På min innvendige bakgrunn i 180-literen vokser det en type alger jeg ikke finner ut av. Jeg har Googlet, lett her inne og i ulike oversikter over alger.
Algene er veldig grønne, vokser i dusker, er myke å ta på, lukter ikke vondt eller veldig "grønt" og er rimelig lett å plukke bort med fingrene eller suge bort med hevertslagen.
De vokser utelukkende på Slimline-bakgrunnen, og aller mest det det er mest strøm i vannet. Dersom jeg plukker av biter som seiler avgårde i vannet, legger de seg til slutt på bunnen et sted.
Det eneste jeg synes de likner på er algekulen - som bor i et annet akvarium, men som tidigere har hospitert i dette akvariet. De likner da spesielt mye på dusker som jeg av og til har sett falle av denne (avlegger?).
Det er ikke trådalger - disse har jeg hatt før og de er mer slimete, lange og har en skarp "grønn" lukt.
Det er ikke penselalger - det har jeg hatt før (og har pittelitt nå) og de er bustete, korte og rødaktige og sitter veldig godt fast.
Noen som har anelse om hva dette er? Hovedgrunnen til at jeg ønsker å finne ut av det er fordi jeg ikke helt vet om jeg skal la dem være i fred (de danner jo i grunnen et naturlig grønt teppe) eller om jeg bør plukke dem bort. Sist jeg plukket dem bort, så så jeg at de i grunnen kveler tilløpet til penselalger der vannstrømmern er størst ved utblåset til pumpa.