Ventetid.............

Sitter og kikker på mitt grumsete nyoppstarta akvarie, og funderer på hva jeg skal fylle det med etterhvert.. Masse fin inspirasjon å hente her inne.

Jeg har sand fra Biltema i bunnen, satt inn filteret med "JBL filterstart" og satte det i gang i går. Det så da klart og fint ut til jeg la nedi en lavastein - som jeg på forhånd skylte grundig (den har tidligere vært brukt i et annet akvarie). Men vannet ble helt grumsete.......... tok ut steinen igjen i morges...

Er det vanlig at vannet blir grumsete i starten, eller er det mest sannsynlig steinen min....?

Synes det er veldig fint med røtter og steiner - skal se om jeg får tak i noe mer... Koser meg med å innrede og ominnrede nå mens jeg venter på at vi kan få tak i fisker. På dyrebutikken sa de et par uker, men her inne står det at man må vente lenger...? Iallefall venter vi til verdiene er gode - samme hvor lang tid det tar......

Det gledes
Personlig syns jeg ikke noe om lavastein i det hele tatt. De hører ikke hjemme i et akvarium. De er skarpe og fæle, og bare egnet til å skade fisk.
Ser man til naturen er steiner under vann stort sett runde eller avslepne, ingen skarpe og vonde kanter som på lavasteinene der.

Og er det ikke et lite undervannsmiljø i miniatyr vi forsøker å etterligne når vi innreder akvariene våre? Noe som ser naturlig og harmonisk ut?
Jeg foreslår 3-4 grupper av planter, en plante-art settes i hver sine grupper, og så noen fine, runde stein du finner i nærmeste vann eller elv. Plukk gjerne noen i samme farge, f.eks. kun grå steiner. Det gir mest harmonisk inntrykk, og ikke "salt og pepper" som det blir hvis man har bare ulike farger på steinene.

Skal du sikte deg inn på et mest mulig ekte undervannsmiljø, bør du definitivt unngå falske og kunstige pynte-juggel ting i plast, som ikke hører hjemme i et undervannslandskap, unntatt for barn.

For å få i gang syklusen med innkjøring av akvariet, må du ha i mer enn bare sand. Du må ha i planter (alle sammen) og eventuellt mangroverot, om du skal ha en av de. De gir fine skjulesteder for maller, og en fint formet trerot (hvis du bruker litt tid på å finne den perfekte) kan bli litt av et blikkfang i akvariet
Poenget er å ha inn mest mulig biologisk nedbrytbart materiale, sånn at filteret får noe å bryne seg på. Uten det, dannes ikke de bakteriene du trenger i filteret. Når du har plantet (og i tiden etter det) vil du sannsynligvis finne noen løse blader osv flytende. Et tips er å la dem ligge, så de begynner å brytes ned - dette er perfekt for filterbakteriene! Jo mer de har å vokse på, jo bedre er det. Akvariet skal være litt "skittent" under innkjøringen for å mate filterbakteriene.

Det tar mellom fire og fem uker å opparbeide seg et fungerende filter med de bakteriene som trengs. Setter du inn fisk etter to uker, sånn som butikken din foreslo, så setter du dem inn midt i den aller verste perioden når nitritten er stigende og fortsetter å stige til topps i de neste to ukene! Det sier seg selv at det er å be om trøbbel...

KJØP EN NITRITT-TEST! Som nybegynner bør du også ha en ph-test pluss en ammoniakk test, det er veldig interessant og lærerikt for deg å følge syklusen, som går omtrent sånn:

En til to uker----> ammoniakk
to til fire uker ----> nitritt
et sted fra tre uker til fire uker ----> nitritten begynner plutselig å synke
et sted mellom fire og fem uker ---> nitritten er på null av seg selv, fordi det er dannet nok filterbakterier i filteret

Da kan man ta det første vannskiftet, ca 30-40% av vannet, og så begynne og sette inn eller kjøpe fisk Ta det rolig i starten, kun 3-4 fisk pr uke.
Tusen takk for svar Glemte å si at jeg har satt ned flere planter, så de er på plass Lavasteinen skal ikke oppi igjen......! Jeg synes også det er finest med mest mulig naturlig innhold - tipset om runde steiner tar jeg med, og så skal jeg få tak i røtter - jeg kan bruke det jeg finner ute, bare jeg vasker det godt? (uten såpe )

Akvariet har min sønn kjøpt for pengene han fikk til jul - så har mora spedd på med resten av pengene. Nå ser det ut til at mor og sønn er like ivrige Han har en hodeskalle som nok må ned i karet - he he - men vi får sørge for masse planter rundt den
MSS
Det så da klart og fint ut til jeg la nedi en lavastein - som jeg på forhånd skylte grundig (den har tidligere vært brukt i et annet akvarie). Men vannet ble helt grumsete..........


Dersom du skyller steinen flere ganger, så har steinen liggende i en bøtte med vann i en uke ca. bytt vann par ganger. Du vil se når den slutter å farge av .
MSS
...og så skal jeg få tak i røtter - jeg kan bruke det jeg finner ute, bare jeg vasker det godt? (uten såpe ;-))

Det tryggeste er nok å kjøpe en mangrove-rot i zoobutikken. Ikke plukk en ute. Du vet aldri hvilket treslag det er, og hvor fort den råtner i akvariet. Den kan ødelegge vannkvaliteten for deg.
Det som selges som mangroverøtter i zoohandelen, er riktignok ikke ekte mangroverøtter, da disse områdene i naturen ofte er fredet. Men røttene i zoobutikken er av såkalt "hardwood", treslag som teak og mahogny, som er svært harde i veden og har et høyt innhold av garvesyre. Dette virker bevarende på treet, og røttene har derfor svært lang holdbarhet under vann. Anbefaler deg derfor å gå til innkjøp av en trerot i zoobutikken!

OBS! Velg de som heter mangroverøtter, ikke andre typer som f.eks. to-farget afrikansk tre osv, da disse farger av noe grusomt i akvarievannet...!
mona o
[QUOTE=MSS]...og så skal jeg få tak i røtter - jeg kan bruke det jeg finner ute, bare jeg vasker det godt? (uten såpe ;-))

Det tryggeste er nok å kjøpe en mangrove-rot i zoobutikken. Ikke plukk en ute. Du vet aldri hvilket treslag det er, og hvor fort den råtner i akvariet. Den kan ødelegge vannkvaliteten for deg.
Det som selges som mangroverøtter i zoohandelen, er riktignok ikke ekte mangroverøtter, da disse områdene i naturen ofte er fredet. Men røttene i zoobutikken er av såkalt "hardwood", treslag som teak og mahogny, som er svært harde i veden og har et høyt innhold av garvesyre. Dette virker bevarende på treet, og røttene har derfor svært lang holdbarhet under vann. Anbefaler deg derfor å gå til innkjøp av en trerot i zoobutikken!

OBS! Velg de som heter mangroverøtter, ikke andre typer som f.eks. to-farget afrikansk tre osv, da disse farger av noe grusomt i akvarievannet...!

Tusen takk for tips!
Lisbeth Sommerseth
[QUOTE=MSS] Det så da klart og fint ut til jeg la nedi en lavastein - som jeg på forhånd skylte grundig (den har tidligere vært brukt i et annet akvarie). Men vannet ble helt grumsete..........


Dersom du skyller steinen flere ganger, så har steinen liggende i en bøtte med vann i en uke ca. bytt vann par ganger. Du vil se når den slutter å farge av .

Ok. Jeg får eksperimentere litt med den steinen og se hva det blir til - kanskej jeg kan bruke den til et eller annet likevel Takk for tips
Finnes det en eller annen form for haifisk i miniatyr som kunne gå i det karet skal tro? (56 liter) Min sønn ønsker seg veldig en hai - men det er jo begrenset hva en kan ha oppi et så lite kar. Spørs om det blir utvidelse etter hvert
Inaktiv bruker
Nei. Enkelt og greit.
De sølvhaiene, Haimaller og Paroonhai egner seg ikke til akvarium i det hele og store.
Glem hai. De Blir store, noen av dem spiser ALT. Om du spør i butikken får du ja, men ikke hør på dem det er ikke bra.
Spock
Nei. Enkelt og greit. De sølvhaiene, Haimaller og Paroonhai egner seg ikke til akvarium i det hele og store. Glem hai. De Blir store, noen av dem spiser ALT. Om du spør i butikken får du ja, men ikke hør på dem det er ikke bra.


Okei - da får vi vente til vi evt får noe større... , eller eget for formålet..... Takk for svar
Inaktiv bruker
MSS
[QUOTE=Spock]Nei. Enkelt og greit. De sølvhaiene, Haimaller og Paroonhai egner seg ikke til akvarium i det hele og store. Glem hai. De Blir store, noen av dem spiser ALT. Om du spør i butikken får du ja, men ikke hør på dem det er ikke bra.


Okei - da får vi vente til vi evt får noe større... , eller eget for formålet..... Takk for svar
Større? Da burde du ha over 1000L på den minste. Den går i stim. Dessverre må du nok bare glemme Hai helt og holdent.

Sølvhai
Sølvhaimalle
Haimalle
Paroonhai, Stor haimalle

Beklager men sånn er det for fiskens beste.
Spock
[QUOTE=MSS][QUOTE=Spock]Nei. Enkelt og greit. De sølvhaiene, Haimaller og Paroonhai egner seg ikke til akvarium i det hele og store. Glem hai. De Blir store, noen av dem spiser ALT. Om du spør i butikken får du ja, men ikke hør på dem det er ikke bra.


Okei - da får vi vente til vi evt får noe større... , eller eget for formålet..... Takk for svar
Større? Da burde du ha over 1000L på den minste. Den går i stim. Dessverre må du nok bare glemme Hai helt og holdent.

Sølvhai
Sølvhaimalle
Haimalle
Paroonhai, Stor haimalle

Beklager men sånn er det for fiskens beste.

Haha - ja jeg skjønner at det må være stooort Det kan det jo hende det blir en gang Vi legger haien "på hyllen"
Dersom sønnen din ønsker seg en haiaktig fisk, så ta en titt på svart fantomtetra. De er tøffe og har en stor svart finne på ryggen som de flotter seg veldig med. En liten stim av disse (med flest hunner) skaper mye liv. De ser ikke ut som en hai ellers altså, men for min sønn var det godt nok
Jeg tar med meg gode råd herfra også!

Reagerer kraftig på enkelte av disse svarene noen butikker gir! Hvorfor kan ikke disse butikkene begynne å opptre ærlig og riktig snart?!! Ja, jeg vet de skal kun selge...
Heldigvis bruker jeg Midtun Zoo i Åsane som virkelig har peiling på akvarier og ikke minst stor kunnskap om fisk! 150 kar og 40.000 liter vann sier vel noe om dette!

Gledes med et flott forum!

-Stein-
Helinor
Dersom sønnen din ønsker seg en haiaktig fisk, så ta en titt på svart fantomtetra. De er tøffe og har en stor svart finne på ryggen som de flotter seg veldig med. En liten stim av disse (med flest hunner) skaper mye liv. De ser ikke ut som en hai ellers altså, men for min sønn var det godt nok ;)


Takk for tipset ;-D
Hellis
[B]Jeg tar med meg gode råd herfra også! [/B]:) Reagerer kraftig på enkelte av disse svarene noen butikker gir! Hvorfor kan ikke disse butikkene begynne å opptre ærlig og riktig snart?!! Ja, jeg vet de skal kun selge... Heldigvis bruker jeg Midtun Zoo i Åsane som virkelig har peiling på akvarier og ikke minst stor kunnskap om fisk! 150 kar og 40.000 liter vann sier vel noe om dette! :) Gledes med et flott forum! :) [B]-Stein-[/B]


Ja - det er jammen ikke greit å vite hva en stakkars nybegynner skal gjøre... veldig mange forskjellige meninger om mangt... Greit å ha dette forumet å forhøre seg i
Hvordan går det? Tenkte akkurat på deg serru...

-Stein-
Hellis
Heldigvis bruker jeg Midtun Zoo i Åsane som virkelig har peiling på akvarier og ikke minst stor kunnskap om fisk! 150 kar og 40.000 liter vann sier vel noe om dette

Det er en av de beste akvariebutikkene jeg vet om. Men ikke stol blindt på dem heller, selv om de er mer kompetente enn gjennomsnittet, husk at de er i samme business som alle andre.

Kort oppsummert:
[External Image]
(... andre enn deg selv ... og Akvaforum, selvsagt)
Mottatt Kampen!
Kjenner personlig han som starta opp denne sjappa, men ja er likevel på vakt!
Lørdagshjelp styrer jeg unna...

-Stein-
Venter og venter..... sitter og stirrer inn i grumset, -aner jeg konturene av ei plante der inne, eller er det bare ønsketenkning......? :-S
Kom hjem med to små mangroverøtter i dag, som jeg "planta" i akvariet.
Er spent på om grumset legger seg litt i løpet av natta.... Det har stått i 2 døgn nå, men det kan vel ta tid dette her skjønner jeg..........................

Jajjaja.....
Tilfeldig bekjentskap
© Ir
Reklame for plussmedlemskap