Handleliste til oppstart av 530 tropheus. badat! innspill ønskes =)

Hei på dere. jeg har satt sammen en handleliste jeg tenkte jeg skulle kjøpe inn for å etter hvert starte opp med tropheus.

sirkulasjonspumpe http://akvarieudstyr.dk/Ferskvand/Pumper/CirkulationsPumper/TunzeturbelleStream26125 holder det med 1? eller burde jeg ha 2?

bakgrunn kjøper jeg herfra http://akvadekor.com/no/3d-akvarijumske-pozadine-model-a.php de lager den i forhold til tropheus med tanke på farger og utførelse.

utv. filter http://akvarieudstyr.dk/Ferskvand/Pumper/Udvendige/FLUVALFX53500ltSmartPumpSupertilbud jeg kjøper 2 av disse.

jbl testlab tar jeg også med.

argonittsand? hvor lønner det seg å kjøpe dette??

kalkstein?? burde jeg ha det??

evt hvilken type stein burde jeg ha??

håper også noen kan legge inn link med hvilke lysrør jeg burde ha. har heldekkende lysarmatur fra akvastabil med T5 2x80w rør..

er det da noe jeg har glemt?
innspill ønskes selvsagt av andre med tropheus erfaring også =)
Utstyret ser greit ut det!

Tropheus liker mye strøm i vannet som du sikkert har lest deg frem til, og mye lys.

Argonitt sand er jeg ikke sikker på hvor du får tak i, da jeg de siste 5 årene ikke har kjøpt sand.
Jeg bruker derimot kun sand fra en av de lokale strendene her i Fredrikstad, har til dags dato ikke funnet noe sand fra butikken som slår den, sikkert flere andre strender som har lignende sand også. Ikke ta sand fra ferskvann ihvertfall, da det er mye bakterier som kan overføres til akvariet, med mindre du har veldig god tid og kan koke det
Du kan gjerne bruke kalkstein, men det finnes mange andre typer som jeg personlig synes er penere, vi har mye forskjellig stein å velge i her i landet, så du får titte litt.
Men fargen på steinen, og helst formen også bør matche bakgrunnen din så bra som mulig.

I Tropheus Pemba karet mitt bruker jeg mørke rød/sort lava stein og skifer, det fungerer bra til Pembaene ihvertfall.

Mvh
Takker for tips, har nå funnet ut at jeg skal ha 2 sirkulasjonspumper sammen med en multicontroller. Det jeg nå sitter igjen med av spm er hvilke lysrør? Noen som har en link som har rør som er bra til troffer? Og hva med denne argonittsanda?
Hei,

jeg driver med mitt første seriøse tropheus prosjekt nå siden 1 år og har gjørt en del erfaringer som kanskje kan hjelpe deg litt. Har bygget opp 4 kar nå -530 l, 375 l, 2 x 220 l!

tema sand:

har testet biltema sand, argonit fiji pink sand, calciumcarbonatsand
--> argonit (25kg sekk til 550 nok hos jan-holt i oslo) --> 2 sekk holder til 530 l, fester seg ikke alger på den og bufferer pH veldig bra (du trenger mindre KH, pH øking),
troffene tar den i munden svømmer opp og tygger og spytter den ut igjen -> flott å se,

calciumcarboant bufferer også litt men fiskene tar den ikke i munden -> den er veldig smått og skarp tror jeg, at det gjør fiskene vondt

grov (3-5mm) malawisand funker hos meg også greit som buffer og tyggelek

stein:

kalk er ikke nødvendig syns jeg hvis du har sand som bufferer, jeg har fine hvite stein fra marka

filter:
har 1 ytrefilter i 530 l (eheim 2075, går veldig stille og 1200 l/t) og en innefilter (eheim 2252 -> den lager bobler til oxygeninnlagring)
begge i samme hjørne at møkken blåses rundt i karet til filter innløpene i den ene hjørne

lys:

jeg har 2 T8 rør i hvert kar, det holder
farge kommer an på hvilken fagre fiskene dine skal har
Aqua glo gir litt rød lys --> mine lufubu og lunangwa south bli veldig framhevet i farge
marine glo: stilig hvis du liker blått lys (det gule på kasakalawene mine lyser opp da), har tillegg blå bakgrunn i karet
ikke kjøp biltema lysrør -> det utrolig mye dårligere måtte jeg innse

håper det hjelper deg litt

hilsen

fabjong

hjertelig takk for tips =) blir nok å ta 2 sekker av fiji sanda.. også har jeg bestemt meg for 2 fluval fx5 for de får jeg inn i skapene på møbelet. og ettersom jeg har forstått så er disse på samme linje som eheim sine.

har litt lyst til å prøve meg på sp.red når jeg får alt i gang. liker fargene på de.

er de noe spesiellt vanskeligere/lettere enn de andre troffene?
Disse er middels aggresive og produsere masse yngel hvis forholdene tillater det.
takker for svar =) er vanskelig å finne info om de forskjellige synes jeg. har funnet basis infoen om vannverdier mat og størrelse på kar, men lite om oppførsel og slikt. noen som vet hvor jeg kan finne dette? har en btn bok om tanganyika. men jeg føler infoen er litt snever der også.
Are
takker for svar =) er vanskelig å finne info om de forskjellige synes jeg. har funnet basis infoen om vannverdier mat og størrelse på kar, men lite om oppførsel og slikt. noen som vet hvor jeg kan finne dette? har en btn bok om tanganyika. men jeg føler infoen er litt snever der også.

Finnes mye stoff på nettet. Du kan jo begynne med å lese Tropheus-trådene her på AF hvis du ikke har gjort det allerede, ellers er sidene til NCS og www.trophs.com gode steder å begynne før du evt googler deg videre....

Hvis du behersker tysk, finnes det en bok som heter MiniAtlas Tropheus av Frank Schneidewind som jeg har hatt mye glede av. Finnes her

http://www.amazon.co.uk/MiniAtlas-Tropheus-Frank-Schneidewind/dp/3898600939/ref=sr_1_fkmr0_1?ie=UTF8&qid=1325856202&sr=8-1-fkmr0#_

Og selvfølgelig Aqualogs Tropheus-bok.

Finnes også en del videoer på YouTube hvis du vil se fiskene live.

-Simen
Tysk kunnskapene mine er ikk stort å slå rævva i taket av men var en del nyttig her takket så mye. Har selvsagt pløyd gjennom alt av tanganyika stoff her og selvsagt veldig mye bra. Jeg er vel en person som aldri får nok kunnskap om ting når jeg har fått smaken for noe
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap