Reker

jeg var oppe å kjøpte 2 store reker (litt lenger enn en fyrstikk eske) de har rota rundt i 1 time nå ser det ut til at de er døde . noe galt med vannet eller noe?. ikke putta noe nytt nedi der på lange tider. å det er masse fisk der som ser ut til å ha det bra


på forrhånd takk
Av og til dauer de pga for kort tilvenning (bruk gjerne 2-4 timer) og de er også veldig følsom for feile/dårlige vannverdier eller så enkelt som diverse vanntilsetninger som vi akvarister gjerne tenker er sunne, men ikke alltid like sunt for rekene. Dette kan være alt fra algemiddel på planter, flytende plantenæring, jerntilsetning osv.
Har du testet vannverdiene dine da? Hva er de? Det hjelper ikke å si "fine" eller "de er ok".

Husk forresten at reker ofte tar et skallbytte ved forandring på vannet de er i. Det er ikke det tomme skallet du ser..?
Ligger de på siden?
har du pirket borti dem?
Har du skjekket vannverdiene før du la dem oppi akvariumet?
Reker er veldig følsomme for endringer i vannverdier.
du er helt sikker på at de ikke har skiftet skall?
For den gikk jeg på en gang, trodde vifte reka min var død, men det var den ikke. Den hadde bare skiftet skall.
hvor fort kan de skifte det skallet a :P.

vet ikke på vann verdiene . ossen får jeg skjekket?. har hatt bare et på 60 i 3 år stående med noen få fisk i . men fikk for ikke mange ukene siden et på 180 så tenkte jeg at jeg ville ha litt mere liv på bunnen

har pirket litt borti dem forsiktig. den ene er helt slapp den andre beveget litt på en ``arm`` kan hende jeg var ivri når jeg tok de oppi fulgte bare det som det sto på posen .

var veldig stilige dyr så kansje jeg må prøve igjen

takk for svar
Inaktiv bruker
HER kan du lese hvordan du innfører reker i akvariet. Bedre lykke neste gang.
da er det nok problemet .

jaja spørs om ikke jeg må forte meg å få to til før det stenger :P
Ta med deg en vannprøve til butikken i sammen slengen, de fleste dyrebutikker kan teste vannet for deg.
fikk ikke kommet meg av sted før det var stengt så får ta med en prøve til mandagen
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap