Brunalger i filterpumpa

Inaktiv bruker
Ja jeg har hatt brunalger i filterpumpene mine de siste 2-3 årene (!) I alle pumpene.

Nå skal jeg kjøpe en ny innvendig filterpumpe, ( Fluval U4) og la den gå i 180 literen sammen med den som allerede er innkjørt.

Men, vil brunalger "smitte" over i den nye pumpa dersom jeg IKKE blander filtermedie fra den gamle pumpa med den nye?

Jeg har pleid å bruke filtermedie fra mine filterpumper, utvendige og innvendige, i nye filtre da jeg starter opp ny pumpe. Er dette grunnen til at jeg har fått med meg brunalger over i alle filterpumpene mon tro? Det virker jo logisk men, smitter brunalgene like gjerne via vannet uansett? Jeg har ikke brunalger eller alger i det hele tatt ellers i i akvariumene mine.....

På forhånd takk for svar.
Brunalger forsvinner hvis ikke forholdene de trives under er tilstede. Derfor er jeg ganske sikker på at de andre karene dine ikke ville hatt brunalgeproblemet overhodet, til tross for filtermedier fra et kar med brunalgen, hvis ikke det var for at forholdene må være feil. Brunalgen er "svak" og forsvinner fort når det ikke er riktige (dvs gale) vann- eller lysforhold for den. Derfor er jeg ganske sikker på at de øvrige karene dine ville fått brunalger f.eks. via vannet uansett, samme hvilket filtermedie du brukte.

Brunalger er den første algen som dukker opp i nyetablerte akvarier, men forsvinner like fort igjen etter ca 3 mnd. Vanligvis!

Hvis brunalger dukker opp i etablerte kar og blir værende, er det visse ting man bør sjekke. Denne algetypen favoriserer f.eks. steder med dårlig til halvmørk belysning. Typisk f.eks. på sideglassenes bakre hjørner e.l. Dukker de opp midt i karet i et etablert kar, er det kanskje på tide og skifte lysrørene for da er lysutbyttet veldig dårlig på dem.

Men først og fremst; brunalger dukker opp hvis nitrat og fosfat-nivåene er for høye, og hvis det er silikat i vannet. Silikat er noe vi sjelden sjekker vannverdiene for, men det kan være en idè å gjøre det om man har brunalger. [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=128040+*+128240&userid=bzlMDD5wqqMimbKkn42RHxPyHHviJ2qVkg3&t=temartic_e]Sånn ser silikat-testpakken fra JBL ut[/URL].
Men fosfat og nitrat er de to første vannverdier du bør sjekke. Les litt om det her under brunalger.

Hvordan er du med vannbyttene i karene dine? Er du flink til å skifte vann jevnlig og hver uke?
Inaktiv bruker
Takk for svar.

Det finnes jo så mange algetyper, og jeg leste at brunalger trives i mørker. Men, jeg har hatt dem i filterslangene da jeg hadde Eheim 2224 på et mindre akvarium med veldig godt lys og da kom det lys på slangene. Så fikk jeg de senere i et annet akvarium, der det ikke kommer til lys i det hele tatt i filtermediet inne i pumpa. Altså, meget mystisk at algene trives både i lys og mørker? Var så mye brunalger i filtermediet ( filterkulene) at jeg måtte ta ut alle kulene og fjerne de ekle, brune slimete greiene her en dag... huff..!

Jeg skifter vann ofte ja, minst en gang i uka, ofte to ganger. ca 30% vann pr gang.

Disse algene fikk jeg første gang da jeg fikk min første utvendige filterpumpe, ja det var da det startet. Da kjørte jeg den pumpa samtidig som jeg hadde en innvendig pumpe i akvariet. Og akvariet hadde jeg hatt i 6 mnd så det var ikke nystartet. Men, siden jeg hadde så mye yngel i det karret ( ciklidyngel) så foret jeg masse og jeg trodde at det var derfor slangene tettet seg, fordi jeg foret jo med microorm og artemia. Men, så etterhvert hadde jeg jo helt andre fisker i det karret, og jeg brukte også den pumpa på et annet karr senere osv. Og det var da først jeg forsto at det ikke skyldes foringen og at det dreide seg om brunalger... Var jo ikke så inne i dette med alger ))

Men, som sagt jeg hadde ekstremt bra lys i det karret og brunalger trives vel i mørker og ikke i lys? Kan det dreie seg om to ulike algetyper jeg har hatt/har?

Som sagt; har ikke alger på noe annet i akvariet, ikke på plantene eller akvarieglasset osv.

Jeg har ikke sjekket fosfat og silikat i vannet her nei. Det er offentlig vann.
Bør kanskje teste det, men om det viser seg å være mye silikat, hva gjør man egentlig da?
Aha. Nå skjønner jeg. Du har ikke brunalger. Jeg tror du blander sammen ting og roter litt nå.
Det virker ikke som du vet hvordan et filter skal se ut innvendig etter en stunds drift. De "brune ekle slimete greiene" i filteret er ikke brunalger! Det er helt vanlig, normalt filtergørr eller filterslam, som befinner seg i alle innkjørte akvariefiltere. Det skal være der, og det er nedbrutt biologisk masse, og det er brunt.

Et filter skal bare renses en SJELDEN gang når det er på høy tid (når det er blitt nedsatt filtersirkulasjon).

I et utvendig tønnefilter er det masse slik brun gørr i tønna og det skal være der. Jeg renser mine utvendige ca to ganger pr år. Man skal helst ikke forstyrre filteret for ofte.
Innvendige filtere er ofte overbelastet, små filtere som skal ta seg av stor fiskemengde og mange liter vann, så der er det vanskelig å si noe fast rengjørings-intervall. Men samme prinsipp gjelder der også; bare rense når man merker at utblåset fra filteret er blitt merkbart svakere. Og man skal aldri rense for hardt, det skal IKKE bli gullende rent. Man må la det være nok filtergørr og bakterier igjen i filtermediet til videre drift.

Å rense slanger til utvendige filtere for filterslam kan være nødvendig, en til to ganger pr år. Du må ta slangene av filteret, og ta dem med ut på badet til dusjen eller badekaret. Så bruker du en slangebørste til å rense dem, og får ut all den brune gørra inne i slangen. Jo tynnere slange, jo oftere tetter den seg av slam. Men 12/16 mm som jeg bruker mest av, renser jeg aldri mer enn en til to ganger pr år.
Inaktiv bruker
Okey, så dette brune slimete ekle greiene er egentlig filterbakterier?
Huff.. Ekle greier altså

Men, i det utvendige filteret jeg hadde ( EHeim 2224) så var fargen litt lysere, mer grønngul guffe liksom. Og de renset jeg jo med sånne filterslanger, som var alt annet enn enkelt å kjøre igjennom hullene der, en gang i uka. Kanskje det var brunalger da.

Men, uansett, filterne blir jo fulle av denne guffa veldig raskt, så da går det jo tett også. Så de var helt tette nå, og det er bare 2-3 mnd siden sist jeg fjernet alt sammen. Men, den filterpumpa har gått i 63 liters karr og den er beregnet til opptil 240 liter, (Eheim biopower 240) så den var jo mer enn god nok i kapasitet. Merkelig at den går tett så fort da. Og i det karret hadde jeg hverken mose eller sand/bunnsubstrat, kun anubias og noen planter som fløt, så det ble veldig lite avfall, for å si det sånn, og fiskene var få og små...

Inaktiv bruker
Her er et bilde av det..
Dette er altså som Mona skriver filterguffe, og skal være der. Hvis filtrene dine går fort tett, så kommer dette av for små filtre ift. hvor mye fisk du har i karet. Jo mere fisk du har, jo mere avfall genereres.

En normal regel man kan bruke, er at et filter oppgitt til til en hvis antall liter kan halveres. Så et filter som skal takle opptil 250l, i praksis ikke bør brukes over 125l kar. Dette kommer selvfølgelig ann på hvor mye fisk man har i karet. Men det er en grei pekepinn
Inaktiv bruker
Ja Tom, jeg vet. Jeg hadde som sagt denne pumpa beregnet på 240 liter i 63 liter,

med kun 8 små yngel av panda garra flavatra, de spiste lite, og jeg hadde ikke sand i karret, og ikke mose eller noe annet.

Derfor synes jeg det var merkelig at det ble så mye filterguffe så raskt. Jeg skiftet vann 2 ganger i uka også på disse da de var i det akvariet.

Men, jeg fikk faktisk nitritt i det karret etter 6 mnd, og det var da FØR jeg hadde rørt filteret og fjernet det slimet. Så jeg trodde jeg hadde skiftet vann for ofte eller hatt for mye strøm gjennom pumpa slik at filterbakteriene ikke kunne formere seg skikkelig. Men, med alt det slimet så må det jo ha vært skikkelig med filterbakterier :P


Veldig mystisk hele greia!

Nuvel, nå har jeg den pumpa i et større karr og har bestilt en ny filterpumpe og tenkte kjøre to pumper i det karret, så da blir det nok filterkapasitet, håper jeg.

Mine pandaer er voksne nå og de spiser mer, jeg flyttet dem fra 63 literen til 180 liter og så straks forskjell - de er mer aktive, mer aggressive og tøffer seg mer, før var de liksom fredelige og kranglet ikke så ofte. Men, det er morsomt å se at de virkelig tar den heeeelt ut i et større akvarium Man tenker liksom at de ser jo lykkelige ut i det lille og trenger ikke større plass, men når man så har flyttet dem så ser man jo at de får en helt annen oppførsel, så de trenger absolutt stort akvarium selv om de er små, og i naturen lever de i veldig små vannpytter når det er tørkeperiode.

Ser du bruker Eheim sine BioPower filter, der har du jo en veldig fin svamp neders hvor alt blir sugd inn. Merket selv at denne ofte gikk tett, bytt den ut med mellomgrov blåsvamp så bedrer det seg. 

På mine BioPower filter er det kun denne delen jeg vasker, de delene med kuler i gjør jeg "aldri" noe med.
Inaktiv bruker
Ja, det stemmer Lars Jamne, den nederste svampen må man rengjøre ganske ofte dersom man vil ha bra trykk i pumpa, har selv vært inne på tanken...

Men, det er ikke så viktig akkurat nå, for nå har jeg fått en Fluval U4 pumpe i tillegg, og den er det jo nesten for bra trykk i, uansett hvordan man stiller inn. ( får nesten håpe den går tett snart

Den kjøpte jeg fordi det har vært mange som har skrytt av denne Fluval U4. Men, jeg vil si, jeg tok vekk de svampfilterne og kullfilterne soms att i Fluval og byttet ut med blåfiltermatte av fin grad, som jeg klippet til og satte inn. Jeg satte også inn fler filterkuler, da det fulgte meg latterlig lite filtermedie til dette filteret.

Den virker jo bra ellers da, vannet blir veldig klart og fint, men den er jo helt ny, så det blir spennende å se etterhvert. Men, som sagt, det er veldig bra "trykk" i Fluval U4 og man kan da stille inn så strømmen kommer ut nede, i midten eller øverst, men det er uansett like kraftig trykk - bare på forskjellige steder.

Jeg vil og si at det er plass til mer filtermedie i Eheim biopower 240, sånn totalt sett, med kuler og svamper, enn det er i Fluval U4. (selv med ekstra tilsatt, slik jeg jo har gjort på denne)....
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap