Trenger råd om akvarieutstyr (god jul forresten)

Heisann folkens. Jeg er fersk i denne vannverdenen og trenger råd om hva jeg trenger til karene mine. Har 2 effectline kar på 530 liter. Jeg skal til Danmark på nyåret og tenkte jeg skulle kjøpe inn det jeg trenger der.

Det jeg trenger er anbefalninger på hvilken type bakgrunn jeg burde går for? Rockzolid? Btn? Tenker en form for klippe bakgrunn da jeg på sikt skal gå for tanganyikaer.

Filter? Jo større jo bedre antar jeg? Eheim? Fluval?

Har t5 lystopp med plass til 2 rør. Holder dette? Evt hvilke lysrør burde jeg ha med tanke på tanganyika oppsett? Begge toppene har sunriser hvis det har noen betydning.

Sand? Hva anbefaler dere?

Testsett? Jbl?

Hva annet trenger jeg Evt?

Det jeg ønsker er om noen kunne satt opp ett eksempel med eksakte navn som jeg kan skrive ned og ha med meg når jeg skal handle, så gjør det ting veldig enkelt. Har lest mye om de forskjellige tingene men har null erfaring, derfor jeg henvender meg til dere pris er ikke så viktig jeg vil ha det som er så bra som mulig for å få dette til på en best mulig måte
Plussmedlem


BTN har flere fine klippebakgrunner, både Malawi og Tan.

Fluval FX5? Store, gode og pålitelige filter..... Tar i mot enorme mengder dritt uten å gå tett eller miste særlig effekt...

Pumpene som jeg bruker til mine malawier er en Eheim pro 3 2180 thermofilter, for akvarier opp til 1200L. 2stk ukjente pumper som tar 6000l/t hver, noe som gir mye sirkulasjon
tilsammen så blir det 13600l/t og fisken stortrives=) har over 5 hunnfisker som tygger nå!!:=)
Hvis du har mulighet annbefaler jeg sterkt Sanden på biltema.. Burde spørre de, på nummeret skal det stå 25 bakerst.. Ikke 22
Ja jeg har kikket på bakgrunnene til btn og de er jo så flotte. Det jeg lurer på er fordeler/bakdeler med de forskjellige? Gjerne tips fra folk med tangaer alle andre og selvsagt

Fluval / eheim? Hva passer best for tangaer? Budsjettet er ganske stort så jeg trenger ikke spare penger på noenting i grunn siden jeg fikk tankene så billig.

Biltema sanden slo meg tidlig. Er det farge på den eller er den naturlig?

Testsett da? Jbl?

Motto med tygging da håper jeg også får til det.

Tusen takk for gode råd og tips
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap