Fluval 4 plus som bråker?

Noen forslag til hva jeg kan gjøre? Er en rakle lyd i fluval 4 plus pumpen min i stuen. Det er irriterende. Har gjort rent og sett at akslen sitter som den skal.
Det hender også at den stopper så jeg må banke til den for å få den i gang.

Har ingen anelse om alder da jeg kjøpte den brukt for ett år siden.

Brukes som pumpe nr 2 i karet da jeg har en Fluval FX-5 som hoved pumpe.
Eneste tipset jeg har er å gjøre akselen og propellen og alt der inne skikkerlig reint, når mine F+ pumper har lagd ranklelyder har det vært sand der inne.
Jeg har hatt min 4+ i drift for snart to år, det raklet og durte endel når det var helt nytt, men det gikk seg til.
Nå hører jeg rakling i fra det hvis filteret er veldig skittent/nesten tett, eller etter rens.
Men det går seg til etter et par dager.

Prøv å spyle godt rundt forbi inni pumpehodet med en hageslange eller dusjhode på full styrke å se om det kan hjelpe noe.
Pleier å bli endel drit inni der som du ikke ser...

Men det er jo mulig imprelleren din kan være slitt også da.
Gjort rent der jeg kommer til å prøvd slangen for å blåse igjennom. Kan prøve med ny impeller. Har ikke bråket før nå i det siste så vet ikke. Bare irriterer meg noe helt jæv... da karet står ved sofaen i stua. hehe
Q-tips er fint å bruke til å vaske inni der!
Har egne små koster også som er fine. Tatt ut impelleren å kjørt kosten rundt nedi der. siden den stopper en gang i blandt å må få seg en trøkk for å starte kan det jo være at den trenger ny impeller også.
min brukte å lage lyd når den slet litt med å suge inn vann, renset bare filtret litt så var problemet borte
Jeg har også fluval + pumpe og min begynte plutselig å bråke noe helt j*****.
Det var en raklende borrende lyd, og det jeg fant ut var at sugekoppene på
pumpa var for dårlig, så pumpa var løs og slo mot glasset. Kjøpte nye sugekopper,
"spesialskjærte" de til og dette fungerte supert! Ikke noe mer bråk i pumpa
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap