Trenger info å hjelp av reke

I går kjøpte jeg 10 biereker og 10 rød biereke. Dei har jeg i et 46 liters akvarium. Jeg har ei stor rot med plante på. Temperaturen er 24 grader.

Jeg har lest mye forskjelligt på forumet og de sies å være en vanskelig type for nybegynnere. Har jeg gjort noe dumt med å anskaffe meg disse som første start på rekekar?

Hvor ofte vanskifte bør jeg ta? Noen sier hver uke som vanligt. Andre sier hver 4-5 uke.
Hvor mye mat og hvilken type. skal en mate rekene hver dag? Jeg gir dem malle mat nå.

Er det andre ting jeg bør vite. Vil gjerne at rekene ikke skal dø slik det har skjedd med andre. Det gikk litt penger og


Kh=4,5
Ph=kjøper tester i dag
Trenger du hjelp av en reke? Den var ny her på forumet. Men siden rekene ikke skriver på forum, så håper jeg det er greit med oss mennesker istedet?
(hehe, beklager, men med den overskriften MÅTTE jeg bare...!)

Du har sannsynligvis høyere ph enn du skal ha, med kh så høyt som 4 til 5. Men det finner du ut av når du får kjøpt ph-test. Tilsetter du noe som helst fra boks eller flaske i vannet? Har du kalkstein i karet? Noe som hever kh...?

Reker dør oftere av overfôring enn av for lite mat, så et godt tips er å se for deg den dosen du TROR de skal ha, og så halvere den og gi det. Jeg vil også råde deg til å ikke gi dem mat hver eneste dag, men kun annenhver dag. Og ikke gi mer mat den dagen, for å liksom kompensere for dagen uten mat! Mange tenker "stakkars, de må jo få litt ekstra nå da...!" også overfôrer de, og rekene dør.

Fisk tåler betraktelig mye mer "slinger i valsen" enn reker gjør. ALL form for såpe eller rester av såpe er ren gift for reker. En halv mikrodråpe er nok, så dør rekene. Skal du drive med noe i akvariet, stikk ikke hendene rett nedi, men gå og vask deg nøye med rent vann (ikke såpe) først. Da unngår du å overføre eventuelle skumle stoffer til akvariet, hvis du lager deg den vanen å alltid skylle og vaske hendene godt først.

Dersom du fôrer annenhver dag som jeg foreslo, må du ikke bytte vann hver uke, men det holder med f.eks annenhver uke. Skift ca 30% av vannet, og bruk helst rom-temperert vann som har stått i bøtte siden dagen før. Unødvendig å si kanskje, men bøtten må være av typen "KUN til akvariebruk" og aldri ha vært brukt til rengjøringsmidler!

BRUK ALDRI glasspuss-spray e.l. for å pusse glasset eller dekkglasset til akvariet. Det minste lille spor av det er drepen for reker! Bruk kun mikrofiberklut (kjøp din egen til akvariebruk, så har du en som aldri har vært i kontakt med rensemidler) og rent vann, det holder å pusse glasset med!

Jeg tror du vil klare å holde liv i rekene hvis du er veldig nøye på å IKKE overfôre, ha prikkfri vannkvalitet og alltid passe på at ikke ukjente stoffer fra omverdenen (type rengjøringsmidler osv) kommer i kontakt med akvariet. Reker er nesten flinkere til å klare seg selv enn å bli "overstelt med"
Plussmedlem
Jeg har reker i alle akvariene mine, som er Corydoras-kar. De spiser det Coryene får, samt alt annet de finner av alger, "møkk" på javamose og sånne ting. De plukker litt på det meste de finner... Så altså, de spiser gjerne fôrtabletter, oppbløtt flakfôr og sånne ting. Reker er egentlig veldig enkle i matveien!
Inaktiv bruker
Mine reker fores 2 ganger i uken, men så har de 15 planter å plukke på og et halvt catappa-blad. De går i en 30L med hundrevis av skive snegler og 2 eplesnegler.
De fores med mat til cory.
Har x antall red bee gående i 40 liter, forer dem 1 gang i uka med agurk, lar den ligge i 10 timer ca før jeg fjerner den, da er den nesten spist opp. De vokser ekstremt sakte, har masse red bee "barn" som er ca 3 mm nå, de har brukt nesten 2 mnd på å bli så store, så sier igrunn hvor sakte de vokser.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap