Transport av akvarie

Jeg har nettopp fått et godt tilbud på 260l akvarie inkl fisk, planter osv.
Hvordan kan man transportere plantene og fisken på en forsvarlig måte? og hvordan kan man oppretholde bakteriekulturen i filteret ved transport?
Bruk et teppe eller lignende under akvariet, så vil det være helt fint å transportere. Ta med deg noe av vannet som er i det fra før av og sett filteret i det så vil bakterie kulturen holde seg i noen timer.
Hvor langt skal det transporteres? Og hvordan?
Takker for raske svar.
Har glemt å nevne noe rimelig vesentlig, akvariet har utvendig filter. Er det ikke alltid vann i det utvendige filteret?
Det medfølger rundt 20 fisk, disse kan vel transporteres i plastkasser/bøtter med lokk?

Tipper på at det tar rundt 1 time å frakte akvariet, det skal fraktes med bil.
Ja det er alltid vann i bøttefilter, dem holder 4 timer + uten sirkulasjon (usikker hvor lenge, men fint 2 timer). Evnt så kan du skaffe fiskeposer å ha fiskene i dem, men funker med plast kasser også.
Supert, takk skal du ha!

En siste ting siden jeg er så godt igang. Selger nevnte at filteret er på ca 600l per time, virker litt lite til et så stort kar, eller går det greit? er 20 fisk i det fra før, så har jeg 14 som skal opp i karet.
Inaktiv bruker
Husk bare å fylle akvariet med temperert vann og sjekk temperaturen og ph verdi før du har i fiskene, så de får riktig temperatur og ph. Det tar ofte lenger tid enn man tror å sette opp akvariet, og om man ikke har et annet midlertidig akvarium så kan det bli litt stress, for å si det mildt Jeg pleier å bruke kaldt vann fra springen, og det kan ta et døgn før temperaturen er oppe i 27 grader ( avhengig av hvor mange varmekolber man har oppi) Så lar jeg vannet stå og lufte seg med en luftestein i noen timer/et døgn før jeg har i fiskene. Men, har du en filterpumpe som må i gang fort så må du også tenke på at filterbakteriene skal ha temperert vann, ellers dør de, så derfor bør du bruke temperert vann.

Hvor mange fisker man kan ha i et akvarium på den størrelsen og filterkapasiteten, kommer an på rase, størrelse, hvor mye de forurenser osv. Og husk at det også er en viss filterkapasitet i et godt sandlag på bunnen, så om du får med brukt sand er det veldig bra. Filterbakterier setter seg jo på alt i akvariet og ikke kun i selve filterboksen/filtermediet.

Jeg vil også påpeke at desto saktere vannet renner gjennom filterpumpa, desto bedre kan filterbakteriene feste seg og formere seg der. Hvis fiskene trenger veldig mye vanngjennomstrømming så kan man bruke en luftpumpe etc i tillegg eller også en liten innvendig filterpumpe eller sirkulasjonspumpe (i tillegg til det utvendige) med bra trykk i.

For at fiskene ikke skal være redde mens de venter på at du setter opp akvariet, så er det fint om du har planter eller noe de kan gjemme seg litt under.

Og sist, men ikke minst; vatermål. Akvariet må stå i vater, ihvertfall en`vei dvs enten vannrett eller loddrett. Helst begge veier Og, det er såpass ofte skjevheter i gulv at det er helt nødvendig å måle i vater. Hvis ikke kan du få deg en lei overraskelse en dag når akvariet sprekker..

Det beste er jo å ha et akvariemøbel med justerbare ben, så at man lett kan justere alle 4 beina.

Sto
Selger nevnte at filteret er på ca 600l per time, virker litt lite til et så stort kar, eller går det greit? er 20 fisk i det fra før, så har jeg 14 som skal opp i karet.

Det er bedre om du opplyser om merke (navn) og modellnr.
Hvor mange liter det pumper i timen, har ingenting å si. Det er hvor mye filtermateriale og filterbakterier det er plass til i filtertønna som avgjør hvor god kapasitet filteret har.

Akvariets volum to ganger i timen er grei gjennomstrømning.

Hvis du plutselig hiver så mye som 14 fisk til oppi et akvarium, KAN det bli et sjokk for filterets bakteriekultur, og nitritt kan blusse opp. Dette må du følge med på i starten og sjekke ved å ta daglige nitritt-tester.
For transport, bør du tømme filteret for vann (men ikke rense det). I tillegg bør temperaturen ikke synke for mye. Hjemme bør du ha mellomlagret noe vann (så mye som mulig) som har stått i noen døgn for å lufte ut klor og få grei romtemperatur. Da kan du fylle opp filteret med dette vannet når du kommer hjem, og sette det i gang igjen, enten i akvariet, eller midlertidig i ei bøtte, med minimalt tap av filterbakterier.
Temperert vann skal være rimelig enkelt å fikse. Går det greit å ta lunkent vann direkte fra springen, eller er det langt bedre å koke opp og blande selv?
Når det gjelder hvilke merke og modell pumpen har, er merket det eneste jeg vet. Merket er am-top.

Takker for alle de gode tipsene, får håpe at eventuell transport går knirkefri.
Genialt tips Kampfisk å sette filteret i gang i en bøtte, så slipper jeg å haste så mye med å sette opp akvariet.
Sto
Temperert vann skal være rimelig enkelt å fikse. Går det greit å ta lunkent vann direkte fra springen, eller er det langt bedre å koke opp og blande selv?

Bruk ikke varmt vann fra kranen, det har vært i en ikke særlig sunn varmtvannsbereder og kan inneholde gufne stoffer og kobber.
Det er best å bruke kun kaldt friskt vann, og evt koke opp litt kaldtvann for å høyne temperaturen.
Jeg endte opp med å kjøpe et annet akvarie, da jeg ikke fikk tak i selger av det jeg opprinnelig skulle ha.

Det er et 160l akvarie, det var ikke med innvendig filter, men jeg har en fluval u3 liggende, vil dette være et passende filter for 160l? PRoblemet med dette filteret er at det ikke er innkjørt. Er det mulig å sette dette filteret i et allerede innkjørt akvarie og få filterkulturen opp raskt? Hvor lenge må/burde såfall filteret stå i akvariet?
Inaktiv bruker
mona o
[QUOTE=Sto]Temperert vann skal være rimelig enkelt å fikse. Går det greit å ta lunkent vann direkte fra springen, eller er det langt bedre å koke opp og blande selv?

Bruk ikke varmt vann fra kranen, det har vært i en ikke særlig sunn varmtvannsbereder og kan inneholde gufne stoffer og kobber.
Det er best å bruke kun kaldt friskt vann, og evt koke opp litt kaldtvann for å høyne temperaturen.

Dette har vært diskutert på akvaforum xxxxxxx antall ganger tidligere. Og det kom da frem at nyere varmtvannsberedere, dvs etter 1970, er helt ufarlige og ikke inneholder kobber.

Når man bytter 30% vann i et større akvarium så kan man da ikke holde på å koke opp vann? Eller bruker dere iskaldt vann og gir fiskene kuldesjokk?
Vannelement
[QUOTE=mona o][QUOTE=Sto]Temperert vann skal være rimelig enkelt å fikse. Går det greit å ta lunkent vann direkte fra springen, eller er det langt bedre å koke opp og blande selv?

Dette har vært diskutert på akvaforum xxxxxxx antall ganger tidligere. Og det kom da frem at nyere varmtvannsberedere, dvs etter 1970, er helt ufarlige og ikke inneholder kobber.

Når man bytter 30% vann i et større akvarium så kan man da ikke holde på å koke opp vann? Eller bruker dere iskaldt vann og gir fiskene kuldesjokk?

Man mellomlagrer gjerne vann 1 dag i forveien for å lufte det, putter i varmekolbe for riktig temp og luftstein.
Inaktiv bruker
Noen gjør sikkert det, Jørgen, men ER det nødvendig, er da mitt spørsmål? Når de nye typene av varmtvannsberedere ikke inneholder kobber?

Her jeg bor nå er det en spesiell type bereder uten varmekolber, hvor vannet varmes etter hvor mye man bruker. Man må hele tiden bruke varmtvann for at det skal være varmtvann.
Sto
Jeg endte opp med å kjøpe et annet akvarie, da jeg ikke fikk tak i selger av det jeg opprinnelig skulle ha. Det er et 160l akvarie, det var ikke med innvendig filter, men jeg har en fluval u3 liggende, vil dette være et passende filter for 160l? PRoblemet med dette filteret er at det ikke er innkjørt. Er det mulig å sette dette filteret i et allerede innkjørt akvarie og få filterkulturen opp raskt? Hvor lenge må/burde såfall filteret stå i akvariet?

Bumper det jeg sa
Sto
[QUOTE=Sto]Jeg endte opp med å kjøpe et annet akvarie, da jeg ikke fikk tak i selger av det jeg opprinnelig skulle ha. Det er et 160l akvarie, det var ikke med innvendig filter, men jeg har en fluval u3 liggende, vil dette være et passende filter for 160l? PRoblemet med dette filteret er at det ikke er innkjørt. Er det mulig å sette dette filteret i et allerede innkjørt akvarie og få filterkulturen opp raskt? Hvor lenge må/burde såfall filteret stå i akvariet?

Bumper det jeg sa

Det filteret blir for lite forhold til filterkapasitet osv, og det er i tillegg beregnet for
Plussmedlem
Fluval U3 er altfor lite til en 160 liter.... Det er vel faktisk ingen innvendige filter (som jeg kommer på i farten) som er store nok.
Jeg kjørte engang en 160liter med 2 x Fluval 4+ og det gikk sånn nogenlunde greit.

Bakteriefloraen trenger tid til å bygge seg opp, selv om du setter filteret i et allerede innkjørt kar...
Da får jeg bare ta å kjøpe et nytt filter. Hvor mange liter kan det nevnte filteret fungere bra på? 120 liter?
Hvor lang tid kan man regne med at det tar for en pumpe å kjøre seg inn i etallerede innkjørt kar?
Fluval 3 funker på et 100 liter vil jeg tru

Det tar ca 1 mnd fra du starter et filter til det er ferdig innkjørt, om du skaffer filterguffe fra noen du kjenner så får du igang filteret på dagen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap