Torpedobarber

Jeg har kjøpt meg 7 torpedobarber som svømmer rundt i akvariumet mitt.
Men en dag fant jeg ut at jeg kan jo ingenting om de!
Jeg har et fiskeleksikon, men fant ingenting om de der.
Er det noen som kan noe om disse som vil fortelle meg?

Jeg lurer spesielt på hvordan jeg kan skille mellom han- og hunkjønn, og evt om det er mulig å få yngel på de?
Jeg søkte etter navnet, men jeg fant ingen art som heter "torpedobarbe" på norsk. Er det Puntius denisonii du har? (Den kalles "red line torpedo barb" på engelsk.)

du finner svar på alle de spørsmålene hvis du søker "Torpedobarber" i fiskebasen
Aquagal
du finner svar på alle de spørsmålene hvis du søker "Torpedobarber" i fiskebasen

Det er ingen fisk som er oppført m/ norsk kallenavn "torpedobarbe" i fiskebasen.
Jeg fant info i fiskebasen med det latinske navnet "Puntius denisonii".
Men det står desverre ingenting om yngel på disse..

Noen som har info/erfaringer?
Så da er det Puntius denisonii du har, altså?

Hvis ja, har du prøvd å google det vitenskapelige navnet?
Har prøvd på det ja, men alt står på engelsk. Er ikke så veldig god i engelsk, vet ikke helt hva jeg skal søke på for å finne ut noe om yngel. Derfor jeg tenkte det var bedre å spørre dere dersom noen kan noe om det
Spørsmålet var om det var den fisken som er foreslått ovenfor du har? Du oppgir et navn vi ikke finner i fiskebasen, derfor må du søke opp det vitenskaplige navnet, se på bilder og si fra om det er den eller ikke du har.
mona o
[QUOTE=Aquagal] du finner svar på alle de spørsmålene hvis du søker "Torpedobarber" i fiskebasen

Det er ingen fisk som er oppført m/ norsk kallenavn "torpedobarbe" i fiskebasen.

jeg var litt dum da jeg skrev dette, før jeg søkte
Denisons barbe (Puntius denisonii) har kallenavn for torpedobarbe. De stimer veldig fint er veldig lette å ha. Men om du har for mange av dem isammen med rolige fisk så kan dem stresse andre fisk som er mere rolige som f.eks. Scalare.

Lever hovedsakelig av insekter og andre virvelløse dyr i naturen selv om noen vegetabilsk materiale (som alger) er også tatt. I akvariet er det lett lei og vil grådig imot omtrent alt som tilbys. For den beste tilstanden og farger gir regelmessige måltider av små levende og frosne matvarer som røde mygglarver, Daphnia og Artemia sammen med tørket flak og granulat. Det sies at artens farger kan bli forsterket ved å mate en diett rik på karotenoider som astaxanthin.

Kan være vanskelig å skille kjønnene riktig, men kjønnsmodne hunner pleier å være mer robust og rundere i buken enn de mere slanke mennene. Det er ikke registrert noe oppdrett av disse her i norge, men de importeres til norge hovedsaklig fra Colombia og Brasil.

Foretrekker litt kjølig forhold. En temperatur på 15 - 25 ° C har vært registrert i sin naturlige farvann.

PH: 6.8 - 7.8
GH: 5 - 25
Merk at 240 liter er i minste laget for Denisons barbe ifølge Fiskebasen. Tallene er ikke absolutte, men det kan være greit å være oppmerksom på det.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap