- Hjem
- Forum
- Design / Aquascaping
- Tips og råd for å sette opp et aquascaping kar?
Tips og råd for å sette opp et aquascaping kar?
Går med en stor drøm om å få til aquascaping. Men jeg trenger noen tips og råd.
Har et juwel trigon 350. Pumpa er ny, unimax professional, FZKN 500. UV 9W er montert i pumpa. Planen er å bytte til en finere type sand, da den jeg har nå er elvegrus blandet med mye annet. Mulig jeg bytter til biltemasand..
Lysarmaturene er også nye. Et på 55cm med to T5 rør, og et på 100cm som også har to T5 rør.
Men jeg lurer på dette med bunnmatrialet.. Er det noe jeg må huske på der? Jeg ser at noen bruker kabler i bunnen? Er det nødvendig? Og er det nok å bruke bare sand? Eller må jeg tilføye noe ekstra?
CO2... Går det an å satse på planter uten CO2? Eller er det bortkasta?
Alle tips mottas med takk!!!
Har et juwel trigon 350. Pumpa er ny, unimax professional, FZKN 500. UV 9W er montert i pumpa. Planen er å bytte til en finere type sand, da den jeg har nå er elvegrus blandet med mye annet. Mulig jeg bytter til biltemasand..
Lysarmaturene er også nye. Et på 55cm med to T5 rør, og et på 100cm som også har to T5 rør.
Men jeg lurer på dette med bunnmatrialet.. Er det noe jeg må huske på der? Jeg ser at noen bruker kabler i bunnen? Er det nødvendig? Og er det nok å bruke bare sand? Eller må jeg tilføye noe ekstra?
CO2... Går det an å satse på planter uten CO2? Eller er det bortkasta?
Alle tips mottas med takk!!!
Postet 02.01.12 kl 11:55
Lys: tommel finger regel er vel mere en 0,5W per liter vann. Altså 350l*0,5W/l=min 175W med lys. Du har 2x24w+2x39W (tror jeg)=126W som er litt i underkant. Reflektorer på lysrørene vil hjelpe ytterlig på.
Pumpe: en vil ikke ha alt for stor bevegelse i overflaten siden det lufter ut CO2 som måtte være i vannet. UV filter er greit til å ta knekken på sveve alger.
Biltema sand fungerer helt greit.
Bunnmatriale: Det bør være ut bunnsubsrat med plantenæring i tillegg under sanden.
En kombinasjon med grovere bunnsubstrat og sand er at plantene får bedre feste en med bare foreksempel grus. og Bunnen blir luftiger en med bare sand.
Varmekabel er for å skape litt sirkulasjon i bunnen for å lufte ut gasser og avfallsstofer og samtidig tilføre planterøttene ny næring. (en slipper da å ha sandsnegler) Også for at plantene ikke skal få "kalde føtter".
Det går fint an å ikke bruke CO2, med plantene trives og vokser bedre med CO2. Det er fullt muligt å bruke planter som er mindre krevende og hurtig voksende uten CO2.
Ellers trengs det å tilføres plantenæring i enn eller annen form. Noen planter tar opp næringen via røttende, mens andre tar opp via bladene. For planter som tar opp med røttene brukes det stiks eller kuler som stikkes ned i bunnen. For opptak gjennom bladene brukes flytende plante næring. som en bør dosere dagligt i stedet for en gang i/annen hver uke(n).
Pumpe: en vil ikke ha alt for stor bevegelse i overflaten siden det lufter ut CO2 som måtte være i vannet. UV filter er greit til å ta knekken på sveve alger.
Biltema sand fungerer helt greit.
Bunnmatriale: Det bør være ut bunnsubsrat med plantenæring i tillegg under sanden.
En kombinasjon med grovere bunnsubstrat og sand er at plantene får bedre feste en med bare foreksempel grus. og Bunnen blir luftiger en med bare sand.
Varmekabel er for å skape litt sirkulasjon i bunnen for å lufte ut gasser og avfallsstofer og samtidig tilføre planterøttene ny næring. (en slipper da å ha sandsnegler) Også for at plantene ikke skal få "kalde føtter".
Det går fint an å ikke bruke CO2, med plantene trives og vokser bedre med CO2. Det er fullt muligt å bruke planter som er mindre krevende og hurtig voksende uten CO2.
Ellers trengs det å tilføres plantenæring i enn eller annen form. Noen planter tar opp næringen via røttende, mens andre tar opp via bladene. For planter som tar opp med røttene brukes det stiks eller kuler som stikkes ned i bunnen. For opptak gjennom bladene brukes flytende plante næring. som en bør dosere dagligt i stedet for en gang i/annen hver uke(n).
Postet 02.01.12 kl 17:39
Tusen Takk!
Da skal jeg sjekke ut dette med kabler.. kikke litt på nettet og se hva jeg kan finne..
Har du noen råd om hvilke jeg bør bruke?
Reflektorer har jeg, men får ikke festet de lengste, da jeg desverre mangler klips.. Men dyrebutikken her får dem inn etterhvert, så da skal jeg kjøpe nye.
Jeg har carbo green, som jeg har i karet hver dag. Og så bruker jeg master grow ved vannbytte. Jeg har brukt å bytte vann annenhver uke, men lurer på om det er bedre å bytte litt mindre vann, og oftere? og hvor ofte er optimalt? og hvor mye vann bør jeg da bytte?
Da skal jeg sjekke ut dette med kabler.. kikke litt på nettet og se hva jeg kan finne..
Har du noen råd om hvilke jeg bør bruke?
Reflektorer har jeg, men får ikke festet de lengste, da jeg desverre mangler klips.. Men dyrebutikken her får dem inn etterhvert, så da skal jeg kjøpe nye.
Jeg har carbo green, som jeg har i karet hver dag. Og så bruker jeg master grow ved vannbytte. Jeg har brukt å bytte vann annenhver uke, men lurer på om det er bedre å bytte litt mindre vann, og oftere? og hvor ofte er optimalt? og hvor mye vann bør jeg da bytte?
Postet 02.01.12 kl 19:22
Et par linker
her ligger en litt teoretisk artikkel som analyserer en aquascape vinner design. Interessant lesing synes jeg men så gjelder det å ikke bli opphengt i teorien
Her er en interessant tråd om en "high tec tilnærming" - litt søk på nettet på noen av stikkordene du finner her så er det mye å lære:
En alternativ tilnærming som er low tech kan man finne bl.a. i den flotte boken :
Når det gjelder lys er det viktig å huske at watt bare måler energiforbruket - ikke lysintensiteten. De gamle reglene gjelder ikke nødvendigvis for T5 lys med reflektorer da disse jo gir mye mer lys med samme energiforbruk.
Gleder meg til bilder
Her er en interessant tråd om en "high tec tilnærming" - litt søk på nettet på noen av stikkordene du finner her så er det mye å lære:
En alternativ tilnærming som er low tech kan man finne bl.a. i den flotte boken :
Når det gjelder lys er det viktig å huske at watt bare måler energiforbruket - ikke lysintensiteten. De gamle reglene gjelder ikke nødvendigvis for T5 lys med reflektorer da disse jo gir mye mer lys med samme energiforbruk.
Gleder meg til bilder
Postet 02.01.12 kl 20:04
P.s. om co2
Jeg drev mye med akvarier for 10+ år siden men fikk aldri planter som på bildene. Er nå igang igjen med co2 og for meg har det vært et rent mirakel. Kanskje spesielt fordi jeg også er litt utålmodig så da er økt plantevekst digg Ikke nødvendig men jeg personlig anbefaler det sterkt.
Postet 02.01.12 kl 20:08
Postet 02.01.12 kl 23:49
Postet 03.01.12 kl 00:13
Da har jeg lest litt om kabler, og tror jeg kommer til å skaffe meg det først.. Det er fordi det er verre å montere dem etter jeg har byttet sand, og satt steiner og røtter slik jeg vil ha dem. Et co2 anlegg kommer nok etter hvert.. må bare diskutere det litt med pengeboka først..he he..
Men bare litt spørsmål: varmer de kablene så mye, at det er overflødig med varmekolbe? Blir det smør på flesk? Det blir jo en del varme av lysarmaturene, og temperaturen har en tendens til å stige litt, når lysene er på.. Kan det bli for varmt? Hva er den ideelle temperaturen, egentlig? har litt problemer med å få tempen under 27..
Og når vi nå snakker om co2... Er det noen som har noe spesielt å anbefale der?
Jeg har sett på flere typer, men syns flaskene er så små... Mulig jeg er kravstor, men det er ganske uaktuelt å springe med den flaska å fulle den opp i tide og utide... Jeg vil det skal vare en stund, før jeg må ha påfyll... mulig jeg er dum, men..
Hva mener dere?
Men bare litt spørsmål: varmer de kablene så mye, at det er overflødig med varmekolbe? Blir det smør på flesk? Det blir jo en del varme av lysarmaturene, og temperaturen har en tendens til å stige litt, når lysene er på.. Kan det bli for varmt? Hva er den ideelle temperaturen, egentlig? har litt problemer med å få tempen under 27..
Og når vi nå snakker om co2... Er det noen som har noe spesielt å anbefale der?
Jeg har sett på flere typer, men syns flaskene er så små... Mulig jeg er kravstor, men det er ganske uaktuelt å springe med den flaska å fulle den opp i tide og utide... Jeg vil det skal vare en stund, før jeg må ha påfyll... mulig jeg er dum, men..
Hva mener dere?
Postet 03.01.12 kl 22:39
Co2
Hei, jeg brukte faktisk opp engangs 500g flaske på 2 mnd i et 120liters kar (mulig jeg hadde lekasje et sted i slangene). Endte opp med å kjøpe en 2kg flaske som var like dyr som settet.
Før du velger mellom mindre engangs flasker eller refyllbare bør du sjekke ut om noen i nærheten kan fylle dem. Hvis du ikke får tak i et sett med ønsket flaskestørrelse så kan du jo vurdere å kjøpe komponentene enkeltvis også. Det du trenger er et manometer med standard gjengedimensjoner for påfyllflasker, en bobleteller, en reaktor, co2 sikker slange. en magnetventil og en flaske. webzoo.no har feks løse deler fra aqua medic.
Selv kjøpte jeg et Aquili sett fra akvariemagasinet i oslo men er ikke helt sikker på om det var lurt kvalitetsmessig. Fikk trøbbel når jeg skulle bytte flaske og måtte få nytt manometer da det andre ikke åpnet opp. Fikk byttet uten problem men det kostet meg en oslotur ..
Før du velger mellom mindre engangs flasker eller refyllbare bør du sjekke ut om noen i nærheten kan fylle dem. Hvis du ikke får tak i et sett med ønsket flaskestørrelse så kan du jo vurdere å kjøpe komponentene enkeltvis også. Det du trenger er et manometer med standard gjengedimensjoner for påfyllflasker, en bobleteller, en reaktor, co2 sikker slange. en magnetventil og en flaske. webzoo.no har feks løse deler fra aqua medic.
Selv kjøpte jeg et Aquili sett fra akvariemagasinet i oslo men er ikke helt sikker på om det var lurt kvalitetsmessig. Fikk trøbbel når jeg skulle bytte flaske og måtte få nytt manometer da det andre ikke åpnet opp. Fikk byttet uten problem men det kostet meg en oslotur ..
Postet 03.01.12 kl 23:43
Når det gjelder påfylling av co2, så har jeg den muligheten rett ved siden av jobben min. Så jeg tror det blir løsningen.. men så har jeg spekulert litt på om jeg skulle kjøpe ett ferdig sett fra nettet ett sted, og når flaska er tom, bytte til en større flaske som kan etterfylles.. men vil koblingen passe med en større flaske? Tenkte da på ett av disse settene med liten engangsflaske..
Postet 04.01.12 kl 18:50
Bør sjekkes
jeg kjøpe en adapter samtidig som settet. Jeg ville sørget for å få en garanti fra leverandøren om at det er mulig. En annen ting er at de neppe sender co2 med posten så da får du en tom flaske uansett ;(
Postet 04.01.12 kl 22:40
Bunngjødsel
Sånn som jeg ser det, så er poenget med kabler i bunnen, at det blir sirkulasjon i bunnen(pluss at røttene trives med varmen). Men dersom man bruker substrat og kabler samtidig, vil ikke næringen fra substratet da sirkuleres opp?
Postet 04.01.12 kl 23:32
Postet 04.01.12 kl 23:35
Postet 10.01.12 kl 22:26
Okei. Jeg kommer til å kjøpe et CO2 anlegg. Har ikke helt bestemt meg for hvilket, enda, men jobber med saken. Sjekker litt på nettet om jeg kan finne noen som selger brukt. Men jeg må også si at plantene vokser som bare det, etter jeg byttet til t5 lys, og startet med skikkelig gjødsling. Veldig fornøyd med det
Postet 11.01.12 kl 10:44
Postet 12.01.12 kl 11:49
Postet 12.01.12 kl 11:55
Postet 12.01.12 kl 12:00
Styrofoam trenger du ikke å ha noe utenpå, og du trenger ikke å varmebehandle den heller. Men om du bruker vanlig isopor bør du varmebehandle. Har gjordt dette flere ganger... Et eksempel her...
Postet 12.01.12 kl 13:37
Endret: 12.01.12 kl 13:39
Postet 12.01.12 kl 14:39