Jeg puttet noe jeg trodde var en stein i akvariet, etter to timer var den borte!

Jeg driver å innreder akvariet, og har bestilt litt av hvert på nettet.
Har delt opp plantene, og fordelt dem rundt....venter på plantenæring...

I sted puttet jeg noe i akvariet som jeg var sikker på var laget av en type stein, opprinnelig en rund hule til å ha telys i.
Jeg tenkte fisken kunne like den.

Etter to timer ser jeg at den er bortevekk! Det eneste som er igjen er litt stearin?

Hva i dette vannet er det som gjør at denne tingen nå er borte?

Jeg stakk tilfeldigvis en finger i munnen, og kjente at vannet var veldig salt.

Er det nå det er fullt av nitritt, og andre giftige saker og ting?

I såfall så skjønner jeg jo hvorfor fisken ikke kan oppi der på en god stund enda...

Bør jeg slutte å putte ting i akvariet som ikke er laget for akvarier?

Kunne fisken dødd av det, om det var noen der nå?

Inaktiv bruker
Bytt Vann, bytt vann, bytt vann. I over flere dager til nitritten er borte. Det er ikke lurt og putte ting i akvariet som du ikke vet hva er. Uansett er det lurt og koke/ vaske tingene GODT.
Skal jeg bytte vann enda? Akvariet har bare stått noen få dager (siden 28.12), har ikke rukket å motta vanntestene enda.
Ettersom du ikke aner hva den dingsen var laget av er det sikreste å ta en helt ny start, bort med vannet og rens grus og få hva det nå var helt vekk, det kan jo være hva som helst rart. Blir jo fullstendig helt håpløst hvis det viser seg at det er farlig etter å ha lidd deg gjennom hele tålmodighetsprøven med innkjøring, nå "taper" du to dager...

Og så er det jo en lærdom da, ikke noe ned i akvariet som du ikke er helt 100% sikker på at hører til i et akvarium ;o)
Inaktiv bruker
Har du fisk i akvariet? Hvis du akkurat har satt opp akvariet, har fisk i det så MÅ du bytte vann uansett ellers dør fiskene. Å har du itillegg hatt oppi en uidentifiserbar gjenstand som lager nitritt. Da må du bytte vann ja.
khm
Det eneste som er igjen er litt stearin?

Stearin er nok heller ikke det beste for akvariemiljøet, så jeg foreslår at du plukker ut stearinrestene også.
khm
Etter to timer ser jeg at den er bortevekk! Det eneste som er igjen er litt stearin?


Dersom du har stearin rester i vannet bør kanskje dette kokes vekk fra grus evt? og skrapes bort fra glass. bør også sjekke at det ikke er kommen noe stearin i filteret.
Som Linda W sier bør du kanskje begynne på nytt, med nytt vann..

Lykke til

Stearinen er borte. Det er ikke fisk i akvariet.
Stearinlys kan inneholde de helse- og miljøskadelige stoffene krom og muskxylen. Muskxylen er en av flere typer syntetiske muskforbindelser (luktstoffer) som kan frigjøres til luft når stearinen brennes.
Muskxylen:Stoffet brytes langsomt ned og hoper seg opp i naturen når det slippes ut. I tillegg tas stoffet opp i dyr og mennesker som over tid kan få høye konsentrasjoner i kroppen. Det er mulig at stoffet kan føre til kreft. I tillegg er det svært giftig for livet i vann.
Inaktiv bruker
Siden det ikke er fisk oppi der så kan du begynne på nytt, vask sanden, filteret glasset og bytt vann. Det er bedre å være på den sikker siden enn og angre etterpå.
Jeg byttet ut så mye av vannet jeg fikk ut med en bøtte, og renset glasset, der var det litt av hvert allerede.
jeg lærte selv masse av å lese her. utrolig nyttig lesestoff :-.)
http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=56604&sr=1)
Blir jo nervøs av dette. Ikke ante jeg at det var så mye å sette seg inn i. Det kunne de jo sagt på dyrebutikken synes jeg, når jeg sa jeg ikke hadde peiling, så kanskje jeg heller hadde latt være, av hensyn til lommebok og fiskens liv.
Virker ikke som om det er så mye som skal til før de dør.
Inaktiv bruker
Det er desverre alt for mange dyrebutikker som gir for dårlig og feil info til folk som ønsker og starte med akvarium. Derfor er det veldig fint at du spør etter tips og råd. Les MYE før du putter levende fisk i karer vær sykler på at karer er klart. Lykke til.
Jeg skal nok spørre her før jeg putter noe som helst oppi der heretter
Var vel ikke en slik Saltstein?
[External Image]
Inaktiv bruker
Ingvald Arne Meland
Var vel ikke en slik Saltstein? [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/29813_111231000336_1.jpg[/IMG]

Et t-lys i den der så får man det riktig koselig.
Inaktiv bruker
Er ikke bare-bare å være ny akvarist, men ikke gi opp riktig enda! Les deg opp på artikler om oppstart av akvarier og spør her inne om du lurer på ting, mange dyrebutikker har dessverre ikke peiling på hva de driver med..! Men når du har fått opp et stabilt og oppegående kar er jeg sikker på at du kommer til å være fornøyd med deg selv
Det som er på bilde er et type salt ja. Fra Himalaya om jeg ikke tar helt feil.
Det ansees som et veldig rent og fint salt som inneholder mye minaler som er gode for menneskekroppen, men om det er bra for akvarievann tror jeg ikke.

Skift vann og test daglig for å holde øye med vannverdiene.


Hvis du har lyst på fine steiner og slikt å innrede med, så kan du gå deg en tur i fjæra å finn stein og skjell og slikt. Vask og kok (ikke med såpe) å ha i karet
Ingenting er så fint som naturlige stener man har funnet selv
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap