Apistogramma oppførsel

Hei.

Jeg kjøpte i går en apistogramma macmasteri hunn som jeg håper vil gå fint sammen med en hann jeg hadde fra før. Med det samme jeg satte posen i vannet og hannen fant ut hva som var oppi begynte han å legge hele siden mot henne, og "slå" med halen. Da hun kom ut av posen sirkulerte hann henne på denne måten, og innimellom brukte han nesten hele siden av kroppen til å slå henne nedover. Han så nesten ut til å vokte litt på henne hele kvelden.
I dag har han ikke vært så på henne, og hunnen har nesten holdt seg på et tettbeplantet område, ute av syne hele dagen som jeg har sett.

Så da har jeg to spørsmål:

1: Er det en mulighet for at disse to kan bli et par uten å kjøpe en hunn til?
2: Er det vanlig at hunncikliden er så rolig, eller tyder dette på sykdom? Jeg er redd for at hun kan være syk og at jeg mister henne:S Det er ikke så ofte man finner så fine gule hunner i dyrebutikken.
Alunai
Hei. Så da har jeg to spørsmål: 1: Er det en mulighet for at disse to kan bli et par uten å kjøpe en hunn til? 2: Er det vanlig at hunncikliden er så rolig, eller tyder dette på sykdom? Jeg er redd for at hun kan være syk og at jeg mister henne:S Det er ikke så ofte man finner så fine gule hunner i dyrebutikken.

Hei gratulerer med en fin Apistogramma.

Spørsmål en skjønner jeg ikke.

2. Var eller er den hua du fikk klart gul med svarte markeringer?
I såfall er det ikke rart hannen var pågående og slo mot halen og viste seg fram for damen.

Grunnen til at du ikke ser henne kan være at hun har lagt egg og passer på dem.

Lykke til videre.

RHD
Spørsmål 1:
Ja det kan de godt under forutsetning at de er av samme art. Legg gjerne inn noen bilder så det kan bekreftes at det er rett art og kjønn.
Spørsmål 2:
Om jeg forsto ditt innlegg riktig så har du akkurat satt hannen og hunnen sammen, så hun har ikke hatt tid til å klargjøre en hule (graving) eller legge egg enda?
Utfra din beskrivelse virker det å være mer sannsynlig at hannen viser dominans over hunnen som kommer inn i området hans. Å rearrangere hele karet er en ofte brukt taktikk sånn at hannen også må etablere nytt revir samtidig som den nye hunnen kan fungere. Personlig bruker jeg å la hunnen flytte inn i karet noen dager og til masse god mat og gjøre seg kjent med alle huler i karet før hannen får slippe til.
Jeg har også plassert hyperaggressive hanner i en hov som ligger over kanten på karet slik at begge kan merke den andre og hunnen kan begynne å modne egg uten at skader oppstår fra en utålmodig hann. Når hunnen virker klar for egglegging slipper jeg hannen løs. Hannen vil ikke ta noen skade av å bo litt trangt og være litt sulten noen dager.
En Apistogramma hann vil jage en hunn fra området sitt som ikke vil leke med han (han håper jo det skal komme en annen hunn som er klar for egglegging nedover elva), dette kan ende med døden for hunnen i et lite akvarium, hvor stort er ditt?

Jeg ville gjettet på at hunnen gjemmer seg for å unngå hannens aggresjon heller enn sykdom.
Apistogramma hunnene foretrekker sterke hanner og hans slag med halen mot hunnens sidelinje demonstrer for henne at han er en kar som er verdig å bli far til hennes barn.

Ofte finner de greit ut av det med hverandre av seg selv om de får litt tid på seg. Om hunnen viser grå stressfarver og står og sturer eller du ser at hannen ikke lar henne spise eller røre seg i karet er mitt råd å gi han "timeout" i en håv så hunnen får summet seg.

Er du kjempeheldig så har hun allerede begynt å forbrede en hule som RHD sier og det er derfor hun er ute av syne, om det skulle bli yngel er det hannen som får unngjelde hunnens vrede som du forhåpentligvis vil merke. Ingenting slår Apistogramma oppdrett spør du meg

Lykke til hilsen Ola

Alunai
1: Er det en mulighet for at disse to kan bli et par uten å kjøpe en hunn til?

? Dette spørsmålet forsto jeg ikke helt. Hvorfor skulle det være nødvendig å kjøpe en hunn til før de to kunne bli par, mente du?

Alunai
2: Er det vanlig at hunncikliden er så rolig, eller tyder dette på sykdom? Jeg er redd for at hun kan være syk og at jeg mister henne:S Det er ikke så ofte man finner så fine gule hunner i dyrebutikken.

Det er vanlig at nyinnførte fisk som befinner seg på et ukjent sted, er ganske tilbaketrukne og skeptiske til omgivelsene før de finner seg til rette. Sannsynligvis er det dette som gjør at hun gjemmer seg vekk litt.

Men det kan også være andre grunner. Det er ikke alltid hannene er så snille med nye hunner de kommer over heller, dersom hunnen viser seg motvillig til hannens forsøk på paring. Hunner som ikke er eggleggingsklare, vil ikke være attraktive for hannen å ha på sitt område (territorium), så han kan forsøke å jage henne vekk av den grunn, så plassen er ledig hvis en eggleggingsklar hunn skulle komme forbi. Nå vet jo ikke hanner i akvarium at dette ikke er mulig som i naturen men de handler likevel på instinkter. Det handler om å forplante seg og føre sine gener videre, og det får man ikke med en motvillig hunn.

Gi paret noen dager, så kan det hende ting har forandret seg Hvis ikke hunnen din allerede har paret seg og vokter på egg da, og at det er grunnen til at hun gjemmer seg vekk... Det kan hende. Særlig siden du sa at hun var så gul og fin i butikken allerede, det tyder jo på at hun kan være eggleggingsklar.
Time-out boks.
Takk for kjempegode råd Hannen får time-out i en yngelkasse, og karet blir ommøblert i dag Jeg har nemlig nå begynt å se hunnen, og han jager henne konstant. Det vil vi ikke ha noe av.

Jeg har ikke verdens største akvarie, så de må nok dele på den lile plassn som er der. 85L er ikke det samme som en elv, og hannen må nok vente lenge dersom han tror det skal komme mer damebesøk nedover elven hans ;D
Spørsmål 1 som ingen forstod
Jeg fikk høre i dyrebutikken at dvergciklider er litt sære, og at en hanne med to hunner har mulighet til å velge seg en hunn av de to. Det kan jo hende hunnene da ikke blir jaget like mye, og da blir leksklare ut i fra det Ola sa, men jeg tror nok jeg går for en time out på hannen i stede da Vil ikke ha en ensom til-overs-fisk som sturer i et hjørne, eller blir drept av de andre.
Alunai
Jeg fikk høre i dyrebutikken at dvergciklider er litt sære, og at en hanne med to hunner har mulighet til å velge seg en hunn av de to. Det kan jo hende hunnene da ikke blir jaget like mye, og da blir leksklare ut i fra det Ola sa, men jeg tror nok jeg går for en time out på hannen i stede da:) Vil ikke ha en ensom til-overs-fisk som sturer i et hjørne, eller blir drept av de andre.

Det var dessverre et dårlig råd du fikk der. Tanken var god, at en hann skal "få velge" seg en hunn. Men den planen slår kraftig tilbake. Dessverre ser mange folk ut til å tro at "alle" Apistogramma er polygame. Det er de langt i fra.
Å sette ut to hunner til en hann i et relativt lite akvarium, medfører i verste fall at hannen slår seg i lag med en av dem, og så går de to sammen om å drepe og jage den siste hunnen som plutselig er blitt uvelkommen. Hun vil ikke ha mulighet til å komme seg langt nok vekk fra paret selv om hun prøver, da akvariet ikke er stort nok. Dermed dreper de henne ofte. Paret vil jo ikke ha noen potensielle egg- eller yngelspisere i nærheten av seg! Paret gjør nok dette også fordi de ønsker i mange tilfeller ikke andre apistoer (konkurranse) på sitt område.
Det varierer mellom artene av Apistogramma hvor voldsomme de er. Min erfaring er at f.eks. A. panduro dreper glatt andre konkurrenter av samme art, mens A. trifasciata nøyde seg med å jage vekk hunnene som var til overs, sånn nå og da.

Så avhengig av arten, kan det hende de lar hunnen som er til overs få leve, men hun risikerer absolutt å få bank. Jeg har dessverre kun hatt A. macmasteri i par, ikke flere hunner, så jeg vet ikke av egen erfaring hva slags atferd den arten eventuelt har mot ekstra hunner etter at det er dannet et par.

Jeg tror du overdriver intelligensen til fiskene dine. Hannen du har sperret inne i en liten, trang fødeboks blir bare redd og stresset, og vil aldri i verden forstå at denne isolasjonen har noe med hans jaging av annen fisk å gjøre! Det er derfor helt uten hensikt å plage han med å sperre han inne. Det kan i verste fall stresse han så han dør, eller han kan få utbrudd av typiske stress-sykdommer som hvitprikk.
mona o
(...) Så avhengig av arten, kan det hende de lar hunnen som er til overs få leve, men hun risikerer absolutt å få bank. Jeg har dessverre kun hatt A. macmasteri i par, ikke flere hunner, så jeg vet ikke av egen erfaring hva slags atferd den arten eventuelt har mot ekstra hunner etter at det er dannet et par. Jeg tror du overdriver intelligensen til fiskene dine. Hannen du har sperret inne i en liten, trang fødeboks blir bare redd og stresset, og vil aldri i verden forstå at denne isolasjonen har noe med hans jaging av annen fisk å gjøre! Det er derfor helt uten hensikt å plage han med å sperre han inne. Det kan i verste fall stresse han så han dør, eller han kan få utbrudd av typiske stress-sykdommer som hvitprikk.

Jeg kjøpte i utgangspunktet et "par" eller dvs, jeg kjøpte en hann og en hunn. Disse to jaget hverandre kontinuerlig og etter en knapp uke var hannen død. Jeg vet ikke om det var stress eller om han var litt skjør etter mye flytting. En stund etter at denne hannen døde ble hunnen jeg trodde jeg hadde kjøpt mistenkelig fargerik. Det er nemlig slik at a. macmasteri er så like at en kuet hann lett kan taes for å være hunn av et utrent øye.

Jeg ble derfor veldig glad for at jeg fant en gul hunn, for da kan det ikke tas feil.

Når det gjelder løsningen på problemet mitt ettar at jeg fikk denne hunnen hjem fant jeg et tredje og forhåpentligvis bedre alternativ. Begge i et akvarie hvor hannen har revir vil sannsynligvis ta livet av hunnen, for han har jaget henne kontinuerlig det den siste dagen her. Men nå har det seg slik at jeg har et akvarium til som jeg hadde tenkt a ha til ciklider. Her hadde jeg bare en liten stim med kardinal tetra. Jeg hadde håpet å utsette den flyttingen, for jeg har ikke fått noe særlig plantevekst der enda, men jeg tok sjansen på å flytte hunnen dit, så kan hun slå seg til ro der før hannen får flytte over. dette nye karet var i drift før jeg kjøpte det, og jeg har delt litt på det gamle filteret, så nå sitter jeg og biter negler og håper alt går bra. Hun svømmer i vertfall rundt nå, og virker litt mindre stresset Og hannen får fortsette å være ensom sjef i det andre karet enn så lenge.

Nå engster jeg meg bare for at det skal gå galt i innkjøringen på dette karet.
Fart66
[QUOTE=Alunai]Hei. Så da har jeg to spørsmål: 1: Er det en mulighet for at disse to kan bli et par uten å kjøpe en hunn til? 2: Er det vanlig at hunncikliden er så rolig, eller tyder dette på sykdom? Jeg er redd for at hun kan være syk og at jeg mister henne:S Det er ikke så ofte man finner så fine gule hunner i dyrebutikken.

Hei gratulerer med en fin Apistogramma.

Spørsmål en skjønner jeg ikke.

2. Var eller er den hua du fikk klart gul med svarte markeringer?
I såfall er det ikke rart hannen var pågående og slo mot halen og viste seg fram for damen.

Grunnen til at du ikke ser henne kan være at hun har lagt egg og passer på dem.

Lykke til videre.

RHD

Hei. Hunnen var klart gul da jeg så henne i butikken, men den fargen mister fiskene i det øyeblikket de fiskes opp i pose og blir fraktet. Det fikk jeg beskjed om, men da er jeg i hvertfall sikker på at jeg ikke har fått en liten kuet hann til
Har selv en trio med macmasteri og den gulfargen du nevner flere ganger, kjenner jeg ikke igjen hos mine, selv under leik. Hadde vært artig om du la ut et par-tre bilder av macmasteriene dine. Hannen og mine to huer har stort sett samme kroppsfarge, og en kan tydelig skille hanner og huer, iallefall når di er så store som kjønnsmodne. Et typisk tegn, generelt på apistoer er ryggfinnen. hannens er lengre og spissere. Fint om du hadde noen bilder til oss

Lov at du aldri sperrer inne en apisto i ei fødekasse igjen, dette smerter iallefall mitt hjerte.

Hilsen apisto frelst
Da tror jeg du har valgt den sikreste løsningen for begge fiskene dine og håper det ordner seg.
Høres ut som du fikk med deg en "sneaker male" i stedet for en hunn første gangen og det er lett å ta feil der.

Mona: Det er ikke tenkt pedagogisk å flytte hannen i en håv eller lignende, han skal ikke lære noe som helst. Bare hindres i å drepe hunnen og gi denne mulighet til å komme i kondisjon før de føres sammen igjen. Min erfaring er at dette går greit. Jeg bruker store håver og har alltid skjul som planter oppi for å minske stresset hos hannen. Og jeg sjekker tilstanden på fiskene mine ofte Heldigvis trenger jeg neppe benytte meg av denne metoden mer selv da jeg har mange kar å velge mellom.

En liten digresjon, men jeg kjøpte inn en apistogramma baenschi hann en gang som straks ble jaget inn under pumpa av hunnen som var i karet. Jeg klarte ikke å finne han igjen på flere dager, da jeg endelig klarte å fange han inn og settte han i et annet kar dukket hunnen opp med yngel noen dager etterpå så mellom all aggresjonen må det ha vært tid til andre aktiviteter. Dessverre gjelder dette stort sett bare når aggresjon er rettet fra hunn mot hannfisk.

Hilsen Ola

LOFFA
...den gulfargen du nevner flere ganger, kjenner jeg ikke igjen hos mine, selv under leik...

Det var merkelig.
Så gule at de nesten ser rødaktige ut, blir de vanligvis:

[External Image]

Her ses også tydelig den typiske sorte flekken denne har under buken, foran bukfinnene.
Som nevnt Tom så har jeg ikke sett mine 2 huer med den gulfargen du her viser på bildet. Men skal ikke si at di ikke har vært slik, da di går i kar nede i kjellern. Er begrenset hva en da får med seg. Men hadde vært greit å se bilde av hans mac er likevel
LOFFA
Har selv en trio med macmasteri og den gulfargen du nevner flere ganger, kjenner jeg ikke igjen hos mine, selv under leik. Hadde vært artig om du la ut et par-tre bilder av macmasteriene dine. Hannen og mine to huer har stort sett samme kroppsfarge, og en kan tydelig skille hanner og huer, iallefall når di er så store som kjønnsmodne. Et typisk tegn, generelt på apistoer er ryggfinnen. hannens er lengre og spissere. Fint om du hadde noen bilder til oss Lov at du aldri sperrer inne en apisto i ei fødekasse igjen, dette smerter iallefall mitt hjerte. Hilsen apisto frelst

Jeg stengte den aldri inne Tok til vettet før jeg gjorde det. De har nå hver sin 80/85 L til de evt er klare for leik. Hunnen er ikke gul lenger, den fargen forsvant da jeg kjøpte henne. Jeg skal prøve å få lagt ut bilder snart, men må ha adapter til fotoaparatet.

Men det er litt underlig at dine hunner ikke er gule i lek. Jeg er temmelig sikker på at de er samme art og ulikt kjønn. Skulle tatt bilde før vi fisket henne opp fra dyrebutikk karet.
ohr
Mona: Det er ikke tenkt pedagogisk å flytte hannen i en håv eller lignende, han skal ikke lære noe som helst.

Har jeg snakket om hva du gjør da....? Trådstarter gjør ikke som du!
Jeg kan ikke se at jeg har omtalt hva du gjør overhodet.
Mitt innlegg var en direkte svar på dette:
Alunai
Hannen får time-out i en yngelkasse
Trådstarter ga de hvert sitt kar i stedet...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap