Fluval fx5 vs eheim 2080 proff 3?

Står i gropa for å kjøpe nytt filter til 530. Vil gjerne høre erfaringer og anbefalninger om disse to filterne.

Plusser og minuser, ja hva dere synes
Har en FX5 i mitt 450 liters akvarie, har ingenting å klag på.

Kjempefilter.

Begge filtrene er store og gode. Det kan være noe vibrasjoner fra pumpene på begge.

Eheim har sine grønne slanger, og disse kan klemmes sammen spesielt i bøyer, med en reduksjon eller ful stopp som resultat. Eheim 2080 har 2 innsug og et utblås, og slangene er 16 mm.

Fluval har valgt et innsug og et utblås med deres grovere slanger Disse er nok 30-40 mm i diameter. Disse er mykere og blir ikke stive som eheim sin slanger. Derimot samler det seg en del slam i rillene som kan blåses ut i akvariet.

Eheim 2080 er et stort filter som egentlig er for høyt til akvastabil sine bord, men det går med et nødskrik.

Begge filtrene gjør jobben sin, så hvis jeg skulle velge på nytt vil nok tilgang og pris være avgjørende for valg av filtrer, samt hva som er mest passende med tanke på plassering og plass.

Du gjør ikke noen feil uansett om du velger fluval FX5 eller eheim 2080 til et 530 kar.

Jeg har selv brukt begge filtrene på 160 -720 liters kar. Jeg valgt å kjøre begge filtrene med eiheim sitt filtermateriale.
Jeg er såpass heldig at budsjettet mitt er veldi stort. Prisen er ikke så viktig. Jeg vil ha det som er best. Føler mest for eheim, problemet med slangene i klem kan jo bli utfordrende. Hva med røralbuer i plast? Er det en mulighet kanskje? Skal på sikt ha tropheus oppi der så jeg vil kjøpe ett stort og godt filter med en gang og utifra det jeg har lest så står det mellom fx5 og 2080. Men siden de er forholdsvis like så er det vel smaken som gjelder

Hvis noen andre har innspill og meninger tas de gjerne imot.
Hvis du bruker Google litt, finner du minst én god artikkel som sammenligner disse filtrene. (Skriver dette fra mobil, så jeg finner dessverre ikke teskjeen min akkurat nå.)
Are
Jeg vil ha det som er best.
Du kjøper du to filtre. Da kan du f eks vaske det ene, men det andre forblir urørt. Neste gang renser du det andre filtret osv.

Tropheus er noen ordentlige mat-vrak, og For å unngå alger osv er det en stor fordel å kjøre med stor filter kapasitet. Jeg kjørte med 2080 og FX5 samtidig på en 530 med et 30 talls tropheus pemba. + noen powerhead. Pemba'ene trivdes ihvertfall, og belønnet meg med rikelig nye pembayngel.


Lykke til med dine tropheuser :o)
Ja der sier du noe Nils. utifra det jeg har googlet og lest føler jeg at eheim er best? Er det de fleste sier hvert fall. Tror jeg skal gå for 2 2080. Også da ett par powerhead. Forslag på hvilken type? Biltema sanda er den fin til troffer?

Har du fler tips og triks om Nils så tas de i mot med stor takk
Bruk gjerne f eks Fiji Pink Reef Sand, da denne er laget av knuste koraller og inneholder mye magnesium og kalsium.
Jeg brukte også Utah ice for å holde oppe hardheten i vannet.

Tanganyika kar kan du godt belyse med Metallhalogen eller LED for å få frem lys spill i vannet og for å få frem de gode fargene hos fiskene.

Har du vurdert en sump istedenfor utvendige filtre?

Når det gjelder powerhead osv finnes det en rekke ulike. Kan anbefale Tunze Stream 24 kit eller 2 stk VorTech MP40w ES.

Takker for gode tips er veldig fersk i vannverden så erfaringen er ganske snever. Har vurdert sump og kikket litt rundt dette. Er vanskelig å ta valget synes jeg. I 530'n har jeg t 5 belysning med en sånn sunriser sak. Er dette litt snaut kanskje? Har plass til 2 lysrør sånn som det er nå men jeg har lest at det går an å sette inn ei "skinne" til?
Har du et Akvastabil effektline 530 liter med lys og tilhørende bord med 4 skapdører?
Det er akvastabil ja med heldekkende lysarmatur og tilhørende møbel med 2 skapdører. 1 i hver kant og 2 skuff seksjoner i midten. Hvordan det om jeg tør spørre?
Da blir det trangt både for en sump og Eheim 2080. Jeg vil anbefale deg å gå for FX5 eller noen mindre eheimpumper.

Du får plass til 4 x 80 watt T5 i toppen, men den blir ganske varm. Det er noe å tenke på i forhold til behov for kjøling. Jeg ville ha kjørt bare med en parabol og 2x80 watt T5.
Så du mener 2080'n ikke får plass i skapet? Hmm. Dilemma altså. Jeg og min bedre halvdel har bestemt oss for å kjøpe småbruk nå. Så jeg tror jeg skal drøye å sette i gang karret før vi flytter? Dumt å fylle det nå med innredning og fisk om jeg må tappe det ned igjen om noen mnd? Blir jo vrient med tanke på fisk også?

Men. Jeg må uansett handle inn det jeg trenger siden jeg kun har Karrene lystopper og møbel. Den gode og kanskje beste nyheten er at jeg får kjeller/bruksrom til akvarierom og det liker jeg. Da er det jo kanskje muligheter for å kunne sette opp en sump da?

Har kikket litt på sanda du foreslo Nils og den ser jo veldig fin ut tror jeg går for den typen. Får gå måle innvendig i skapet og se hva jeg får plass til av filter der. Og skrive handleliste. Skal til Danmark i slutten av januar og kjøpe noen hester så tenkte jeg skulle dra med meg mesteparten av utstyret derfra. Hvilken type lysrør brukte du til troffer?
Også lurer jeg på hvor mange kilo sand det ca går i en 530? Så ikke jeg kjøper for lite

Halla, da er jeg en skikkelig fan av fluval fx5 da så vil anbefale den. prøvde først ut eheimen i en 600L iter da jeg ble anbefalt den men den va noe dritt, vanskelig å starte, slangene ble stive, ble hele tiden tett. men for eheimen sitt forsvar så hadde jeg jordspisere i det karet da.
så jeg solgte den å kjøpte meg fluvalen å den va heilt fantastisk.
mine erfaringer er at fluval er best på utvendige og eheim er best på innvendige =)

men alle har egne meninger

men vil du ha alfa omega det beste av det beste så lager du sump
Ja for fx5 er fysisk mindre er den ikke? Kanskje jeg skal prøve de. Sump hadde jo vært fantastisk. Får se om det lar seg gjøre når vi bare finner oss ett sted. Krysser fingra for at jeg kan ta i bruk en kjeller hvor det er sluk. Hadde forenklet ting veldig. Men vi får semhva det blir. Blir å kjøpe 6 hester mest sannsynlig så da må jeg finne en plass med en del stall bokser Evt mulighet for å bygge ut. Også vel kanskje huset være i ok stand også. Må jo ha tak over hodet vi også. Ikke bare dyra He He.

Denne Fiji reef sanda er i utgangspunktet ment for saltvann? Eller tar jeg feil?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap