Mange platy yngel

HeiDa er det kommet noen platy yngel i akvariumet) Dem 4 største holder seg kun borte ved den planten som dem mest sannsyneligvis gjemmer seg.. Herregud,så små dem er) Blir dem fort store eller?? Men dem 2 ho platy er fortsatt like store,føder dem litt og litt ell??
Platy føder over tid. De kan fort få yngel over en 24t periode. Så går det 3 uker før de føder igjen. Platy sparer nemlig på sperm slik at de bruker det igjen flere ganger.

Yngelen er ganske liten men jeg kan bortimot garantere at dersom du ikke har mange gjemmesteder så er det ikke så veldig mange av yngelen som overlever. Selv hadde jeg 15 yngel i akvariet, men kun 1 overlevde. Så dersom du absolutt ønsker at yngelen skal overleve, så må du fiske de opp og ha de i yngelkar til de har blitt litt større. Da er det trygt å slippe de ut i hovedakvariet. Normalt vil jeg si etter minst 3 uker. Ellers blir de mat til resten av fiskene.
Bare sørg for at det er masse gjemmesteder mellom planter og røtter/steiner, så går det stortsett greit.
Yngel
Har klart å berget 2 stk yngel no)))) Skal avgårde å kjøpe fødenett no idag så får ha dem i.. Tok vann ifra akvariumet og fylte oppi et litermål og hadde dem oppi der til e får fødenett.. Men det er ei til som skal føde oxo så ho skal ha oppii fødenette,men hvor skal jeg ha di 2 yngelen som jeg har berget???? Er fødenette delt så kan ha yngel i ene og ho som skal føde oppi andre??
Der finnes forskjellige typer fødekar. Mitt er av denne typen som er delt

Da er yngelen i den nederste delen og hunnfisken øverst. Men hunnfisken skal ikke være der lenge. For meg er det lenge når den er der over natten. Selv så har jeg flyttet den over i fødekar for så å sjekke hvert 15 min etterpå. Da ser jeg om det har skjedd noe. Veldig ofte så har jeg hunnfisken i fødekaret i maks 1 time før jeg setter den tilbake. Men på den tiden har hun faktisk klart å få rundt 20 yngel. Når hunnfisken er ute av fødekaret, så tar jeg ut bunnskilleren slik at yngelen får litt bedre plass. Legger også oppi litt javamose slik at de har noe å gjemme seg i. Yngelen har jeg i fødekaret i 1 mnd tid eller til jeg ser at de er stor nok til å slippes ut til resten av fiskene.

Lykke til.
gundersen
Der finnes forskjellige typer fødekar. Mitt er av denne typen [URLBLOCK1] Da er yngelen i den nederste delen og hunnfisken øverst. Men hunnfisken skal ikke være der lenge. For meg er det lenge når den er der over natten. Selv så har jeg flyttet den over i fødekar for så å sjekke hvert 15 min etterpå. Da ser jeg om det har skjedd noe. Veldig ofte så har jeg hunnfisken i fødekaret i maks 1 time før jeg setter den tilbake. Men på den tiden har hun faktisk klart å få rundt 20 yngel. Når hunnfisken er ute av fødekaret, så tar jeg ut bunnskilleren slik at yngelen får litt bedre plass. Legger også oppi litt javamose slik at de har noe å gjemme seg i. Yngelen har jeg i fødekaret i 1 mnd tid eller til jeg ser at de er stor nok til å slippes ut til resten av fiskene. Lykke til.
Okei,ho har ikke fødd ho andre enda,men bør e ha ho oppi med en gang da når får fødekaret?? Har berget 2 yngel som e da har oppi det fødekaret når gubben kommer hjem med det Så får håpe di 2 yngelen klarer seg oppi litermålet til gubben kommer hjem,men d tror jeg dem skal klare for det er full fart oppi der) Men e kan ha mora oppi fødekaret og la ho være der 1 time e ddet sånn?? Og har ho ikke fødd så tar e ho tilbake til akvariumet sammen med dem andre ei stund og så tilbake til fødekaret??? Men skal ha ho maka oppi der e til e seg om det kommer noe yngel og så ha ho i akvariumet igjen ei stunf før har ho oppi fødekaret)
Dersom hunnfisken ikke har fått noe yngel nå, så la henne gå i akvariet til i kveld. Da kan du ta henne oppi fødekaret, slå av lyset og la henne være der i 1 t tid. Har det ikke kommet yngel, så kan du vente i 1 t til etterpå. Dersom det ikke har kommet yngel etter det, så ta henne ut igjen i akvariet for natten. Ikke la henne være i fødekaret over natten. Er ganske liten plass for henne der, og da kan hun bli veldig stresset. Så gjør du det samme igjen imorgen kveld. Normalt så føder fiskene når lyset er av.

Mitt tips er å ikke ta fisken frem og tilbake i fødekaret flere ganger i døgnet. Da blir hun veldig stresset, og kan dø.

Du kan også se hva jeg skrev her om hvordan jeg gjorde det da min Platy skulle yngle

Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap