Skifte grus til sand

Jeg og min mor skal altså ta ut grusen og bytte med sand.
Men hvordan gjør vi det da, tar vi først sånn sirka halvparten av vannet eller litt mere i ei stor ballje, tar plantene ut, og fiskene ut, også kan jeg ta du grusen. Eller må alt vannet være borte når jeg tar i sanden?
Prøv og svare litt utfyldene.. Kan trenge GODE råd
jeg ville ha tatt ut alt vannet, fisken,planter osv. og slamsugt grusen , derretter fjerne den fra akvariet og ta i den nye sanden, som burde vaskes uansett om den er nykjøpt eller ei... ha i nytt vann fra springen
latt dette stå en ei ukes tid for å gjøre sanden "klar" for fisken..
Tenker jeg tar ut vannet i bøtter og slikt, så legger jeg det forsiktig tilbake etter og ha hatt i sanden, har elleve fisker og kan ikke vente med og ta de tilbake..
hei når jeg skiftet fra grus til sand kjøpte jeg meg en spade til kattesand den har riller så vannet kan renne ut.

Først ta ut vann som fiskene kan være i mens dere holder på, fang fiskene ta ut planter så er det bare å begynne å ta ut grusen har du innvendig filter la det gå i en bøtte mens dere holder på så bakteriene i filteret klarer seg. (Samme med utvendig)

Når karet er tomt så må du se ann sanda om den trengs å vaskes det spørs på hvilken sand du skal bruke.

Hell sanden i karet og fyll opp karet med det vannet som du har tatt ut til fiskene med fiskene og fyll på nytt vann, da blir det som et vanlig vannbytte. Sett på filteret og putt i planter.

Må du fylle på mye nytt vann så pass på temperaturen, blir vannet for kaldt så pleier jeg å koke opp noe av vannet så ikke vannet blir for kaldt.

Takk
Blir nok og putte varmepumpen også i balljen jeg blir og bruke
Kommer til og ta ut 70% av vannet Jeg begynner ikke med det før i romjulen.
Er bare elleve år så jeg får hjelp av min mor.
den du skal ha (sanden altså) har varenr som slutter på 25.
Jonas76
den du skal ha (sanden altså) har varenr som slutter på 25.


Sa er det nok denne jeg skal bruke :
http://biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Ovrig/Sand-175422/
linken din ser litt rar ut, men ser både nr 22 og 25 er der. er 25 du vil ha.
Ja, har trykt på 25, men det kommer 22 på linken.. Men det skal være 25!
(kopierer det jeg skrev til henne i tråden hennes)

Bytte fra grus til sand, steg for steg:
(denne her kan du gjerne vise til moren din så dere gjør det riktig)

1. Finn tak i en bøtte eller balje som ikke har vært noe oppi før, veldig viktig at det ikke har vært såpe eller andre kjemikalier i den.

2. fyll opp med vann fra akvariet ditt i den, og ta pumpen ut fra akvariet og la den stå på oppi bøtten. Det er veldig viktig at pumpen er slått på for vist ikke så blir bakteriene inni filteret/svampene ødelagt og da må du begynne helt på nytt med å starte akvariet.

3. Fiskene kan du ha oppi sammen med pumpen, men har du fått yngel til da så kan de godt gå oppi en annen bøtte for seg med kun akvarievann.

4. Ta vare på mest mulig av vannet fra akvariet, dette er veldig bra å ha når dere skal fylle opp igjen.

5. ta ut all grusen, men pass på at dere ikke skraper for mye i bunnen for da kan det bli riper i glasset. Ta gjerne å helle en bøtte med vann i når nesten alt er ute, for da kan dere sette akvariet opp ned ute så tømmes all grusen ut.

6. Ta den nye sanden og skyll den godt i en egen bøtte for seg selv. Fyll sand i halve bøtten, og ta gjerne dusjen og spyl forsiktig ned i sanden mens dere rører rund i den med hånden, så tømmer dere ut vannet og gjentar 2-3 ganger.

7. Når sanden er vasket har dere den oppi akvariet, fyll på litt vann, sett ut pynt og planter, og legg så et tefat i bunnen.

8. Nå kan dere fylle vann oppi, fyll slik at vannstrålen treffer tefatet, for da flyter ikke sanden over alt og vannet blir ikke så grumsete. Ta først akvarievannet dere har tatt vare på, og ha i resten av nytt rent vann. Vannet må være kaldvann, fylt noen bøtter med kaldvann først og la dette stå å få litt temperatur mens dere bytter sanden.

9. Ta fatet ut og sett i pumpen, nå må dere vente til vannet er blir passelig klart, før dere har i fiskene. Når vannet begynner å se bra ut kan du ha dem i. Det er viktig å vente litt, for når man nettopp har hatt vann i så er det enda en del sand som flyter rundt i vannet, og det er ikke så bra for fiskene å få det i gjellene sine.

10. Ha fiskene i og nyt synet
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap