Bio nitrivec

kann man ha i bio nitrivec flytende biologisk filtermedie om fiskene er i akvariet???
Hvorfor skal du ha det i akvariet ditt ?
vanneti akvariet mitt har vert så uklart en stund. og var på dyrebutikken og hørte hva eg skulle gjøre. og der fikk eg høre eg skulle ha i bio nitrivec så eg kjøpte det.
et spørsmål til hvilken pumpe anbefaler dere til et 190L akvarium?
Nitrivec er bortkastede penger, det vil etter mitt skjønn ikke gjøre vannet ditt klarere
Når det gjelder filter, mener jeg at Eheim utvendig filter er det beste men her er det mange meninger
okey. men eg vil helst ha innvendig pumpe hva anbefaler du / dere?
Til alt over 100 liter må man nesten ha utvendig filter. Det er fordi vannverdiene skal holdes gode nok. Og et innvendig filter klarer ikke det på et kar av denne str.

Utvendig filter er igrunn veldig praktisk så forstår ikke hvorfor du ikke vil ha dette. Tar omtrent ikke plass i karet. Greit nok du får en bøtte men denne kan jo gjemmes i et kar etc.

Trengs mye mindre vedlikehold. Renses vel en gang i halvåret kanskje( spørs på fiskemengden og filteret). Bråker mye mindre.
Og at du har innvendig filter nå ( hvis jeg forsto rett) så er nok dette grunnen til at du har uklart vann. Filteret greier ikke å få vannet ditt rent nok. og dvs fiskene ikke har det optimalt
har innvendig filter nå ja. synest det blir så uptaktisk med utvendig pumpe på mit akvarium fordi akvariumet mitt er stuebord med akvarium inne i bordet... men det er kansje bare noe eg mener?
Du kan jo kanskje sette inn et innvendig filter til i karet ditt, slik at kapasiteten øker, men dette stjeler jo plass i akvariet.
ja kan prøve det men må få kjøpt meg en ny først. har en til men denn er for stor til karet....
fikk fikset så eg sette inn en pumpe til i går kveld. men vannet er like uklart for det.
og my av fiskene ha død.... skal eg ta ut alt vannet og begynne helt fra start igjenn? med skylling av sand og nytt vann osv?
Må bare si at jeg er ikke enig at akvarie over 100 liter må ha utvendig pumpe... Innvendig funker helt supert... Har fluval innvendig i to forskjellige 240 litere... Helt klart og fint vann, ingen nitritt eller skittent vann. Filtere renses kun når det begynner å gå tett... Jeg anbefaler Fluval innvendig pumpe! Ikke noe tull der.. Beste merke syntes jeg...
Å d går veldig stille
Anett21
fikk fikset så eg sette inn en pumpe til i går kveld. men vannet er like uklart for det. og my av fiskene ha død.... skal eg ta ut alt vannet og begynne helt fra start igjenn? med skylling av sand og nytt vann osv?


Hvor lenge har dette akvariet vært i drift ?
Når du sier at mange fisker har dødd mistenker jeg amoniakk eller nitritt i karet ditt.
karet har vert i drift i ca 2 mnd. hva gjør eg for og få det bedre? skift alt vann?
adina: har du en link med bilde og sånn på denn pumpa du har?
skaff deg dråpetester fra jbl. billigst på nettbutikk.

frem til du får dem bytter du ca 30% av vannet hver dag.
Anett21
karet har vert i drift i ca 2 mnd. hva gjør eg for og få det bedre? skift alt vann? adina: har du en link med bilde og sånn på denn pumpa du har?


Sjekk ut disse. Jeg er kjempefornøyd. Vet om mange andre som har kjøpt disse pumpene også

www.fluvalblog.com/aquarium-filters/u-series/

Det er selvfølgelig viktig at du kjøper filter som er tilpasset størrelsen på akvarie ditt... helst større, hvis lommeboka tåler det noen sier dobbet så stort som det du trenger, men HAR DU IKKE RÅD ER DET INGEN KRISE.. av egen erfaring har jeg hatt pumper tilpasset akkuratt antall liter, og ikke hatt problemer med dårlig filtrering. Men mange meninger om d

Kommer jo litt ann på hvor menge fisk du har, og hvor mye du mater, hvor ofte du skifter vannn osv...
har sjekket litt hva tror du om fluval u4?
Anett21
har sjekket litt hva tror du om fluval u4?


Fluval u4 er beregnet til 240 liter, så det vil være perfekt i din 190 liter.
Jeg har u4 i begge mine 240 litere, men veldig godt resultat
Husk å kickstart filteret med gugg fra det gamle filteret.. ellers trenger det en innkjøringsperiode...
okey. er helt ny på akvarie verden så hva vil det si egentli? :/
Anett21
okey. er helt ny på akvarie verden så hva vil det si egentli? :/


Oki, med kickstart mener jeg at jeg overfører bakteriekultur fra det gamle FILTERET. Dette setter igang ønsket bakterievekst i de nye filteret. Det er viktig , hvis ikke vil du oppleve fiskedød. Det aller beste er å overføre noe av det gamle filteret over i det nye..( hvis det går). Eller : Ta ut det gamle filteret (svampen) og kni/ skvis/klem det på det de nye svampene for å overføre filtergugge.

Jeg vil anbefale deg å lese artikkelen her på forumet om innkjøring, og hva er det egentlig...
(Kickstart er snarveien hvis du allerede har et innkjørt filter men må bytte til nytt...)
Masse lykke til med ny hobby

Tilfeldig bekjentskap
© Ståle Syre
Reklame for plussmedlemskap