Kirsebærrekene mine dør.

Inaktiv bruker
Sånn her er situasjonen!
Jeg kjøpte 12stk. Kirsebærreker fra Akvariereker. Det var en pakke.
Den ble kjøpt i oktober 2012. Det er innkjørt og vell så det.
Det som er at først døde de en etter en, hva annet kan en forvente når de blir send i kulde og langt så kastet rett i en balje.
Så endte vi i november med 8 overlevende reker, men nå har det startet igjen.
De dør en etter en. Jeg har målt vannet.
Vannverdiene er som følger
Ph 7.0 og No2 0,01 Gh er uvist, den fulgte ikke med i settet men kommer vell så snart som den kan, ble bestilt på onsdag.
tempen er 23 og jeg mater dem en gang i uken...
En uke med reke mat neste med malle tabletter, så med reke for så med maletabelletter. OSV, de får som regel 1 tablett når de får det så får de 4-5 små pellets med reke mat når de skal ha det. Så jeg skjønner ikke hva som er galt.
Jeg vasker hendene GODT før de eventuelt skulle nedi der. Det skjer aldri at jeg bruker noe som har vert såpe eller kobber i. Noen tips?
Har 4 stk. Igjen og nr 5 døde nettopp.
Det var trist, og ofte er det veldig frustrerende å holde reker. Uten noen tilsynelatende grunn kan de finne på å begynne og falle fra. Har opplevd det selv, men da med blå tigerreker.... to ganger!
Jeg syns det høres ut som du er nøye på dette med å ikke overføre såperester og uvedkommende stoffer via hendene dine.
Lurer på om kanskje kranvannet der du bor kan inneholde noe som ikke er bra for reker? Det kan hende at det er kobber i vannet, vannrør og varmtvannsbereder er av kobber innvendig. Spørsmålet er om en kobber-test (de finnes hos bl.a. JBL) vil fange opp små mengder kobber, hvis det er veldig lite av det, men nok til å kverke reker. Kanskje verdt et forsøk, å kjøpe en kobber-test og sjekke vannet...?

Hvor ofte bytter du vann på rekene dine? Det er faktisk litt motsatt med reker på sett og vis, i forhold til fisk. De trenger ikke så hyppige vannbytter som fisk gjør, hvis man fôrer riktig slik man skal med reker (dvs sparsomt).
Hvis man er i tvil om vannet i ledningsnettet er bra, ikke bytt så ofte og pass på å alltid benytte vannforbedringsmiddel (f.eks. JBL Biotopol eller den som er spesielt laget for reker; JBL Biotopol C).

Uansett, et kar med kun reker i og sparsom fôring, kan man altså vente to uker (kanskje til og med tre uker) mellom hvert vannbytte. Det er selvsagt greit å følge med på nitrat likevel, med ukentlige tester.

Dessverre kan jeg ikke si eksakt hva årsaken til rekedødsfallene er hos deg, men jeg har kommet med et par forslag du kanskje kan se nærmere på.
Inaktiv bruker
Jeg testet for jern, var lite av det. fe 0.5 har det noe og si?
Tja, det kan jo være vann anlegget, bruker sånn Bacto active.
Hm, det blir sikkert feil og bruke det. Har ikke tenkt på hva det gjør, men nå så ser jeg jo at det er sånn oppstart tull som fulgte med... -.- Huff.
Det er litt rart om det er rørene og vannanlegget, Det er helt nytt, ble lagt for 2 år siden. :/ Og vannet kommer direkte fra fjellet uten tilsettinger av noe.
Er spendt på hva GH er. Håper pakken kommer i morgen.
Nei, da får jeg kjøpe JBL Biotopol eller den som er spesielt laget for reker:JBL Biotopol C. Så får jeg prøve på nytt igjen. (har en misstanke om at noen kanskje har putta noe oppi akvariet, for kjæresten min hun vil ha Kulefisk oppi det... -.- Nei, det blir ikke aktuelt!

Men takk for tipset Mona. Skal se om jeg finner kobber tester når jeg drar til byen på tirsdag.

Glemte og si at jeg bytter vann en gang hver 3-4 uke, kommer litt annpå, hvor mye skit som ligger i bunnen. Kanskje jeg skal kutte litt på maten? De nasker jo og spiser på ALT hele tiden uansett?
Her kan jeg faktisk svare du sier at rør og vanntank er forholdsvis nye. Her tror jeg svaret til problemet ditt. Jo nyere rør og tank er jo mer avgir det kobber. Siden det er "nytt" jo eldre det er jo mindre kobber avgir det.
Inaktiv bruker
Trodde det var legert innvendig med ett eller annet middel. Men det forklarer isåfall hvorfor de dauer. :/ Da må jeg kjøpe sånn middel. Vanntanken har jeg sveist selv i Aluminium. :P Da er det rørene. Så komplisert. Hm.
Hvis du ikke har noen form for spesialrør som de færreste har så har du ganske vanlige kobber rør. Noen få rør typer har en tynn tynn plast hinne inni men ettersom jeg forsto og erfarte når jeg jobbet som industrieørlegger var at de ble sjeldent brukt.

Morro for meg å kunne hjelpe noen av dere for en gangs skyld
Inaktiv bruker
Jeg opplevde også at alle mine kirsebærreker døde da jeg hadde kjøpt noen nye av en akvarist her jeg bor. Det merkelige var da at jeg hadde et annet karr med blå reker (den grønne utgaven) som trivdes og formerte seg som bare det, og så hadde jeg eksakt samme vannverdier i begge karrene, samme bunnsubstrat, samme mat, samme planter, osv. alt var helt likt. Det eneste som var ulikt var formen på akvariene; det ene var firkantet og det andre var åttekantet. De i det åttekantede akvariet døde.

Men, jeg har erfart at blå tiger reker er så utrolig vare for forandringer i vannverdiene at det nytter ikke å holde dem i noe mindre enn 100 liter, helst 180 liter. De dør bare man skifter 5% vann. De fikk spesialfor som var noe flytende rekemat. Ga opp dem til slutt. Det samme med røde krystallreker. De døde ikke, men de formerte seg heller ikke så lett. De bruker lang tid på å venne seg til akvariumet, ofte 3-6 måneder. De blå tiger rekene formerte seg merkelig nok, enda de døde i ett sett. Dukket stadig opp nye reker allikevel. Det sies at tiger reker ikke skal ha røtter i karret. Og, hvis du skal få yngelen til å vokse opp må du ha cappathablad, oppløste. Disse må du aldri tilsette direkte i karret da de senker pH verdien drastisk, så helst skal man la dem ligge i bløt i et annet akvarium i lengre tid før man bruker dem i et rekeakvarium.

Men, det jeg erfarte da jeg ved et uhell hadde fått blandningsreker, dvs kryssninger mellom kirsebærreke og blå reke var at disse var langt mer "hardføre". Faktisk så hardføre at jeg ikke ble kvitt dem igjen Det var nesten morsomt, for jeg hadde tømt hele karret for vann og sand osv og trodde ikke det var noe levende liv igjen, og skulle bruke karret til noe annet. Innen 4 uker så var det så mye reker i karret at det var helt ekkelt! Og, disse solgte jeg unna som varmt hvetebrød, for å si det sånn. De ble utrolig populære. Jeg sendte i avgårde på flasker og de overlevde et par dager i posten og levde og formerte seg som bare det hos nye eiere. Jeg hadde faktisk ikke nok reker i forhold til etterspørselen.

Nå er det lenge siden jeg hadde reker, men så kjøpte jeg noen planter privat for en stund siden, og i dag oppdaget jeg jammen meg kirsebærreker i 180 literen. Merkelig nok har de overlevd til tross for at karret er fullt av fisker som gjerne spiser reker...

Inaktiv bruker
Fikk nettopp vite at rørene, fra brønnen til huset og i huset er plast rør. Ikke er det klor eller uv anlegg. Karet er firkantet 30l
Tror jeg gir opp nå.

Postet by Htc.
Hmm. Jeg som trodde jeg endelig kunne bidra med noe. Kan det være noe i plasten da? Eller limet de har brukt for å lime plasten?
Inaktiv bruker
Svigerfar (som er i vannverket her) sier at varmtvannstankene er kobla på en sånn måte at det går litt i kaldt vannet. Fordi at det ikke skal bli mindre en 3 grader på vannet. Skjønner ikke helt hvordan det fungerer, men det kan jo være noe der.

(Ikke for og spore av men, han fortalte at de fant en fisk i vannet der for noen år siden, den var helt blind. Den kom ut fra en kilde i fjellet! Kult)

Men jeg ser nå (Lyset er av) den reken jeg trodde skulle dø. Lever, jeg lyste på den med lommelykt da jeg så den lå på siden, tenkte jeg skulle fiske den opp. Med en gang lyset traff så spratt den bort og nå sitter den på moseballen.
Inaktiv bruker
Vannelement
Jeg opplevde også at alle mine kirsebærreker døde da jeg hadde kjøpt noen nye av en akvarist her jeg bor. ... Men, det jeg erfarte da jeg ved et uhell hadde fått blandningsreker, dvs kryssninger mellom kirsebærreke og blå reke var at disse var langt mer "hardføre". Faktisk så hardføre at jeg ikke ble kvitt dem igjen :D Det var nesten morsomt, for jeg hadde tømt hele karret for vann og sand osv og trodde ikke det var noe levende liv igjen, og skulle bruke karret til noe annet. Innen 4 uker så var det så mye reker i karret at det var helt ekkelt! Og, disse solgte jeg unna som varmt hvetebrød, for å si det sånn. De ble utrolig populære. Jeg sendte i avgårde på flasker og de overlevde et par dager i posten og levde og formerte seg som bare det hos nye eiere. Jeg hadde faktisk ikke nok reker i forhold til etterspørselen...

Så dit tips kan være å kjøpe Blå reker og kirsebær reker sette dem i samme kar og la dem formere seg? :P Høres ikke bra ut men kan jo prøve.
Men da må jeg vente til det er mer en 26- ute... :P Her kan hvem som helst fryse til fjell. Jeg skal jo ikke selge dem heller så det er jo verdt og prøve uansett. Kanskje jeg kan ha dem i de andre akvariene også, hvis det blir for mange... ;P
Det skjedde oxo en gan med mine kirsebærreker. Da fant jeg ut att det var Pga alt for lav GH. Så fortt du får utstyret så se om du har for lav GH .det var i vertfall grunnen til at mine døde.
Selv de beste rekefolka opplever dette til stadighet, at rekene plutselig tar kvelden uten noen tilsynelatende grunn. Man må mao. ha en "shit-happens" -konto når man driver med reker, ellers tror jeg kan man tenke seg i hjel.

Når det er sagt, så er det i rekekar veldig viktig med stabile verdier og rent vann. De trenger kalk til skallet sitt. Kjøper man nye planter må de ikke settes rett i rekekar f.eks., og tilsetningsstoffer skal man være meget forsiktig med.
Inaktiv bruker
Da må jeg kanskje ha oppi noe med kalk.
Kalkstein?
Eller bare røre kalk rett ut i kaldt vann og tilsette i små doser til GH er bra?
(Hm, lav GH kan jo forklare hvorfor Coryene trives så godt.)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap