Hjelp! har kjøpt akvarium og fisk i julegave, daue de hvis de må vente til i morgen?

Har altså kjøpt akvarium og fisk i julegave til dama, bør akvariet kjøres inn med det samme? (Begynte nettopp å lese her inne) Klarer fisken seg i posene til i morgen tror dere? Jeg har ikke peiling. De ble kjøpt rett før 6 i kveld...

Håper på raske svar, jeg altså!
Dette er ordentlig krise!
For det første.. Så MÅ akvariet stå i MINST 7 dager og helst 4 uker! med vann før du slipper fisk i det!
Og for det andre, har du i det hele tatt noe aquasafe, tetraVital eller salt til og ta i akvariet?
Og for det tredje, så er det IKKE bra at fiskene ligger i posen uten filter, eller varmepumpe..
Dette tror jeg ikke blir og gå så bra visst du ikke allerede har vann i det som har stått i MINST 7 dager.. :s
Heheh uff..du har litt å stri med nå ja. Kjenner du noen som har akvarie fra før, og som har plass til fiskene dine? Akvariet du har kjøpt må du nok som sagt kjøre inn først. Og dette tar minimum 4 uker, med mindre du har bakterieflora du kan ta fra et annet akvarie. Aquasafe og slike ting trenger du strengt tatt ikke, med mindre du har eldgamle kobberrør vannet deres går igjenom. Det du trenger å gjøre, står HER.

Det første du egentlig burde gjøre, var å kontakte butikken der du kjøpte fiskene, og forklare for dem at "det her går ikke, vær så snill og ta fiskene tilbake. Dere glemte jo å fortelle meg at jeg ikke kan slippe fisk oppi med engang."

Uansett utfall, løkke tell.
Ja, det er jo tross alt fiskene som er krisen, du kan få levere dem tilbake, også ordner du akvariumet i morgen, også venter du i noen uker, så kan du kjøpe fisker
Dette høres litt forhastet ut ,veldig kjekkt at du vil overraske dama di men butikken burde ha hjulpet deg litt mer her synes jeg.
Men når først galt er gjort så må vi bare prøve å hjelpe så godt det går an.

Jeg kommer med noen tips og kanskje andre kan komme med fler.

Hvis du kan kan få tak i noe filterguffe(skit fra en innkjørt pumpe) og har i den nye pumpen ,så hjelper det litt. Aquasafe eller tilsvarende for å ta vekk div. stoffer i vannet er også noe som kan være bra å ha i nytt vann ,men ikke helt nødvendig.

Du kan også fylle vann i bøtter i dag og la det stå å lufte seg til karet skal settes opp Forhåpentligvis i morgen kveld.Vannet må også være temperert ( 23-26 grader alt etter hvilke fisker det er.


Fiskene kan klare seg i poser en god stund hvis det er mye luft i posene. Men hvis fiskene har vært foret samme dag som de ble pakket ,så er det mulig de forurenser vannet veldig og kan dermed dø av forgiftning.

Hvis du har en stor plastboks eller noe annet som er helt rent ,ikke har vært såpe eller vaskemidler i,så ville jag tatt fiskene over i dette .Et lokk over er også litt lurt da mange fisker hopper.

Når først karet er i gang så må vannet sjekkes for nitrit den kommende tid pga. ingen innkjøring. Du trenger da en nitrit-test for å gjøre dette. Når nitriten kommer( gift for fiskene) ,så må det tas vannbytter dalig for å få den ned igjen.


Dette kan til en viss grad ungås hvis du får tak i noe filterguffe.
Legg gjerne ut annonse om noen i ditt område kan hjelpe med dette .DEet er mange flinke akvarister i Trondheim

Legg gjerne ut litt mer opplysninger om str. på kar ,pumpe ,hvilke fisker du har kjøpt osv

Har du et lite kar så fyll det med kaldt vann og hiv oppi vann som er kokt på forhånd, vannkoker etc. Så vannet får litt temperatur fort. Du er nødt til å kjøpe deg vanntester for amoniakk og nitritt, samt ph og gh. Få tak i jbl sine tråpetester. Det er faktisk en del kjemi i et akvarium. jbl sine tester er de som er mest nøyaktig og dette vil du trenge nå.

Du er nødt til å få vannet temperert litt fort. Du er nødt til å belage deg på mye skifting av vann fremover. Når butikkene åpner igjen må du få tak i testene så du har litt kontroll på hva som foregår oppi der. Fiskene dine vil gjøre vannet gifitg siden det ikke finnes et filter som kan bryte ned disse avfallsstoffene.


Dette kan gå helt fint hvis du bare er veldig flink til å passe godt på verdiene i vannet og er villig til å bytte mye vann.
Oioioi....

4 proffe svar på timen, det kaller jeg respons!

Var litt forhastet, ja. Lillejuledag, og alle andre gavealternativer gikk i vasken. Derfor ble det sånn. Likevel er det også en gammel drøm jeg har hatt dette med akvarium. Gikk liksom innom dyrebutikken for å sjekke trøkket, og endte opp med dette.Tenkte vel bare et det bare måtte bli sånn.
Det var forøvrig en ung jente som hjalp meg, og kanskje hun ikke var HELT proff. Menmen...

Sitter og ser på kvitteringen nå, og der står det: "Diverse fisk", og "diverse fisk".
Fiksa 3 par (for å sjekke formering), pluss gulslam- og albinoslamsuger
Samt "Tetra Plecomin 200 Tablett med M/C-vitamin". Det ble sagt at det var det jeg trengte for å sette i gang.

Husker ikke størrelsen på akvariet, står heller ikke på kvitteringen, men mener å huske 65 liter. "Alt man trengte" lå med. Pumpe og diverse. Kostet 1000-lappen. Fisk med noe grus tilsvarende beløp.

Men hva gjør jeg nå? Skal jeg satse på å levere tilbake fisken, eller prøve og se. 4 av dem har "7 dagers garanti".

Akvariet står fortsatt innpakket. Det har dama altså sett, skjønnte ikke bæret, men kommer hjem igjen i morgen. Jeg tenkte liksom å overraske henne med oppegående akvarium til da.

Bør jeg åpne og "sette i gang" med tablett, eller prøve å returnere fisken i morgen? Lite trolig om det er åpent da, eller?

Jaja. Sånn kan det også gå. I verste fall kan jeg reklamere på fiskekjøpet i romjula pga manglende info.

Aner ikke... Hva er best?

@Wargtass: Nei, jeg kjenner ingen som har dessverre. Uff. Helt rådvill! Jaja, ser likevel humoren i det. E no bare fisk til syvende og sist.

Hvor lenge tror dere de vil leve med dette oppsettet? Lenge nok til at jeg kan hente med inn i romjula på et vis? Har lyst til å bare gjøre det, og prøve å fikse til etterhvert. Hvis det er mulig. Funker ikke vanlig springvann altså? Det må kokes?

Beklager kunnskapsnivået, med dette kom liksom veldig brått på... Det er sikkert massevis om temaet her, men jeg oppdaga nettsida i sted. Jaja.
Hvis du bruker vannet fra posen, og tilsetter mere vann, også kan du legge dem i en boks eller noe sånn.. Du må jo prøve noe.. Også hvis du har bøtter.. Balljer eller noe sånn så kan du legge vann i dem og la dem klargjøre seg litt, så kan det bli litt bedre.. Så legger du dem i akvariumet i morgen tidlig. Ville ikke ha tatt i fiskene, da ville jeg heller levert dem tilbake.. Eller hvis du kjenner noen med akvarium, som kanskje kunne gitt deg litt vann fra demmers akvarie...?
Lykke til i alle fall!
Takk for svar. Men hvorfor i en boks og ikke oppi akvariet? Trenger jo ikke tilsette så mye vann utover det fra posen, bare nok til å svømme rundt i?
Fyll vann i karet (kaldt fra springen + kok opp noe slik at det blir lunkent, ca 24 grader), og sett igang filter. Sett posen(e) med fisker opp i karet, og ha sakte men sikkert litt og litt vann fra karet opp i posen. La det gå ihvertfall et par timer før du slipper de ut i karet, og da skal ihvertfall 3/4 av vannet i posen være vann fra akvariet. Sikkert noen som kan hjelpe deg med filtergrums i løpet av de første dagene.

Veldig dårlig av butikken å selge deg fisk med en gang; du burde definitivt fått gavekort på de. Og det er ingenting som heter "bare fisk", ihvertfall ikke her på AF...

Lykke til! ;D

(Er desverre bortreist, ellers skulle jeg hjulpet deg i kveld...)
Hans Arild Andersen
Takk for svar. Men hvorfor i en boks og ikke oppi akvariet? Trenger jo ikke tilsette så mye vann utover det fra posen, bare nok til å svømme rundt i?




Du kan godt bruke akviet hvis det er greit å pakke det ut på forhånd.

Du må ellers være forsiktig med å si " det er bare fisk" for vi på forumet her er veldig glad i fiskene våre og gjør nesten hva som helst for at de skal ha det bra

Hva mener du ellers med gulslam- og albinoslamsuger ?

Håper at dette går bra ,ønsker deg lykke til og satser på at noen snille akvarister hjelper deg med filtergugge og annen hjelp du/dere trenger
Hei Sølvi, og takk for innspillet! "Bare fisk"-kommentaren var vel egentlig myntet på "de pengene", hvis du forstår. Ikke meningen å "disse".

Åpna pakken i stad for å sjekke forholdene. De svømmer rundt... Er vel lurest å sjekke om butikken har åpent i morgen, tror jeg. Men kan de overleve til romjula i verste fall dersom de ikke er åpen? (Tiler jo litt på det i grunnen)

Så dere mener at jeg kan slippe dem i akvariet under visse betingelser? Riktig temp er viktig? Romtemp sikkert. Herregud, jeg er skammelig blank på dette feltet...
Jeg tror du skal fikse dette her. Få vann i karet ditt fort. Og kok opp masse vann så det er temperert.

Så putter du fiskeposene oppi karet og heller litt og litt vann i posen over flere timer. Dette er fordi fiskene ikke skal få temperatursjokk og vannverdisjokk.

Tror dette er det beste alternativet du har for fiskene sin del.

Hadde du bodd her skulle jeg kommet i kveld/natt for å hjelpe deg men jeg er halve norge unna. Det er masse informasjon for å gjøre dette riktigst mulig. Men nå står du i en situasjon hvor man bare må gjøre det beste ut av ting.

Jeg håper noen kan hjelpe deg med litt filtergugge de neste dagene hvis ikke så får du bare bytte vann hver dag. ca 30 prosent av karet. Så blir ikke vannet ditt for giftig for fiskene. Og dette må du holde på med i flere uker. Men det går veldig fort. tar kanskje 10 min per dag.

Er ganske mye "jobb" når man får dette i fanget. F*** ta ansatte som ikke kan noe om dette her. Men dette kan også gå veldig fint om du er opp for jobben det trengs
Så hvis jeg skyller grusen ordentlig og har temperert vann oppi akvariet, sammen med vannet fra posene, er det en OK begynnelse utifra forholdene? Hvis jeg satser på å få hjelp fra en trondheimsakvarist med filtermasse i romjula, kan det likevel være håp altså?

Jeg beklager det at jeg ikke har satt meg bedre inn i saken på forhånd, men det er dessverre slik det nå en gang er. Og jeg mente ikke den fiskekommentaren slik den ble oppfattet....

Angående selve gaven, er det ikke noe stress at den er åpnet. Hun så den i stad innpakket. Stor og mystisk.

Hadde vært flott om noen bare kunne si f.eks: Sil grusen, temperer vannet, osv, slipp fisk i vannet, så og så fullt, mat/ikke mat før jeg får tak i filtermasse o.l. Setter pris på alle råd.

God jul til alle, forøvrig!
steg 1: skull grusen. Putt det i en ren bøtte ol som det ikke har vært såpe i. ta det med i dusjen og skyll til vannet ser ca klart ut

2: putt grusen i karet

3: fyll karet med kaldt vann. Fyll det opp ca 2/3

4: kok vann så du putter varmt vann oppi det kalde vannet. Så vannet der blir temperert

5: så setter du igang filteret. Husk å gjør dette etter du har fylt vann i og filteret ligger under vann. Hvis ikke så kan du ødelegge filteret hvis det går "tørt"

6 hvis du har en slags kolbe i karet, som det står grader på øverst sett den på ca 25 grader når den er oppi karet.

7: putt fiskeposen du har fisken i nå, oppi karet. La den ligge i en stund før du åpner den. Også putter du litt og litt vann fra akvariet oppi posen over noen timer. Så fiskene blir vandt med det nye vannet de skal inn i.

8: du kan fore fiskene ja, men for de sparsomt de neste dagene.

9. du må bytte ca 30% vann daglig hvis du ikke får noen til å hjelpe deg med gugge fra sitt eget filter. Denne gugga inneholder bakterier som er gode og bryter ned avfalsstoffene fra fiskene dine til en viss grad. Får du ikke gugge så må du tynne ut disse giftstoffene med vannbytter selv så ikke vannet blir veldig giftig for fiskene dine

10. prøv at tempen i karet ikke skal svinge så mye hvis du ikke har en varmekolbe. Dvs ha rommet som karet står i stabilt temperert.

Det kan hende jeg har glemt noe her men tror dette skal gå greit altså. Litt sent dagen før selve dagen her

Lykketil. og husk ingen spørsmål er dumme her. Legg gjerne ut bilder i tilegg til innleggene dine hvis du lurer på noe spesifikt. Mye lettere å hjelpe til når man ser hva man skal hjelpe med.
Lykke til!
Det er viktig at vannet ditt blir riktig temperert så du må prøve deg litt fram ang kaldt og varmt vann. har du ikke tempmåler så føles ca 25 grader litt kaldt ut for fingern min( var å sjekka i et av kara nå, har flere kar med forskjellig temp her) Evt ta ut litt av vannet i en kopp og sjekk med et febertermometer
Et ekstra pluss til deg for at du tar tingene alvorlig og prøver å gjøre så godt du kan ut i fra situasjonen,det lover bra
Ahh, takker!!

Satser på at de vil trives! Legger ut rapport. Er allerede klar med sil og vannkoker!! God natt, og god jul igjen! Skal vel en stund til jeg glemmer denne kvelden/julegaven. Hi, hi.
Takk for all hjelp! Ble helt stressa når jeg oppdaga denne siden med all prat om innkjøring osv. Garantert den gyldne vei, men denne gang ble det slik. Vel, vel - Til arbeidet!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap