Teratec 1200 lekker

Kjøpte ett brukt akvarium for ett par månder siden. Ett 260 liter Juwel vision, med utvendig filter Tetratec 1200. Nå har filteret begynt å lekke. Ser ut som det kommer fra pumpehuset. Det kommer også vann ut når jeg skal starte det opp og pumpe ut luften.
Noen som har noe erfaring med disse filterene. hva kan jeg eventuelt gjøre. Har bestilt ny O-ring, men tror ikke det er der det lekker.
Jeg vet ikke så mye om disse filterne men jeg kom til å tenke på, lekker det fra selve lokket også? Kan det være en o ring der som trenger utskifting?
Ja, når jeg tar av lokket og heller det, kommer det vann ut langs kanten. Dette er festet godt med skruer, har ikke hatt dette av.
Nå har som sagt ikke jeg så mye kjennskap til dette men jeg har ett forslag. Hva med å få tak i ett "pakningssett" bytte ut alle o-ringene? Antar du ikke vet nøyaktig hvor gammelt filteret er og hva det har vært igjennom? Har jobber mye med hydraulikk (selv om det er langt fra det samme) så var løsninga ofre å bytte o-ringene for å tette lekkasjen. O-ringen kan godt være "gåen" uten at den har ryki.
Finner kun den store utvendig O-ringen på delelisten. Får demontere toppen å se hva jeg finner. Ikke noe kjekt når det lekker inne i skapet. Skal vel være rimelig trygge disse utvendige filterene, men vet ikke om dette er det beste da.


Arnt
Jeg har blitt anbefalt eheim og Fluval. Men filtre har jeg lite peil på. Det du kan gjøre med den du allerede har er å ta den fra hverandre og ta av alt du finner av pakninger / O-ringer bare skriv opp hvilken som skal hvor, også tar du de med deg til en lokal hydraulikk / rørlegger forretning. Tess feks. Der burde de ha absolutt alt du trenger. Minuset er jo at du står uten filtrering en periode. Men på den annen side, hvor gøy er det å ha lekkasje? Og mest sannsynlig vil lekkasjen bli større hvis det er Pga terninger.
Tetninger ikke terninger
Tror kanskje jeg fant svaret. Ser ut som det kan være en feil med slangekoplingen som lekker og fyller opp toppen, som deretter lekker ut langs sidene. Det ser derfor ut som det kommer fra tanken, men feilen ligger egentlig i koplingen. Fant dette på nettet.

http://forum.practicalfishkeeping.co.uk/showthread.php?t=36586


Arnt
Ser ut som det er ett litt velkjent problem da. Sånn jeg ser det så er jo da valget å fikse den eller kjøpe en annen. Ifølge mange her på forumet så skal visst eheim og Fluval være de beste alternativene. Sånn jeg har forstått det hvert fall
Prøver å skifte ut slangadapteren komplett først. Koster 250.- kroner. får se om det løser problemet.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Sogn Dahle
Reklame for plussmedlemskap