Blek molly

hei

Har anskaffet oss ett 180 l akvarium, og flyttet fiskene fra 60l til storkaret igår. Vannverdier ble målt til ok og temp er stabil. Idag ser jeg at den ene Mollyen er blitt blek fra bakerste finne og frem. Svømmer normalt og har ingen andre tegn på eventuell sykdom.
Ser også at Platy har en eller to hvite flekker på ryggen. Mye mulig dette også var i det lille karet, men ikke så synlig da vi har ett annet lys i det nye

Noen som vet hva dette er? Er det noe jeg må gjøre?
Inaktiv bruker
Du må si hva vannverdiene viser. Har du mulighet for å legge ut et bilde?
jeg måler dem hos dyrebutikken og de sa ok, jeg har ikke vanntestere hjemme. Kan prøve å ta bilde, men den svømmer raskt....
Inaktiv bruker
Hm, da er det ikke mye man kan si om du har de rett vannverdiene for de fiskene.
Er bare å ha kjapp lukketid.
Dyrebutikken vet hva jeg har, og jeg stoler på dem. Mye mulig jeg må bestille slike tester ja (noterer det til neste gang)

Tok bilde med tlf, håper du ser bra nok?
Hvordan er det med filteret i dette nye større akvariet? Har du sørget for å innkjøre det over lengre tid først (4-5 uker) så det har en solid bakteriekoloni til å ta seg av ammoniakk og nitritt? Hvis du bare har flyttet fiskene over i et splitter nytt kar med et helt nytt og uinnkjørt filter, vil fiskene dine fort bli forgiftet.

Ingen burde ha akvarium uten å også ha de mest elementære vanntestene hjemme. Det hører med.
Ammoniakk, ph og nitritt er det du trenger å teste fremover i det nye karet.

Hadde det på 60 l uten å ha testere hjemme og det gikk bare fint, testet ofte på dyrebutikken her da de sa det var gratis og at testene var dyre! Akvariet er innkjørt ja, mulig for kort tid, 2 uker!
Nitritt ble testet igår, han sa ikke hva det var på, bare at det var ok. Ph også, usikker på amoniakk. Regnet med han testet det meste siden det var helt nytt oppsett. Ingen som er slappe eller noe, de svømmer fint omkring og Mollyen har ingen andre tegn enn blekhet som jeg kan se. Og kun den, ingen av de andre har hatt fargeforandring

Takknemlig for svar
Hvis du kun har "innkjørt" akvariet ditt i to uker, da kan jeg opplyse om at du har satt inn fisk akkurat på det tidspunktet nitritten begynner å stige. Fiskene dine blir forgiftet . Slik er innkjøringsprosessen, og biologi er ikke noe du slipper unna.
Under innkjøring er det først ammoniakk som forgifter fiskene, så forsvinner den og nitritt overtar i prosessen ca to uker etter at akvariet ble startet opp. Nitritt-nivået vil stige ennå mer, og holde seg høyt i ca tre uker fra nå. Denne perioden kan du miste mye fisk, og fisk kan bli syke av stresset ved å leve i giftig vann.

Det tar mellom 4 og 5 uker å kjøre inn et akvariefilter.

Stol aldri på butikken når de sier "vannet er fint". SPESIELT ikke hvis de står og tester vannet med strips.... som er helt ubrukelig og ikke gir noen pålitelige svar overhodet. Det skal testes med dråptester.

Etter min mening så har man tatt på seg ansvar for levende fisk, og da bør man vel egentlig ha et minimum av utstyr hjemme for å sjekke vannkvaliteten til disse levende vesnene. De skal ikke lide fordi man er gjerrig eller ikke "gidder".

Inaktiv bruker
Hvis du begyner nå og tar vann bytte ofte, to, tre ganger om dagen i noen uker så er det mulig at du klarer og redde fiskene.
De tester kun med dråper, bruker ikke strips her nede. Filteret var ikke nytt, det hadde vært i bruk. Akvariet er kjøpt brukt og filteret overtok jeg, dermed antok jeg at å kjøre det inn over kortere tid var greit.

Jeg er ikke gjerrig eller ikke gidder å teste, var dem her på dyrebutikken som mente jeg bare skulle komme til dem å teste for dette var mer nøyaktig enn hjemmetester. jeg har kjørt ned ens ærend for å få testet vannkvalitet og jeg vet rimelig godt at jeg har tatt ansvar for levende vesen. Klarte å holde liv i 60l uten problem og testet vannet ofte på dyrebutikken for å være sikker på at alt var OK.

Jeg spør om Mollyen, skjer dette pga av sykdom eller pga flytting til større kar og andre bakterier
men hvorfor var det ikke utslag på nitritt testen på dyrebutikken hvis du mener den er høyest nå?

Skal ned med vannprøve igjen i morgen før jeg tar ett vannbytte, er jo kun den ene som er blek. Alle de 21 andre svømmer jo helt greit og har ingen tegn til noe forandringer, bortsett fra platy med noen hvite flekker.
Og nå begynner den gradvis å få fargen tilbake, hva skjer?

vanntest hos dyrebutikken ok
Tilfeldig bekjentskap
© Harald Krystad
Reklame for plussmedlemskap