Nitritt i kickstartet nyoppstartet akvarium uten fisk,hva nå?

Startet opp min 115.L med sand og planter den 11.Desember og underveis har jeg også satt inn noen Posthornsnegler,for og redde de fra Jegersneglen min som går i en 54.L.For og holde sneglene i live og vekk fra plantene mine så har jeg gitt de noen små fortabeletter som de har spist,istedenfor at de skal ta plantene mine.
Jeg har også tatt noe filterguffe fra ett annet filter som jeg har hatt gåendes og tilført de.
For ca.1.uke siden puttet jeg oppi litt flytende gjødsel som jeg fikk som en gratis vareprøve,var bare en liten pose og jeg ville se om den hadde en effekt på plantene.
Jeg målte Nitritt i dag og da hadde jeg fått Nitritt på 0,4.
Er nå ikke 100% sikker på hva jeg skal gjøre...
Skal jeg begynne og ta vannbytte og fortsette med dette til Nitritten er vekk?Eller skal jeg la Akvariet stå og "modne" seg en stund nå før jeg gjør noe?Har lest en hel del her inne men ble veldig i tvil med meg selv her hva som bør gjøres siden jeg prøvde og kickstarte filteret,så håper noen kan hjelpe.
Kickstarting av filter bør skje samme dag du setter inn fisk, hjelper ikke med kickstart om karet står uten fisk i flere dager/uker - da dauer filterbakteriene - og du må starte på nytt.

Jeg kickstarter filterne mine noen timer før jeg setter inn de første fiskene, har ikke fått trøbbel med denne måten. Viktig at begge kar har tilnærmet samme ph etc ellers kan bakteriene daue ved for store forskjeller.

Du kan fore et kickstartet filter med salmiak i påvente av fisk, på denne måten kan du bygge opp en god filterbakterie kultur og kan dermed sette inn større mengder fisk på en gang.
Har du mulighet til å omplassere sneglene for noen uker? F eks ha de i en bøtte, eller en plastboks? I så fall så kan du bare la ting gå sin gang i karet. Hvis du bytter vann, så reduserer du nitritten, og bakteriene som spiser nitritt får mindre å jobbe med og det tar lengre tid før filteret blir innkjørt. Jeg vet ikke hvor mye nitritt snegler tåler, men vil du beholde disse, så gi de en "juleferie" i et nitrittfritt miljø :o)
Evt ny kickstart, du har jo allerede et innkjørt filter i 50 literen din. Skvis litt guffe oppi 115 literen etter et vannbytte så burde jo det hjelpe på....
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap