Lage bakgrunn

Har kjøpt meg nytt akvarie og ønsker denne gangen å prøve å lage med egen innvendig 3D bakgrunn. Men dette er noe jeg ikke har noe peiling på. Hva kan jeg bruke og hva er farlig for fiskene?

Jeg har noen blå isoporplater i garasjen (tror det heter styroform). Kan jeg bruke de?
Og må isoporen behandles med noe før jeg putter den i akvariet. Hvordan maling kan jeg bruke og hvor får jeg kjøpt den?
Om jeg ønsker å lime på røtter eller sand, skal jeg line det fast med silikon eller bruker dere noe annet?

Har lest noen artikler her, men vet egentlig ikke hva noe er og vet ikke om dette er noe som MÅ brukes, eller om det brukes for å få et ønsket utseende. Tror jeg trenger ting inn med t-skje. hehe
Styrofoam er ideelt til dette prosjektet. Du kan male med vanlig akrylmaling, og forsegle med epoxyen jeg nevnte i den andre tråden din. Eller du kan bruke farget epoxy fra Gjøco.

Steiner og sand kan festes med akvariesilikon, men røtter må du feste på annen måte (sugekopper eller snøre).

Lykke til med prosjektet, og legg ut masse bilder underveis ;D
Sissimor
Styrofoam er ideelt til dette prosjektet. Du kan male med vanlig akrylmaling, og forsegle med epoxyen jeg nevnte i den andre tråden din. Eller du kan bruke farget epoxy fra Gjøco. Steiner og sand kan festes med akvariesilikon, men røtter må du feste på annen måte (sugekopper eller snøre). Lykke til med prosjektet, og legg ut masse bilder underveis ;D

Takk for svar.

Kan jeg bruke alle typer akrylmaling?
Om jeg bruker farget epoxy, da trenger jeg ikke å ta noe over for å forsegle malingen? Er det forresten mye dyrere å bruke dette fremfor akrylmaling?

Og siden jeg er litt usikker på om den isoporen jeg har er styrofoam. Stemmer det at styrofoamplater er blå og er hardere enn vanlig isopor? det er nemlig den jeg har.
Og finnes det noen typer isopor jeg ikke må bruke?
Etter litt søking på nett, så fant jeg disse.
http://www.maxbo.no/Tips-og-rad/Grunn--og-murarbeid/Grunnarbeid-og-drenering2/XPS-plater---Drensplater/
Det ligner litt på de platene jeg har. Kan disse brukes i akvariet?
De platene kan du bruke ja. Mye bedre enn vanlig isopor, siden disse ikke smuldrer.

Siden du bør forsegle hele karet med blank epoxy, så vil det bli billigere for deg å male med vanlig akrylmaling, for så å male over med epoxy. Skal du bare lage bakgrunn, så blir det litt billigere å bruke farget epoxy (2 farger).

Du kan lese litt i den personlige tråden til Hassel, der vil du finne masse inspirasjon. og så kan du jo titte på et par av mine prosjekter; Rio Fantasia og Godteskåla.
Hei, spennende med slike prosjekter

Jeg lagde også bakgrunn med inspirasjon fra slike tråder her inne
Det meste er vel sagt allerede her, men du kan jo ta en titt på diy-tråden min også
Lykke til
Tilfeldig bekjentskap
© Per Gunnar Stenersæter
Reklame for plussmedlemskap