Fiskene mine dør!

Inaktiv bruker
Heisann. Jeg har har har bare et spørsmál om hvorfor fiskene mine dør?

Jeg kjøpte 2 Guppyer. Gikk helt fint. Kom hjem med 3 Ballong Mollyer 2 dager etterpá, og da hadde jeg latt akvariet stá i 5 dager før jeg fikk noe fisk oppi. Jeg hadde ogsá en plante som jeg kom hjem med. I dag nár jeg sá i akvariet var alle fiskene døde uten om den ene guppyen. Den ene Ballong Mollyen hadde fátt 17 babyer som ingen av dem spiste, sá jeg lot dem bare bli uten á putte dem i noe fødekar. Jeg har tempraturen høy nok, men aner ikke hvorfor de døde. Nesten alle ungene døde sammen med alle Ballong Mollyene og den ene Gyppien. Aner ikke hvorfor de døde, og jeg har hatt oppi sánn ting man skal ha oppi nár man bruker springvann. Hva kan vaere grunnen for at de er døde=
Akvariet är inte innkjørt.
Sök på "innkjøring" eller se i artikelarkivet så finner du nog noe om det här (ammoniak, nitrit, nitrat). Fiskarna har blivit förgiftade.
Du får ställa in dig på vannskift varje dag den närmaste tiden för att rädda fiskarna.

Innkjøringen tar nog normalt 4-5 veckor!

När du har fått ordning på dt kan du nog njuta av den fina akvariehobbyn!

Lycka till!
Du må innkjøre akvariet, og det tar lengre enn 5 dager. 4-5 uker minimun!
Ikke kjøp deg flere fisker enda. Skift vannet og kjør inn akvariet skikkelig, la pumpa stå på hele tiden. Du må gjerne innrede og putte planter og grus i før karet er innkjørt. Hurtigvoksende planter hjelper til på denne prossesen.
Kjøp deg vanntest på dyrebutikken/nettbutikk, og test vannet gjevnlig for å holde øye med vannverdiene.

Inaktiv bruker
Ser at du har et 20l akvarie. Håper ikke du har dem oppi der. Det et for lite før de fiskene.
I tillegg må du kjøre inn filteret som de andre sier.
Enig med de over, fiskene er blitt forgiftet. Filteret må innkjøres før du tilsetter fisk i karet. Du bør lese bl.a. artiklene Vannverdier og Akvarium for fiskenes skyld? som ligger i Akvarieskolen her på AF. Der finner du også hvilke tester du trenger for å ha kontroll med de viktigste vannverdiene.
Dessuten finner du massevis av informasjon her på forumet om innkjøring av akvariet hvis du bruker søkefunksjonen på venstre side.
Søk deretter opp fiskene du vil ha i fiskebasen som ligger under kunnskap og les hva hver enkelt art trenger av bl.a. PH, GH. temp og volum.
De aller fleste vil nok si at ingen av artene du kjøpte passer i et kar på 20 liter. Karet passer bedre til snegler og reker ( eller muligens en kampfisk ).
Tetra-frelst
. Karet passer bedre til snegler og reker ( eller muligens en kampfisk ).


Enig, finnes mange fine snegler og reker du kan ha oppi.
Ville derimot ikke hatt en kampfisk på 20 liter.. blir altfor smått etter min mening.. (de anbefaler min. 60 liter til kampfisk) Små akvarium er vanskeligere å holde enn store, dermed blir vannkvaliteten fort dårlig. Altså må du bruke mer tid for å holde friske fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap