Oppdrett på l-144

En ting jeg har lurt på en stund er om hua med jevne mellomrom produser egg eller om hannen må trigge noe hos henne..?


Kanskje et dumt spørsmål..?
Slett ikke noe dumt spørsmål.

Det sies at et kaldtvannsbytte, etterfulgt av ei god matøkt kan trigge til lek.
Og dermed egglegging og påfølgende oppdrett. Huler ar jo også av betydning.

Oppdaget selv idag at jeg har fått yngel på mine L-144. Hele to stk ble observert på et av sideglassene. Hele 10 mm lange. Så her står stemingen i taket og jubelen går blant voksne og barn hehe.
Takker for svar mulig jeg skrev innlegget mitt rart men, det jeg lurte på var egentlig om hannen må ha seg med dama først sånn at hun får egg såånn at han kan befrukte dem senere? Eller om hua bare produsere egg fra tid til annen. for har sett huer med store runde mager, ordentlig rognfeite. Er det hannen som gjør dem slik eller er det noe dem bare blir i ny og ne?
Det som skjer er at ho fisken legger eggene i en "gjemmeplass" Det beste er helt klart en mallehule, (keramikk hule, eller skiferhule). Om du ikke har en slik hule, kan disse kjøpes hos en hvilken som helst dyreforetning, som forhandler fisk og akvarieutstyr. Deretter kommer hannen å befrukter eggene. Hannen vil deretter ligge inne i hulen å vifta over eggene slik at vann sirkulerer rundt dem. Der kan han ligge i ca 2 uker, uten at han forlater hulen i det heletatt, ikke en gang for å spise. Etterhvert som yngelet begynner å forlate hulen etter 2-3 uker (sånn grovt regnet) vil han igjen komme ut.
Ho fisken har ikke noe med hverken egg eller yngel å gjøre, etter at eggene er lagt. Disse eggene er det kun hannen som tar seg av.

Det er som sagt i tidligere svar her, at det som trigger til lek, ofte er et kaldtvannsbytte, og eventuelt foring. Jeg har selv en hanne som ligger i hulen å vifter på noen egg, har ligget der i ca en uke. Dette er ikke noen L144, men en vanlig ancistrus. Men leken er akkurat det samme på disse artene.
hunnen produserer nye ubefruktede egg i seg selv hele tiden ja
hunnen produserer nye ubefruktede egg i seg selv hele tiden ja
så lenge hun har rikelig med mat.
ancistrusi
Takker for svar :) mulig jeg skrev innlegget mitt rart men, det jeg lurte på var egentlig om hannen må ha seg med dama først sånn at hun får egg såånn at han kan befrukte dem senere? Eller om hua bare produsere egg fra tid til annen. :) for har sett huer med store runde mager, ordentlig rognfeite. Er det hannen som gjør dem slik eller er det noe dem bare blir i ny og ne?


Kjønnsmodne hunner utvikler egg i buken helt av seg selv, uten påvirkning av hanner, ja. Selv om du hadde et kar kun fullt av hunner, ville de blitt rognstinne. Men da ingen anledninger (leks-situasjonen) til å kvitte seg med eggladningen fra tid til annen.

Hunnene som leker med en hann og legger egg jevnlig, er som regel klar med en ny ladning modne egg etter to til tre uker. Da kan de legge egg på nytt.
Tilfeldig bekjentskap
© Liv Hjelle
Reklame for plussmedlemskap