Nybegynner hjelp! :)

Hei, jeg lurer på en ting.. Jeg har akkurat fått meg et akvarium og har noen fisker oppi det Også skal jeg ha oppdredt på dem.. Jeg lurer på om jeg trenger noe fødekasse eller et annet akvarium elsn, Jeg tror jeg har en gravid Sebraciklide , jeg har 5 Sebraciklider, 2 Palettciklider, 2 Praktbotiaer og noen maller Da lurer jeg på om det går bra hvis en av fiskene ( altså Sebracikliden eller Palettcikliden ) Om det går bra at dem føder oppi akvariumet , Sånn at liksom ikke noen av andre fiskene spiser yngelen.

PS: ER VELDIG NYBEGYNNER
Hei.

Du får raskere og mer relevante svar om du poster i riktig underforum, f.eks. "oppdrett". "Personlige akvarietråder" er mer beregnet på blogger o.l. Det er også mange som filtrerer bort tråder fra dette forumet så du risikerer å gå glipp av gode svar ved å poste her.

Når det er sagt. Ciklider blir ikke gravide, de legger egg. Fødebokser er mer beregnet for fisk som føder levende unger, som guppy, platy o.l.

Ciklider legger egg, stort sett i huler eller på flater. De er også generelt territorielle og passer godt på egg og yngel. Det betyr at et ciklideakvarium ikke må være for lite (for da blir de andre fiskene jaget og jaget og jaget helt til..., du skjønner).

Både sebracikliden og palettcikliden er kjent for å være produktive, og det blir fort endel yngel om de har plass og mulighet til å formere seg.

Fiskene bør generelt sett legge egg der hvor de ferdes til vanlig. Blir de flyttet mye frem og tilbake så kan dette være stressende. Om eggene vil klekke og yngelen vokse opp kommer mye an på hvor stort akvarium du har. I et lite akvarium vil det være for mye fisk til at de klarer å komme seg unna, og de blir spist enten som egg, eller rett etter de har klekket.

Mange maller elsker egg. Kan by på en utfordring.

En suksessfaktor her er størrelsen på akvariet ditt. Hissige fisk i et lite akvarium blir akkurat som å sette andre hissige dyr i samme bur, funker dårlig. Har de derimot større plass kan de trives godt og endog formere seg.
Oy da..
jeg har ganske lite akvarium jeg ,, Har 64 liter -.- . da vil vel det si at jeg har et problem?
kanskje jeg burde kjøpt dette akvariumet : http://akvaforum.no/rubrikk.cfm?id=66566
Og putte ciklidene de andre fiskene oppi der,, er kanskje litt redd for at det blir for lite.. jeg har også noen tetraer , plus en stor malle , 5 panda pansermaller og 2 praktbotiaer,, Eller .. det blir kanskje allt for lite.. Hva ville du gjort?
tobbe44
jeg har ganske lite akvarium jeg ,, Har 64 liter -.- . da vil vel det si at jeg har et problem? :(


Du har et problem ja. Slå fra deg tanken på oppdrett av fisk i en liten 64 liter. Du har også mye ciklider trykket sammen på liten plass...
Du skriver at du i tillegg til dem også har botiaer og enda mere fisk! Du har overdrevet altfor mye!

Råd fra meg; selg unna en del fisk!
hvem av fiskene burde jeg selge? jeg har 5 sebraciklider 2 palett ciklider 5 panda pansermaller,2 praktbotiaer. Jeg skal selge praktbotiaene,, har også en stor malle.
Kanskje jeg burde selge de 5 sebraciklidene + praktbotiaene?
Det syntes jeg høres fornuftig ut. Praktbotiane blir enorme, og 5 sebraciklider trenger endel mer plass enn du har, så jeg ville kvittet meg med de i første omgang. Legg ut annonse her på forumet eller kontakt Vestfold el. Larvik Akvarieklubb. De har møter med klubbauksjoner hvor du kan selge fisk, om ikke du har en dyrebutikk i området som kan ta de i mot for deg.

Pansermallene og palletciklidene kan krangle litt. De kommer fra forskjellige verdensdeler og er ikke vant å omgås i naturen. Det kan føre til krangling når den ene sender ut signaler om "stikk av, ellers!", mens de andre svømmer rundt og "hmm, la oss se om det er noe god mat heeer, eller heeer, eller hva med der borte hos de rare fiskene deer?"

Du må også tenke igjennom hvor du skal gjøre av all yngelen. Det kan fort bli 30-50 stk. om gangen, og for at de skal kunne vokse ordentlig trenger de plass.

Om du ønsker billige akvarium anbefaler jeg å sjekke ut de lokale akvarieklubbenes storauksjoner. Arrangeres noen ganger årlig, og for en 500-lapp kan du ofte få et fint, brukt 150+ liters akvarium som vil passe fin-fint til de fiskene du beholder. Så kan du bruke 64-literen som yngelkar.

Inaktiv bruker
Jeg kjøper gjerne praktbotiaene dine. Hvor store er de? ( Jeg bor like ved Tønsberg, Nøtterøy ) Har noen fra før av, men de er veldig små ennå, bare 3-4 cm.

Sebraciklider - det blir et blodbad når de har lagt eggene, noe de gjør når de er ganske unge/små, og da må du regne med at foreldrene dreper alle andre fisker i akvariet.

Mine sebraciklider gikk i 96 liter og da hadde jeg kun et parr + en ekstra hanne som de drepte. Senere drepte faren til yngelen moren siden jeg hadde fjernet eggene etter runde nr to, dvs kun 3 uker etter første klekking av 80 yngel. Jeg syntes 80 var mer enn nok nemlig. Alle 80 levde opp også. Men, faren til yngelen ga altså moren skylden da han så at eggene var borte. Endte med masse stress og dette er ikke en rase man får solgt, knapt gitt bort, så du kan jo bli sittende med veldig mange fisker da. De trenger mye filterkapasitet og større akvarium, siden formerer seg så enormt raskt. Og, fjerner du eggene blir det jo drap, som du skjønner ;0)

Flotte fisker, men de bør ha veldig stort akvarium etter min erfaring. Minst 250 liter, pga at de formerer seg - eller så bør du holde kun hunner eller hanner hver for seg. Men, ikke alltid lett å se forskjell på kjønnene i ung alder og de er kjønnsmodne veldig tidlig. På litt større/eldre fisker har hunnene litt røde prikker under buken.
De skal etter sigende være sterke og tøffe fisker, men de er nok egentlig ikke det. Kanskje de er avlet "istykker". Kanskje de var mer robuste og sterkere før. De har et rykte som er noe ufortjent også. Jeg synes ihvertfall at de var rene lammene i forhold til mine vegetariske Malawiciklider (Socolofi, mara point) som jeg hadde senere...


Inaktiv bruker
tobbe44
Hei, jeg lurer på en ting.. Jeg har akkurat fått meg et akvarium. PS: ER VELDIG NYBEGYNNER :)

Har du husket og kjøre inn filteret i 4-5 uker FØR du hadde fiskene i da?
Hvis ikke har du enda et problem.
Jeg har kjøpt akvariumet brukt.. Så alt er fint med pumpe, Jeg trenger ingen bekymring der
Takk for fint svar! Ja jeg selger de Hvor mye vil du gi for dem da? Er usikker på prisen, så vil gjerne høre hvor mye du vil gi for dem Den ene er ca 6 - 7 cm den andre er nok rundt 8 cm ca Kontakt med på telefon , så kan vi sikkert møtes i Tønsberg Sentrum , Eller eventuelt at du kan komme hit til Vear
Tilfeldig bekjentskap
© Elin Pedersen
Reklame for plussmedlemskap