Endelig et akvarium, hva nå?

Inaktiv bruker
Hei, jeg har nå fått meg et brukt akvarium med invendig filter, varmekolbe og noen flasker med algebekjemping og ting som skal være godt får fisken. Men jeg har tatt meg god tid til og lese mye her på akvaforum. Men er en del ting jeg lurer litt på.

Filtergugge - hva er det og hvordan kan jeg eventuelt få det fra en venn og da få det til mitt akvarium slik at jeg kan få en kjappere oppstart?
Hvilken typer fisk burde jeg ha som oppstart, før jeg begynner og kjøpe fisker som jeg har lest en del om her på forumet, å jeg har lyst på?
I med at jeg er en nybegynner, noen generelle tips som jeg kan ha godt bruk får?
Hvilken planter er "best"?

takknemelig får svar
Hei og velkommen til AF.
Hvor stort akvarium er det du har?
Filtergugge = Du tar svampen fra ett innkjørt filter og vrir den i en pose eller en beholder, dette vannet/guffa du får fra svampen tømmer du så opp i ditt eget filter.
Dette bør du få fra noen som bor i nærheten.
Du trenger ikkje innkjøringsfisk. om du får tak i filtergugge, bare mat bakteriene med fiskefor.

Du bør kjøpe deg ett test sett helst JBL sitt da det har mye finere skala. her er en link


Planter er litt vanskelig å svare på, du må nesten finne noen du liker selv.
Men til å begynne med så vil eg annbefale den noen raskt voksende planter.
eks:
Limnophila sessiliflora, cabomba aquatica eller Hornblad dette var noen få i ett hav av planter

Rune 160L
Du trenger ikkje innkjøringsfisk. om du får tak i filtergugge, bare mat bakteriene med fiskefor.



Kan ikke skjønne, Rune, at du en gang nevner innkjøringsfisk. Når slike ord nevnes føler jeg at jeg har med inkompetente akvarister å gjøre. Du er vel ikke det?

Mange nok her på forumet gikk sammen og fikk fjernet dette temaet i en artikkel som er her på AF. Tenke seg til å anbefale å plage fisk! Nevn det ikke igjen Rune, dette er et ord som er veldig negativt for seriøse akvarister.

Selv jeg gikk på den blemma for ca 15-20 år siden når jeg begynte. Jeg fikk beskjed å begynne oppstarten med skjørtetetra for denne var så hardfør. En måtte bruke hammer for å få di til å stryke med ble det sagt. I dag vet jeg bedre, heldigvis

No hard feelings
Du må lese innlegget til trådstarter en gang til Loffa.

Rune svarte bare på følgende spørsmål: "Hvilken typer fisk burde jeg ha som oppstart, før jeg begynner og kjøpe fisker som jeg har lest en del om her på forumet, å jeg har lyst på?"
Sissimor
Du må lese innlegget til trådstarter en gang til [B]Loffa[/B]. Rune svarte bare på følgende spørsmål: "Hvilken typer fisk burde jeg ha som oppstart, før jeg begynner og kjøpe fisker som jeg har lest en del om her på forumet, å jeg har lyst på?"



Ups beklager så mye. Aua hoppet visst over en linje der. Er så opptatt med leik i karet her at alt blir halvveeis av det jeg gjør. Da retter jeg svaret mitt til trådstarter: Glem alt som har med "oppstartsfisk" å gjøre. La karet gå seg til uten at fisk plages gjennom den tiden det tar for at det ER klart for fisk. Gleden blir desto større ;- =)

Beklager atter en gang Rune, spesielt
Inaktiv bruker
takk får svar, da blir det ikke noe inkjøringsfiks får og si det sånn
beklager at jeg i det hele tatt dro det opp. har en kompis med 300l som jeg kan få filtergugge av, men han har fått en del alger i det siste. blir det da mye alger i mitt kar å ?
Hehe ja sånn kan det gå, ingen problem LOFFA.

Godt spm Bendik,
Det kan selvfølgelig følge med alge sporer i vannet du får med, men det betyr nødvendig ikkje at du skal få oppblomstring av alger for det.

Han kan ha dårlige lysrør, eller han har lyset på for lenge om dagen, noe som kan være problemet til alge veksten i karet hans.
10-12timer lys er det beste, etter det slutter plantene å nyttig gjøre seg av lyset og da får algene fri tilgang på den næringa og da blir det alger i karet.

Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap