- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- For høy verdi av nitrat, no3
For høy verdi av nitrat, no3
Postet 13.12.11 kl 21:58
Nitrat er skadelig for fiskene i store konsentrasjoner. Det eneste som hjelper er vannbytter. Anbefaler deg å bytte 30% vann 3 dager på rad for å få ned nitraten, deretter 30% vannbytte 1 gang i uka for å holde nitrat på et moderat nivå.
Nitrat er restproduktet etter at bakteriene i filteret har gjort om ammoniakk og nitritt om til nitrat. Plantene bruker nitrat, men du må holde nitratnivået nede ved hjelp av ukentlige delvannsbytter.
Nitrat er restproduktet etter at bakteriene i filteret har gjort om ammoniakk og nitritt om til nitrat. Plantene bruker nitrat, men du må holde nitratnivået nede ved hjelp av ukentlige delvannsbytter.
Postet 13.12.11 kl 22:29
Endret: 13.12.11 kl 22:31
Nitrat over 30 er skadelig for fiskene i lengden. Om du ikke greier å holde verdien under det mellom vannbyttene så er løsningen oftere vannbytter og/eller mindre belastning (færre fisk/mindre mat). Planter tar også opp noe nitrat, men for å ha noen god innvirkning bør det være en god del av de og helst av det rasktvoksende slaget
Selv har jeg et akvarie som har såpass mye fisk at jeg må skifte vann et par ganger i uken for å holde verdiene noenlunde ok, selv med haugevis av rasktvoksende planter.
Selv har jeg et akvarie som har såpass mye fisk at jeg må skifte vann et par ganger i uken for å holde verdiene noenlunde ok, selv med haugevis av rasktvoksende planter.
Postet 13.12.11 kl 22:39
Postet 05.01.12 kl 21:41
Postet 05.01.12 kl 23:30
Sand
Jeg har sand i mitt akvarium, må sanden renses eller byttes av og til?
Postet 09.02.16 kl 17:02
Postet 09.02.16 kl 17:25