Hilsen fra en nybegynner med et par spørsmål. :-)

Inaktiv bruker
Hei, alle kunnskapsrike mennesker.

Har etter mye om og men anskaffet meg et lite kar, og har i den forbindelse et par spørsmål. Regner meg selv som nybegynner, men hadde da noen kar for rundt 15-20 år siden. Min daværende mann og jeg hadde først en 100l., og oppgraderte til 250l. da vi fikk mer plass.
Nå har jeg liten plass, men slo til da jeg fikk sjansen til å overta et hjørnekar på 100l. Det står nå ferdig innredet med Biltemasand, stein og planter, og jeg klør i hele kroppen etter å få inn fisk. Det er der spørsmålene kommer inn. Dette med innkjøring er forsåvidt greit, men jeg lurer litt på dette med fisk. Planen er å ha Sommerfuglciklider, Palettciklider, Kuliiål, noen Moskitotetra og Pansermaller. Jeg er totalt grønn på latinske fiskenavn, og lurer på disse jeg kaller Sugemaller. Hvilke typer passer i et så lite kar? Jeg husker de vi hadde i 250-literen ble ganske store, men håper jo jeg kan finne noen som egner seg i et 100-liters hjørnekar.
Ettersom jeg har sand, har jeg forstått jeg bør ha sandsnegler, men det virker som om det er litt forskjellige meninger om det? Jeg har den groveste Biltemasanden.

Takknemlig for alle innspill.
Ancistrus sp. er den du tenker på, tror jeg. Den blir ca 15 cm lang, og greier seg fint i en 100 liter.
Inaktiv bruker
Tusen takk for svar, Jonas.
Siklider og pansermaller er en dårlig kombo desverre...
Inaktiv bruker
De ciklidene jeg har nevnt her, levde da i sus og dus med alle pansermallene våre i over fem år, så jeg tenker det går bra. Nå er vel Sommerfugl- og Palettciklider de fredligste ciklider som finnes.
bat
De ciklidene jeg har nevnt her, levde da i sus og dus med alle pansermallene våre i over fem år, så jeg tenker det går bra. Nå er vel Sommerfugl- og Palettciklider de fredligste ciklider som finnes.


Hei. Gratulerer med nytt akvarium! Palettciklider er jo fredlige, men blir kan bli ganske hissige hvis de er i lek.... de yngler veldig lett, hvis du får et par men d det går nok oftes bra. Ha for sikkerhets skyld litt skjulesteder til pansermallene. Mange maller i dyrebutikkene blir jo veldig store... men som Ancistrus er lett å få tak i og en fin malle i en 100 liter..
Selv har jeg en favoritt : noen små herlige pitbul-pleco i ett av karene mine. De er bare 5 cm og supre algespisere De er i motsetning til navnet en fredlig liten malle
Inaktiv bruker
Den så da veldig søt ut, Adina. Takk for tipset.
Da har du vært heldig. Har sett pansermaller som ikke har øyne etter kort tid i samme kar som ciklider.

De skjønner ikke dette med territorie, og ciklidene forsvarer sitt territorie. Med resultat at coryene får juling, blir skadet, og i værste fall dør.

Anbefaler det ikke.

Anbefaler heller ikke ciklider sammen med corydoras. Hadde et palett-par sammen med en gjeng cory i en 200l. Disse ble veldig aggressive ved yngling. Endte med at palettene tok over hele karet, og coryene ente opp uten ryggfinner, stuet i et hjørne.
Inaktiv bruker
Det var vel bare vi som hadde flaks da, tenker jeg. Da får jeg velge bort ciklidene. Noen tips til andre, gjerne fargerike fisk, som går greit sammen med pansermallene?
Inaktiv bruker
Ikke fett med tips her, så jeg tenker jeg har bestemt meg for en gjeng Koboltgurami.

Hva med en gjeng med disse: ? Artige fisker som lager litt liv i akvariet, disse er heller ikke hissige.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap