Sommerfuglciklide

Har 6 sommerfuglciklider i mitt 340 liters kar... Her går det mye annet rart også, som ancistruser, SAE, kuhlii`s og tilogmed noen black mollyer som egentlig bare er noen etterslengere.. Det jeg vil fram til, mange eggtyver!

Har en hunn og hann som har vært veldig opptatt av å verne en stein i dag, og nå har de lagt egg. Nå har jeg svæært lyst til å få yngel, de har lagt egg før men det blir jo spist opp.

Har ett 112 liters kar gående hvor jeg har tappet 100% av vannet fra 340 literen, her har jeg ett annet par, som ikke er like interessert i hverandre. Hva tror dere om å flytte det eggleggende paret med steinen som eggene er på over i dette karet? Kan da flytte det aseksuelle paret over i 340`n igjen..

Tror dere de vil skjønne at det er eggene deres? i 112 literen får de være helt i fred og vannverdiene skal være jo være like ettersom alt vannet og filteret/pumpa er fra 340 literen.. Skal sies at det aseksuelle paret har vært ganske slappe i dette karet av grunner jeg ikke kan forstå.. De ble pisket litt rundt i 340 literen derfor jeg flyttet de over..

Er dette noe å gamble på eller er det sjanseløst? Hva burde jeg fore yngelen med når den ev. blir klekket? Artemia? Må såfall gjøre noen grep, men har jo juleferie så..

Vil det ev. være ett alternativ å kjøre igang ei luftpumpe med steinen helt alene i 112 literen?
Haddde på lyset i natt, men det hjalp lite, nå er de spist opp.. Jaja, får vente på en ny runde..
Det lønner seg aldri å satse på oppdrett i selskapskar. Det er dømt til å mislykkes.
Sett heller opp et eget oppdretts-kar, gjerne med den steinen de liker å legge egg på.
Oppdretts-kar for et par sommerfuglciklider trenger ikke være stort, f.eks. så kan det passe med et 54 liters.

Husk at det er nødt til å være et innkjørt filter i oppdrettskaret også. Fisken har overhodet ikke lyst til å leke og legge egg om de holder på å dø av nitritt eller ammoniakk!
Sett et innvendig filter til innkjøring i hovedkaret ditt og la det stå der i 4-5 uker. Når det er klart, kan du sette opp oppdrettskaret, sand på bunnen og steiner, gjerne noen mangroverøtter og planter så fiskene føler seg trygge. Ta vann fra hovedkaret til å fylle oppdr.karet, så kan du bare flytte sommerfugl-paret rett over.
Når paret har fått yngel og de er blitt noen uker gamle, kan du flytte paret tilbake til hovedkaret, og la yngelen blir værende og fôre dem opp til salgsbar størrelse der de er. Vær flink å bytte vann ofte og med romtemperert vann, da mange små fort gir en del nitrat i vannet. Nitrat virker hemmende på god vekst.

PS!
Du kan bruke 112 literen du har også til oppdrettskar, men igjen; du må ha et innkjørt filter. Det nytter ikke å drepe fiskene med nitritt hvis du vil ha vellykket oppdrett!
Har ett nytt filter som kjører i 112 literen.. Og ett innvendig som har gått i 340 literen i flere måneder, så dette burde være innkjørt.. Vurderer å flytte det lekende paret ila dagen, da de er svært hissige på alt og alle nå...
Da kan du ta det godt innkjørte filteret (som har kjørt i flere mnd) fra hovedkaret og sette det i 112 literen. Du kan godt flytte sommerfuglparet nå, men husk at de nettopp har lagt egg. Det blir derfor ikke noen nye egg i morgen allerede, bare så du ikke går og forventer det. De bruker gjerne et par uker mellom hver egglegging. Hunnen må jo få sjansen til å utvikle nye egg i buken før en ny runde egglegging.
Men flytte dem nå er bare fint, så får de tid til å roe seg ned og føle seg hjemme før de er klare til neste eggleggingsrunde
Da var det gjort Han fikk med seg en dame ekstra, klarte ikke å skille hvem av de som har vært partneren hans.. Alle fiskene er litt overalt når jeg vimser litt oppi karet med håven.. Får heller fjerne dame 2 senere...
Kjøpte forresten 5 ciklider til i dag, liker disse fiskene veldig godt Nå er det mange damer som liker å vise seg frem for gutta oppi her!
Jaa... Da har jo ett annet par begynt å rense på ei rot her da :p skal ikke være lett!
Et par i hovedkaret mener du? Der ser man. Hehe!
Ja, nå ser det ut som jeg snart har 3 par som er "kjærester"
NÅ er det blitt lagt egg, av ett par som er helt alene i 112 literen! Men de virker ganske uinteressert i de(?) de er overalt rundt i karet og virker litt sinna på hverandre, driver og jager litt... Eggene er i en god klase på rota til høyre i bildet, de 3 gangene jeg har hatt egg er dette den desidert største klasen!
Lyset på i natt? eller satse uten siden de er alene i karet?
Vel nå ser det ut til at foreldregenet har slått til, de er stadig borte og vifter på eggene og hannen er tilogmed oppe og henter luft og blåser på eggene, stilig å se på


Hadde på lys i natt, for de som lurte..
Rota til høyre i bildet er ny, ut av den vokser det noe som ser ut som hvit "gele", hvis dere fokuserer der roten er kappet i greinene ser dere det.. noen som har erfaring med slikt?

Er heldigvis ikke slik gele der de har lagt egg

[External Image]
Det er helt vanlig med slike røtter når de er nye. Det forsvinner av seg selv etterhvert.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap