Hvorfor startet du oppdrett av fisk?

Jeg er nysjerrig, og har lyst til og vite hvorfor og hvordan din oppdrett av fisk startet! Det begynte med at jeg ønsket meg det i bursdagsgave av min far, så fikk jeg det :: Ble kjempe glad, vi dro til den nermeste dyrebutikken og kjøpte akvarium og grus og det som skulle til. To uker senere puttet vi 5 fisk oppi. (det var en 50l vi kjøpte) Jeg har fortsatt det samme akvariumet Når jeg bor for meg selv, skal jeg kjøpe meg et større akvarium ;D
Plussmedlem
Jeg skjønte ikke helt hva du mente nå, men du mener altså oppdrett av fisk, dvs. at fiskene får yngel og oppfôringen av den, og hvorfor jeg driver med det...? For slik som du har skrevet innlegget ditt virker det heller som om du mener hold av fisk i akvarium?
Jeg fikk mitt første plastakvarium på 54l, av mine besteforeldrer på 13 årsdagen og nå som 41 åring har akvarium verden forandret seg masse. Etter internett kom har man fått mere informasjon, hvordan man skal holde fisker i akvarium og enda kan jeg lese meg grønt på dette. Før så var det full rengjøring av akvariumet 2 ganger i året. Det var det, men etter 28 år som akvarist må jeg bare si at jeg lærer meg fortsatt masse nytt i akvarium verden. Tror aldri man blir utlert helt.
Anders K
Jeg skjønte ikke helt hva du mente nå, men du mener altså oppdrett av fisk, dvs. at fiskene får yngel og oppfôringen av den, og hvorfor jeg driver med det...? For slik som du har skrevet innlegget ditt virker det heller som om du mener hold av fisk i akvarium? :-)


Jeg mener at du skal skrive litt om første gangen du fikk akvarium og om hvordan fisker du fikk..osv
Plussmedlem
IAK
Jeg mener at du skal skrive litt om første gangen du fikk akvarium og om hvordan fisker du fikk..osv

Ok, daså Men bare for å korrigere litt da, hehe; oppdrett er noe helt annet enn hold av fisk Oppdrett betyr at man får fiskene til å legge egg eller yngle, og at yngelen vokser opp i akvariet ditt. Men nok om det.
______________________________________________________________________
Jeg begynte med fisker når jeg gikk på barneskolen. Jeg har aldri hatt husdyr, og i 2009 skulle jeg bytte rom; fra å ha soverom i 2. etasje der brutter'n og foreldrene mine har soverommene sine, skulle jeg "flytte" ned i 1. etasje til et større, nyoppusset rom. Og på den tiden var det vel sikkert sånn at jeg kunne føle meg en smule alene, og jeg fant ut at jeg måtte ha meg en fiske-venn! Og nå skal jeg si at min aller første var viltfanget, eller selvfanget, faktisk! En ørekyte fanget i elva ikke langt unna meg fikk plassen i en salatbolle. Den holdt meg med selskap i noen uker, til den begikk selvmord. Jeg fant den inntørket på gulvet.
Det ble begravelse for lille Babel, for han hadde blitt populær i klassen, han! Så det ble begravelse i hagen med sorg over lille Babel. Og jeg ble fiskeløs, og alene-boer :p

Men til jul noen måneder senere dukket det opp en pakke jeg ble utrolig glad for; en knøttliten gullfiskbolle! Jeg var så glad at jeg hoppet Noen dager senere kom slørhalen Fernando. Der bodde han i noen måneder, før mitt første akvarium kom inn; en 54 liter. Der flyttet han inn sammen med bolle-samboer, en sebrafisk. Og akvariet ble noen dager senere fylt med guppy, maller, molly og de typiske nybegynner-fiskene. Og etter en kort stund begynte selvfølgelig fiskene å dø, og jeg kunne jo ikke skjønne hvorfor!? I dag er det ikke noen stor overraskelse...

Jeg ble hekta, og jeg måtte ha et akvarium til! En 230 liter ble båret inn på rommet mitt et år senere. Enormt var det, syntes jeg den gangen. Jeg var ufattelig stolt, og hoppet og danset av glede. Det ble hjemmet til 6 gullfisker.
54 literen var fortsatt i drift, og jeg kjøpte meg en kampfisk. Harry fikk boltre seg alene i 54 literen, til 6 Corydoras paleatus fikk plass sammen med han. Jeg var frelst. Jeg måtte ha fler Corydoras - jeg måtte ha fler akvarier!

Så, i oktober 2010 ble jeg den stolte eier av 3 nye akvarier i en reol. Der fikk noen fler Corydoras-arter plass, men senere ble det for lite plass... gullfiskene ble solgt, og alle akvariene ble flyttet til eget rom. Nå har jeg bare Corydoras, hvis jeg ser bort ifra en enslig tetra og kampfisken Røde Ruben
Det blir sånn etterhvert; først er det litt samme søren med hva slags fisker man har, men etterhvert utvikler man gjerne en interesse for noen spesielle typer fisk. For meg ble det Corydoras, og jeg samler på sjeldne og (etter min mening) vakre arter...
Men planer om en reol til med 6x85 liter ligger der. Men en runde til med overtaling av sta foreldre må til! 5 akvarier er alt for lite for meg!


Fyflate - dette ble et utrolig langt innlegg! Men jeg hadde ikke annet å gjøre, så da skrev jeg litt utfyllende om mitt akvaristliv hittil!
Heh, bare bra det, digger og lese.. ::
Jeg har bare et 55 liters akvarium, som jeg er ganske glad i. Kan mye mere om fisker og sånn en min mor. Jeg er faktisk bare elleve år. Jeg har tre katter fra før av, men det er akvariumet som er spennende her. Jeg som har ordnet det kan man si. Mamma er blitt ganske så glad i det, men jeg synes det vanskelig og forklare om jeg trenger noe, for hun forstår jo ingenting.. Og kanskje ikke akvaforum er for små unger, men jeg har lært ALT her. Og jeg har jo selfølgelig stoore drømmer når jeg blir stor om og få et akvarierom med noen akvarier i, og sånne fisker jeg ikke har plass til nå Jeg tar også annsvaret for og ta bilder, synes det er morsomt selvom jeg ikke har spelrefleks så får jeg klare meg med en vanlig som jeg fikk i julegave i fjor her er noen bilder (er ganske glad i algespiseren som jeg fikk i går)
Dere ser også grusen jeg har.. Ganske så ufornøyd med den, angret på at jeg ikke kjøpte vanlig sand ;s Dessuten må jeg få meg mangee planter!!
Plussmedlem
Bytt til sand nå, det lønner seg så med tiden! Å gå og være ufornøyd med oppsettet er ikke noe særlig, og når du får mye planter og annen innredning er det plutselig et litt større "sukk" å måtte sette igang med noe. Dessuten er det mange fisk som ikke liker grus, men alle liker sand! Også syntes hvertfall jeg at sand er penere å se på. Og ettersom jeg har Corydoras (pansermaller) i alle akvariene mine, er dette et must.

Har du Biltema-butikk i nærheten? Der har de perfekt sand! Den er pen, trenger ikke vaskes og er akkurat passe finkornet. Hvis du tar en titt på akvariene som er registrert på profilen min, kan du få et inntrykk av fargen på Biltema-sanden.


Denne søtingen, for eksempel, vil ha sand Det er Corydoras caudimaculatus. Her ligger den og slapper av på Biltemasanden, så på dette bildet ser du litt hvordan fargen er.
[External Image]
Hei
Jeg begynte med akvarier som 8 åring, da hadde jeg et 54liters akvarie med noen gule algeetere, en pleco, en slørhale, en øreål og en selvfanget kreps. Dette er jo selvfølgelig for mye for en 54l men jeg visste ikke bedre da og det gjorde heller ikke foreldrene mine:P Jeg hadde dette akvariet i ca et år. Jeg ble lei det tilslutt fordi slørhalen spiste opp algeeterene og krepsen døde også.... Øreålen forsvant inn i pumpa og mista øyene sine... så den måtte avlives desverre...

5 år senere:
Jeg og pappa var på fisketur og han begynte å fortelle om sine akvarier som liten, og alle ynglene han fikk osv.
på slutten av "historien" nevnte han sin Tiger oscar på 30 cm som han hadde i en 120l(alt for lite)som bare sto helt stille hele dagen og spiste alt som kom i kontakt med vannet,og da sa jeg at jeg skal ha akvarie igjenn med 2 stk tiger oscarer!

Ikke lenge etter så satt vi opp 54l igjenn som jeg skulle ha oscarynglene i og jeg ble utrolig glad!! Men oscarene vokste fort og det gjorde interessen for akvarier også, så da ble det en 250 liter med oscarer i og i tilliegg så kjøpte jeg et par jack dempseyer, så dum som jeg var og det ble krig om plass!
Dette var veldig spennende men Oscarer vokser utrolig fort, så jeg fikk nytt rom i kjelleren og der skulle jeg ha akvariet for oscarne! men det 540liters akvariet jeg kjøpte fulgte det med så utroligt fine viltfangede malawi ciklider at det bare måtte jeg ha malawi i, oscarne fikk klare seg!!

9 mnd senere og oscarne var nå vokst helt ut av 250 litern, jeg kommer over akvaforum og finner et 540 liters akvarie tilsalgs og bestemmer meg for å kjøpe det. Nå har jeg 2stk 540 litere med oscar og malawi , en 250 liter med yngel, samt en øreål og 2 banjomaller,en 60 liter med neontetraer og en 54 liter med pallett ciklider
Dette er den beste hobbyen for meg!!...beklager litt langt innlegg, men ble revet med
Bare bra med lange innlegg!
Men er det noen som vet om det er aldersgrense her eller?
Eller ikke akkurat aldergrense.. Jeg er elleve år, har STOR interesse for akvarie, og jeg lurer på om det er noe aldersgrense her, om jeg har låv til og være her, kanskje dumt spørsmål, men greit og vite..
Plussmedlem
Nei, AkvaForum er et forum for folk i alle aldere Mange nettforum har en aldersgrense, men AkvaForum har altså ikke det. De har valgt at forumet skal være for absolutt alle.
åja, ganske sikker på at du kan være her
Det var godt og høre, har altså lært alt her! Hvis jeg ikke hadde kommet hit så hadde det vært mange dødsfall i mitt akvarium Har også fått mye innspirasjon, og jeg og min mamma har bestemt oss for og skifte grusen til sand! Alle fisker liker det, men ikke alle liker grus.. ;s
Tilfeldig bekjentskap
© Lisa Sol
Reklame for plussmedlemskap