Hva kan jeg forvente - satt ut fisker i nyinnkjørt kar.

har hatt 128 literen på innkjøring over en mnd, og i går tok jeg 50% vannbytte, og slapp oppi 7 fisk. 5 røde fantomtetraer (resten av flokken går i 160 literen og skal på sikt over i 128 literen også.) Flyttet også over to anzistruser.

Det som kan skje nå er at nitrit nivået stiger - om jeg ikke tar helt feil?

da må jeg vel også passe på å fôre lite fremmover?

Hvor ofte bør jeg foreta vannbytte?

Når vet jeg at akvariet er klart for flere fisker? dvs at pumpen har nok bakterier til å takle fiskene?

Slapp også oppi noen beibi eplesnegler.
Sessan da, svara ligger i spørsmåla dine

Du er svært aktiv på forum. Du har vært medlem i 3 år, har 1335 innlegg og startet over 250 tråder. Jeg er overrasket over at du ikke søker mer før du spør.
Har ikke vært aktiv hele tiden i strekk ....

jeg søker og jeg leser og jeg leser og jeg søker ... og jo mer jeg leser og søker jo mer usikker blir jeg.

Noen ganger kan det bli alt for masse informasjon, spredd utover et forum

Det hadde vært enklest å slå opp i en bok, og så finne alt svart på hvitt der mellom to permer.

Dette er første gang i løpet av mine mange år med akvarier, at jeg prøver å gjøre alt riktig fra begynnelsen av. Før visste jeg ikke bedre .

hadde egentlig tenkt å ta alle mine rundt 15 røde fantomtetraer og flytte dem over i 128 literen - til jeg leste at det ikke var lurt å flytte inn for mange, så da flyttet jeg bare noen - til tross for at jeg da må røske ut alt i 160 literen minst en gang til, for å klare å fange inn de andre.

Jeg føler meg veldig usikker på dette med testene, om jeg skal teste alt hver dag, og da hvor lange fremmover, om jeg skal bytte vann hver dag, og i såfall hvor lenge,

Fiskene får omtrent ikke mat, sånn i tilfelle det kan ødelegge vannbalansen ....

Dette er sikkert ting som er kjempelette for mange andre, men jeg synes altså det er vanskelig. for jeg vil så gjerne gjøre alt riktig ...... selv om jeg har vært medlem og skrevet og lest her inne en god stund .....
Om du har et akvarium fra før, hvorfor ikke bruke filterguffe fra det innkjørte filteret for å kickstarte det nye? Det gjøres enkelt ved å ta ut filtermedie fra begge filterne og "vaske" de sammen i ei bøtte med akvarievann. Slik får du podet de gode bakteriene fra det gamle filteret over i det nye.

Anbefaler deg å måle nitritt ( og gjerne ammoniakk også) hver dag framover, og får du utslag, så bytt vann. Det er vanskelig å si hvor mye og hvor ofte, men bytt nok vann til at nitritten holdes lavest mulig.

cara79
Om du har et akvarium fra før, hvorfor ikke bruke filterguffe fra det innkjørte filteret for å kickstarte det nye? Det gjøres enkelt ved å ta ut filtermedie fra begge filterne og "vaske" de sammen i ei bøtte med akvarievann. Slik får du podet de gode bakteriene fra det gamle filteret over i det nye. Anbefaler deg å måle nitritt ( og gjerne ammoniakk også) hver dag framover, og får du utslag, så bytt vann. Det er vanskelig å si hvor mye og hvor ofte, men bytt nok vann til at nitritten holdes lavest mulig.


hei Filterguff er tilført, og mat. Karet har stått med pumpen på siden begynnelsen på desember.
Da får jeg teste amoniakk og nitritt hver dag fremmover. Er vel av matrester og avføring nivået stiger, og da må jeg bytte vann.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap