Utvendige pumper og strømstans blir det oversvømmelse?

Sitter her og er livredd for å komme hjem til oversvømmelse. Ikke pga masse vann ute - men pga mine utvendige filter.

For hvis strømmen går - hvordan reagerer da disse utvendige pumpene ? har Ehim og Fluval. Og dette er nytt for meg.

Renner vannet i strie strømmer hvis strømmen går ? Starter pumpen fint igjen som den skal?

Huff. Dette er ekkelt. vurderer å selge de utvendige og gå over til innvendige, siden jeg ofte er vekke noen dager. Er virkelig ekkelt å være redd for vannskader pga akvariets pumper.
Trur du kan senke skuldrene! Vannet dras ut av karet, for så og pumpes opp igjen i karet. Når strømmen går vil vannet bare bli stående i slangene! Hvis vann lekker ut, vil det gjøre det når pumpa går og!
Lykke til
MVH Pål
det var nå bra !

Men da dør filterbakteriene også da?
De dør nødvendigvis ikke, men faren for det er stor. Jeg hadde strømbrudd i sommerferien for to år siden (sikringene røk pga. utett varmekolbe), der begge mine akvarier med utvendige pumper ble stående uten sirkulasjon, sikkert ei lita uke eller noe. Jeg berga heldigvis ganske bra.
Tok kraftige vannbytter når jeg kom hjem, og registrerte ingen manglende fisk. Hadde sikkert enorm flaks. Mener å ha hørt at bakteriene kan gå i dvale om sirkulasjonen stopper opp, og livner til igjen etterhvert ved ny sirkulajson. Men, jeg sier at mine gikk ei luita uke uten sirkulering. Virkeligheten er jo at jeg faktisk ikkevet hvor lenge de hadde stått stille. Med tanke på at temperaturen var ganske mye mindre enn det den burde være, så vil jeg nok tro at de hadde stått i ro en dag kanskje mer. Umulig å vite med sikkerhet.
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap