Sjekker nytt råd: ikke bytte vann ved lav nitritt?!

Jeg har ikke vært aktiv her inne på noen måneder. Akvariene durer og går og tida flyr.

Men nå har jeg hatt et strømbrudd på 3,5 timer natt til 2.juledag. I går målte jeg nitritt på 0,05 (JBL dråpetest) på begge akvarier, og byttet 1/3 av vannet. Det passet sånn at dette også var det ukentlige byttet.

I dag er 125-literen ok på nitritt-testen, 63-literen måler igjen 0,05. Jeg var innom dyrebutikken og kjøpte Aquasafe (jada, det bruker jeg selv om mange mener det er unødvendig ). Der mente hun at det som var riktig nå, var å droppe foring (allerede droppet), samt ikke bytte vann. Da ville jeg aldri få nitritten bort, fordi det ville føre til at nitrifiseringen starter på nytt. Jeg er skeptisk, og dermed så er jeg her inne igjen

Jeg legger det på nybegynner, selv om jeg ikke er det, siden det er et såpass annerledes råd enn det jeg har lest før.

Det jeg vil gjøre, dersom dere ikke bekrefter at hennes råd er det riktige nå, er å droppe foring og bytte 1/3 vann daglig inntil lysegul test. Jeg kan ikke helt se hvorfor et innkjørt kar skal starte ny nitritt-prosess hver gang jeg gjør det, men mener tvert imot at jeg bare skal ha bakteriekulturen på topp igjen (den er jo bare såvidt nede og puster litt på) og at fiskene som går i karet vil ha godt av å få litt friskt vann daglig.

Karet kjøres med utvendig Eheim-filter.

Tar jeg feil?!
Svaret er litt vrient å gi egentlig. Hvor villig er du til å ta sjansen på at fiskene overlever... eller ikke?
Bytter du ikke vann, står du i faresonen for å miste mange fisk (hvis nitrittnivået stiger), eller få utbrudd av sykdom pga de lever i nitritt. Jeg tror ikke det nitrittnivået du har oppgitt er dødelig for de vanlige, hardføre fiskene, men det er nok stressende for fisken likevel. For noen arter er det potensielt dødelig, enkelte fisk tåler ingenting av nitritt før de er ute og kjøre i faresonen.

Bytter du vann, vil du gjøre det lettere for fiskene å overleve, og de blir mindre stresset. Faren for utbrudd av sykdom er redusert. Men da vil det ta mer tid å få kjørt inn filteret på nytt.

Jeg tror ikke du har mistet HELE filterbakterie-kolonien din. Da ville testen vist noe helt annet. Jeg tror den bare er sterkt redusert, derfor titter det frem litt nitritt nå. Men du har en bakteriekoloni fremdeles, det vil ikke ta så lang tid for den å komme opp i normalen igjen siden bakteriene allerede er tilstede (men i for lite antall til å hamle opp med avfallet i akvariet ditt).

Det jeg ville gjort hvis jeg var deg, var å holde skarpt øye med fiskenes atferd og måle nitritt-nivået gjerne to ganger om dagen. En gang morgen, en gang kveld, for å holde ordentlig øye med utviklingen, sånn at ikke noe forandrer seg uten din viten. Ser du tegn til mistrivsel, ubehag og tung pusting hos fiskene, så må du bytte vann!
Men så lenge atferden til fiskene ser bra ut og testene viser at nitrittnivået IKKE stiger over det oppgitte 0.05, så ville jeg ikke byttet vann.
Jeg er egentlig ikke glad i døde fisk i det hele tatt... og vil heller bytte vann daglig til dette er normalisert, enn å risikere død og syk fisk.

Men rådet hennes er på en måte riktig; at selv med fisk i akvariet skal det stå uten vannbytter, når nitrittnivået er lavt?
Så lenge ikke nitritten stiger, så kan man ta sjansen på det ja. Det er pluss og minus-sider ved begge alternativene.
Da skal jeg følge godt med, og ha vannbøttene med temperert vann klare *nikker*

Ved ny måling nå, etter ca 4 timer, kan det se ut som om 63-literen er på vei ned, mens 125-literen er ørlite høyere enn i morrest, sånn at begge ligger et sted rundt 0,025. Men det er litt vanskelig å si, for tidligere i dag hadde jeg dagslys til sjekken, mens nå må jeg bruke lampe. Uansett er det ørsmå variasjoner vi snakker om, det er ikke på vei mot rødt

Jeg sjekker igjen i kveld. Fiskene ser ytterst livlige og levende ut, og håper på mat hver gang jeg passerer akvariene...
Nå er 63-literen, som først viste tegn til nitritt, tilbake på lysegul. Den får stå enda en dag uten mating, før de forsiktig skal få litt igjen.

125-literen har ørliten fersken-tone på testen, så den får stå et par dager til. Det er iallfall synkende, og ikke stigende, så dette gikk bra. Fiskene har hele tiden virket friske og raske.

Misunner ikke de som har vært et par dager uten strøm...
Koselig at du stakk snuten innom Solveig, men ikke like koselig med årsaken kanskje.

Det går helt sikkert bra, har hatt noen strømbrudd her også, og det gjelder bare å følge med så ikke noe plutselig skjer.

Men hvis du skulle miste strømmen på et mindre ugudelig tidspunkt kan du legge utblås-slangen i en bøtte og heverte gjennom et par-tre liter vann i timen, er ikke så mye som skal til for å holde liv i kulturen. Deilig med originalt Juwelfilter akkurat i en sånn situasjon, bare heller over noen litermål og ferdig med det ;o)
Godt råd, Linda, men denne gangen ville det innebært nattarbeid - og det ligger ikke helt for meg

Skal huske rådet ditt neste gang, og selv om jeg ikke helt ser hvordan jeg skal gjøre det, så skal jeg spørre da
Ikke bytt vann...
Bytter du vann forskyver du bare nitritproblemet. La bakterikulturen ordne det selv. Ha evt oppi Bactocym som er kapsler du har oppi for å fremskynde bakterikulturen. Er det samme som mange dyrebutikker selger med ved oppstart av akvariet. Det er ikke Aqua Safe...
Jeg kjenner Bactocym, og har ikke trua på det. Og tror på ingen måte at Aquasafe har noe med nitritt-problemet å gjøre

Bactozym er vel omtrent det samme som Safestart, og det har jeg testet. Resultatet ser du her
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap