Planter i malawikar

Hei alle sammen. Jeg prøver igjen her på nybegynner siden ingen gidder å svare på innlegg ett annet sted her på forum,jeg er veldig nybegynner så for meg er det ingen dumme spørsmål. Så til saken jeg har kjøpt og fått hjem kar + fisk 325 l og 8 frontosa /8tropheus og 4 gjøkmaller. Kan jeg ha planter siden planter tar opp avfallsoffer fra vannet? Hvor mange fisk kan man egetlig ha i eit kar av denne str. jeg leser masse her inne og folk anbefaler andre kaller enn det jeg har ,hva bør jeg ha? Jeg har mange spørsmål men får ta litt etter hvert. Håper på gode konkrete svar. Mvh Simms
først og fremst vil jeg starte med at jeg er en nybegynner selv. men dette vet jeg hvert fall.

frontosa og tropheus er ikke malawi.. det er tanganyika sjøen de kommer fra..

karet ditt er nok for lite for å ha disse fiskene på en "sunn" måte da frontosaene blir 35-40 cm store. tropheus og frontosa sammen er ingen god ide da de skal ha helt forskjellig mat. tropheusene burde vel også så vidt jeg vet gå i ett artskar med flere eksemplarer av arten i samme kar.. etter hva jeg har skjønt så burde de være 20-30 stk. det er mange tråder om disse forskjellige fiskene her på forumet, foreslår at du leser om de og sjekker fiskebasen og tar ett valg på hva du vil gjøre med fiskene. jeg mener hvert fall at frontosaene er altfor store for ditt kar. og at gruppen troffer du har burde økes. ikke ment som noen negativ tilbakemelding altså. ønsker deg lykke til med både akvarium og fisker =)
Beklager min feil i overskriften. Takk for svar ,jeg tar ikke dette negativt jeg er glad for alle svar . Som sagt så kjøpte jeg karet m tilbehør selger sa ingenting om att karet er for lite til desse artene.jeg vet ikke hvor gamle fiskene er men den største frontosaen er 7-8 cm lang.Hva gjør jeg nå da , hva med planter og algespisere. Ved første øyekast ser det ut som det er ro og fred i karet , men for ett trent øye ser det kanske annerledes ut.
Som sagt så var ingenting av det jeg skrev på noen måte ment negativt mot deg det jeg ville gjort hvis jeg var deg var å bestemme meg for hvilken type fisk du vil ha i karet ditt og Evt se om noen vil bytte fisk med deg. Alternativt selge frontosaene og troffene og så deretter kjøpe de fiskene du vil ha. Er sikkert noen her på forumet som er interessert i å kjøpe eller bytte med deg. Antakeligvis er de fiskene du har nå forholdsvis unge og klarer fint å være i karret ditt til du finner en løsning.

Beste tipset jeg kan gi deg med tanke på valg av fisk er å se i bøker og tråder her hvilke fisker du faller litt for så søke i fiskebasen He for å finne info om vannverdier osv. Pass på at du velger fisk som skal ha samme mat og vann og at de går sammen. Velger du en som skal være i stim så må du jo da ha ett riktig antall i forhold til det. Osv. Bruk forumet, er mange kunnskapsrike mennesker her som kan svare på alt lykke til.
Tilfeldig bekjentskap
© Marte Stensby
Reklame for plussmedlemskap