54l trenger ideer

Inaktiv bruker
Jeg har et 54L akvarium stående som jeg tenkte jeg skulle ha som artskar. Men usikker på art. Tenkte Cory men de har jeg jo i 70L eller kanskje kampfisk, Kulefisk (Vet kulefisken er krevende men de er så sjarmerende) Har ikke lyst på levendeføde eller Tetra fisker. Kanskje ål? Jeg vil ha dine tips og erfaringer. Ikke tenk på vannverdi for den skal jeg tilpasse etter hvilken fisk jeg velger. (Må være en fisk som liker Plantebunn og sand.)
Så kravene er:
* 54L
* Sand og plantebunn.
* Ikke Tetra og Levendeføde.
* Og må ikke være for vanskelig.

[External Image]
klarte ikke dy meg ;D
Hva med en dvergciklide? Kakadue, sommerfugl o.l? Badis Badis er en nydelig liten fisk med en enorm personlighet. Veldig morsomt og studere. Samt mitt par er veldig tillitsfulle. Føler etter meg, kommer å spiser fra hånda mi. Og hilser på meg når lyset kommer på. Men disse er også litt "fyrige" om man kan si det. Så trives best i artskar.

Er mye man kan ha i en 54 liter
Inaktiv bruker
Badis Badis var jo en sjarmerende liten sak. Men hvordan er det og ha den i 54L?
Karet er 60*30*30 (Innvendig) Det står at den skal ha 60L.
Ciklider hadde jo vert artig og ha.
Så lenge du skaffer deg enten et par( jeg fant et i butikken heldigvis). Og innreder med huler, røtter og masse planter så tror jeg det skal gå helt fint evt. Disse kan være litt vanskelig å få tak i begge kjønn av siden hufisken er grå og litt kjedelig i forhold til hannfisken. Noe av det kuleste med hele fisken er at de skifter farge i tilegg til masse personlighet. Jeg har rett og slett forelsket meg i denne lille fisken.

Rød kurvciklide er også noe man kanskje kan vurdere. Jeg har lyst på disse selv en dag. Virker som en nydelig liten fisk.

Ser du har lyst til å gjøre det samme som meg. Gå litt vekk fra nybegynnerfisk og prøve noe mer "givende" hvis man kan bruke det ordet.

Jeg tror du kommer til å finne noe som passer. Bare ikke gå for palett ciklider
Inaktiv bruker
Heheh, Jeg har masse røtter som jeg vil bruke, så lager jeg det meste av pynten selv.
Ja, ikke sant, noe med litt mer spenst. De "Vanelige" akvariefiskene er litt for vanlig og kjedelig synes jeg. Vil prøve noe nytt som ikke "ALLE" har, men ikke så uvanlig at jeg ikke får tak i den.
Rød kurvcikliden var nydelig.
Lykketil i allefall. Blir spennende å se hva du ender opp med.
Inaktiv bruker
Sjura
Lykketil i allefall. Blir spennende å se hva du ender opp med.

Takk Blir spennende.
Et lekspar Rød kurvciklide eller par/trio med Ap. Hongsloi kan passe fint i et slikt kar godt innredet med røtter og flate steiner (kurvciklidene) eller huler (apistogramma). Da kan du også ha en stim på ca ti stk Smykketetra som dither fish som er med å trigge til lek og ottoer som algespisere.

Jeg har hatt slik mix selv med hell… Bare ikke bland inn Ancistruser med disse, da blir det krangling og eggtyveri.
Kulefisk er kule

Hva med en liten gruppe dvergkulefisk, Carinotetraodon travancoricus?
Disse må helst gå alene i et beplantet kar. Noen har de sammen med amanoreke og Otocinclus. De fôres med snegler og røde mygglarver.

En av mine som jeg hadde for noen år siden.

[External Image]


Inaktiv bruker
Ap. Hongsloi Var fantastisk pene men skal ikke de ha 100L?
Hm, det er så mange gode forslag.
Har tenkt mye på Dvergkuler, men så er det jo dette med snegler, hvor får jeg tak i mange snegler at jeg kan bruke dem som for? (Har jo mye skivesnegler i rekekaret)
Hm, vanskelig og velge. :O
Å holde ap. Hongsloi kan gå fint i en 54/60 liters kar om du innreder det riktig. Altså godt beplantet, mye røtter, klare skiller, huler til lek osv.... Men du bør ikke ha mer enn en trio + dither fish.

Å holde kulefisk betyr at du må ha et lite kar å drette pestsnegler og skivesnegler i, dette krever vel ikke stort mer enn vann og fôring...
Inaktiv bruker
Jeg kunne jo ha brukt dette konseptet? Men hvilke fisk kan man ha da?
[External Image]
Stjernedanio kunne kanskje vært noe, en stim på 20 stk......og noen amanoreker for å holde det algefritt...
Inaktiv bruker
Lars Jamne
[URLBLOCK1] kunne kanskje vært noe, en stim på 20 stk......og noen amanoreker for å holde det algefritt...

hm, hørtes jo genialt ut ;D
Er et noen andre fisker som passer til sånt da?
Du har mange Rasbora varianter å velge mellom, i slike plantekar så synes jeg det er finest med en fargerik og liten stimfisk i en stor stim.

Noen av mine nano-fisk favoritter er Boraras brigittae
[External Image]

og Microrasbora kubotai
[External Image]

Har holdt begge selv, førstnevnte syntes jeg var lettest å holde. Men begge disse og Stjernedanio trives best om de fôres med levendefôr som nyklekket artemia eller dvergdafnia. De spiser tørrfôr men lever best og lengst med levendefôr.
Inaktiv bruker
For noen FLOTTE fisker, er vanskelig å velge :O
hm, Må vell lese litt om dem og tenker på det ;D
Men tar gjerne imot flere tips.
Skal starte opp et slikt selv snart Håper på å få til en litt fancy aquascape selv, kanskje noe lignende som det treet du hadde der oppe. Jeg tror jeg skal prøve meg på en slags kulefisk, mest sannsynlig dverg. Ellers så hadde det jo vært kult med en liten stim med vinkeltetra
Siden jeg akkurat gikk forbi tanken, og Leif ( kampfisken min) kom ilende mot meg for å få kos så må jeg jo anbefale en kampfisk.

En vakker, klok, hengiven liten fisk. Han elsker at jeg stryker han over finnene hans. Må innrømme at jeg har fått sterkere følelser for denne lille skapningen enn jeg trodde jeg kom til å få.
HAHAHAHA bra bilde i toppen av tråden
Inaktiv bruker
Ja, Aquascaping er kult Fikk beskjed fra madammen at jeg MÅ Lage sånn eller så skulle jeg bare glemme og sette opp noen flere akvarium.

Leif er en fin kampfisk, er inne på tanken ja.

Heheh, Ja man ler godt når man ser det bildet der. ;D
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap