Ferieforing

Har vurdert å skaffe meg discus nå i januar. Men hvordan går det når jeg reiser 1 uke på ferie til sommeren. Har skjønt at jeg skal fore med oksehjerte. Kan jeg f.eks. fore med tørrfor gjennom formater i ferieuka ? Greier de seg en uke uten oksehjerte og med bare tørrfor ? Blir også litt lenge uten vannbytte. Går det bra?
Oksehjerte er ingen nødvendighet. I naturen spiser de lite av dette, og de klarer seg på langt magrere mat enn som så. Det er effektivt å bruke oksehjerte om man skal få opp store discus fort, men det lager mye avfallsstoffer i vannet noe som igjen medfører at du er nødt å bytte vann meget hyppig for å holde vannkvaliteten ved like.

Du skaper litt mye jobb for deg selv ved å velge denne foringsmåten, men dette er jo naturligvis opp til deg.

Friske og voksne fisk klarer seg uproblematisk uten eller med lite mat i en ukes tid. Det viktigste er vannkvaliteten. Det fine med å ikke fore denne uken er jo også at det blir mindre jobb for filteret, noe som også reduserer behovet for vannbytte i denne perioden.

Å reise i fra discus på 7 - 8 cm for en uke uten at de får mat er absolutt ikke å anbefale da de i denne størrelsen trenger mat regelmessig hvis du skal ha noen forhåpninger om å få de store.
Hvorfor ikke kjøpe unge voksne så er det ikke noen problem å reise fra de en uke uten for og vannbytte.
0 for betyr minimalt med forurensning, men kjør opp PH til litt i overkant av 7 tallet.
Kjøper du voksne så eliminerer du all foringen samtidig med at vannbyttene kan kuttes tilbake.
Du trenger ikke kjøpe en hel gjeng heller og du ser hvordan de har blitt som voksne.
Mobbingen er også borte (nesten).
Nå har ikke jeg fått med meg hvor stort kar du har, men har du mindre en 500 litr så ville jeg ikke hatt mer enn fire voksne og mellom 2 - 300 litr kun to.
Men for all del gjør hva du mener, ofte har folk som spør allerede gjort seg opp en mening.
Til Kai: Jeg har ikke tenkt å reise en uke fra diskus på 7 - 8 cm. Jeg har skrevet at jeg vurderer å anskaffe meg diskus nå i januar for så å ta en uke ferie til sommeren kanskje i Juli. Da er de vel betraktelig større håper jeg. Jeg lurte da på om de kunne greie seg en uke bare med formater.
Ang. karstørrelse har jeg desverre bare 190 ltr. Trigon. Jeg har snakket med de på dyrebutikken (innehaver og for meg dyktig) og de mente jeg kunne ha diskus her. Da jeg spurte om når de ble store dro han litt på det. Jeg har tenkt å starte med kanskje 5 -6 små og så vurdere når de vokser til om jeg må selge noen (eller kjøpe større kar )
Jeg trodde at jeg hadde et bra filter og med hyppige vannbytter at dette ville gå bra.

Jeg skal prøve å finne ut hvilken pumpe jeg har. Foreautomat kan være nyttig.
Jeg vet ikke hvor fort Discus vokser men hvis du forer mye vokser de nok fortere en hvis du hadde foret lite. Jeg er ikke komfermert og jeg har bare hatt Discus i 7 måneder så jeg kan ikke alt men jeg leser mye om Discus. Når jeg skal komfermeres skal jeg kjøpe et tusenliters kar på: 1* 2* 50 cm så da blir det motoroer kansje histrix, bikirer, arowana, litt algespisere og skytterfisk.

MVH akvariefan.

PS: Det anbefales å ha en Discus per 50l men du bør jo ikke ha dem under 180l.
Diskus i 190 liter ?
Jeg har vel ikke gjort meg opp noen mening Kai men har bare et stort ønske om å prøve å ha diskus og selvfølgelig få dem til å trives. Jeg har tatt ut innvendig filter i mitt Trigon 190 og har ikke for mye planter o.l. som tar plass. Skjønte jeg deg rett hvis du mente jeg heller skulle kjøpe voksne fisk ? Kanskje på 15 cm. Hva med 2 eller 3 i dette karet ? Dette er jo stim fisk ettersom jeg har hørt/lest. Er det mindre viktig å ha flere sammen i stim når de har blitt bortimot voksne? Kan de da trives bre 2 eller 3 sammen ?
Har lest og sett på youtube en som har hatt 4 diskus i et sånn kar som jeg har + noen andre mindre fisk. Han skriver at han bytter ca 50 % vann en gang i uka og sier det går veldig bra. Han svarer da en som spør om dette kan gå bra i et så lite kar.

[

Det skal sies at om jeg hadde plass på kjøkkenet som jeg har 190 litern ville jeg vel ha skaffet meg en 300 ltr Juwel. Men dette var maks av hva jeg får trøkket inn desverre
Jeg har 300l juwel på rommet mitt med seks Discus.
Da har de det sikkert fint. Hvor store er de ? Hvor ofte bytter du vann og hvor mye av gangen?
De trives veldig godt.
Jeg har en som ca er 15 cm og resten er ca 6-10.
Jeg bytter vann en gang i uken og bytter en trejedel av vannet.
Ja akvariehobbien kan være utfordrende. Lykke til med medisineringen. Ang. pumpen. Tror du den er helt defekt. Det er vel kanskje ikke nødvendig for deg som har drevet med fisk lenge å spør om du har hatt opp pumpen og rengjort den. Det må jo gjøres fra tid til annen. Minnes da jeg begynte med mitt Lido 120 liter for ca 1,5 -2 år siden. Da pumpen plutselig ikke ville starte etter et vannbytte ble jeg fortvilet (innvendig original Juwel-pumpe).
Men det var altså bare å rengjøre den så var den helt fin igjen.
Igjen lykke til. Hadde vært artig å sett et bilde av karet ditt.
Litt bilder av karet, tok med pumpen.
Der så det ut som diskusen hadde god plass. Tror noen diskus hadde gjemt seg Filteret ser ut som det er likt med mitt. Mitt filter som har nummer 2073 er ca 40 cm høyt.
Har du fått orden på pumpen da ?
Det er litt flere bilder.
I bilde nummer 2 er det bilde av den syke Discusen.
Kjøpte salt til å hive i karet, Discusen ser mye bedre ut. (Damen på dyrebutikken hadde ihvertfall rett i at kuren virker).
Og flere.
Bilde to og tre er tatt når jeg forer, det er ikke så lett å se maten på bilde tre pågrunnav den ligger på bunnen.
Hei igjen akvariefan
Fine farger på diskusene dine.
Jeg har jo ikke fått så mange fisk i hjørnekaret enda. Det har bare gått 5 uker. Men det burde vel snart være innkjørt nå tror jeg. Her er noen bilder
Disse innleggene hører hjemme i egen tråd ikke i feriefor ,det blir helt feilt.
Lag en egen tråd og legg ut bilder mm. så kommer det kanskje flere inn å kommenterer også ,ikke alle synes feriefor er så spennende

Bra at det er flere som er enige!
Kjempefint kar. På bakrunnen min er det forferdelig med alger så du er ikke den eneste med alger i karet. Du har samme type pansermaller som meg, de er veldig gode til å rense karet for uspist mat. Kjempefint kar og, i begynnelsen er det ikke så mangen fisk i karet.
Kanskje en ide å ta et "hint "
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap