Hjelp?

Hei.
Jeg sjekket vannverdiene mine nåog er meget fersk i dette med fisk , men kan noen svare på om verdiene mine er bra?

No3 -10

No2 - 1

GH - >6*d

KH - 3*d

PH - 6,8

Noen som kan fortelle meg om det er bra eller dårlige verdier?
Hvordan test har du brukt?
NO3 er ok, men NO2 er absolutt ikke bra, den er farlig høy. JBLs test for nitritt gåt ikke lenger enn til 1,0 !!

Skift vann fort, minst 30% og et nytt vannskift i kveld. Om du ikke kan lagre vann for temperering, bør du varme opp et par liter og ha i det kalde du skal bytte med.

Test for NH3/4 også. Med så høy NO2 er det ikke sikkert at ammoniakk er veldig høy, men det kan man ikke vite. Vannbytte vil også rette på dette. Du må regne med daglige vannbytter i tre til fem uker fremover.

Når satte du opp karet? Hvor stort er det? Hvor mye fisk har du? Har du hatt noen innkjøringsperiode for å dyrke bakterier til den biologiske nedbrytingen av avfallsstoffer eller satt inn fisk med en gang?
TETRA 5 i 1 Test som fruen hadde liggende.
Strips er generelt for dårlig. Med så høy NO2 måling, tyder det allikevel på at vannet ikke er bra.

Bestill dråpetester på www.webzoo eller www.aquamanias, og gjerne JBLs tester. De har den beste for NO2.
da får jeg bare forte meg bestille..

men da bør jeg skifte 1 /3 vann hver dag?
Ja, og helst to ganger i dag, med en gang og i kveld. 1,0 mg/l NO2 er skikkelig giftig for fiskene dine, og om de ikke dør, vil det sannsynligvis bli skadet og lettere utsatt for sykdom og kortere liv.

Om du bytter 30% nå, vil du allikevel ha 0,7 mg/l NO2 og det er fortsatt skyhøyt. Den bør ikke overstige 0,026 og helst være null.

Og du kan stole på hva 530 sier ang dette området.
Mange kan gi forskjellig svar og mene forskjellige ting. Så er greit for deg å vite hvem som oftest gir de beste svarene basert på erfaring.
tar imot tips og råd for som dagt jeg kan jo ikke noe mye med dette men er meget villig til å lære trenger og lære for og gi fiskene den beste behandling de fortjener så må som sagt spørre meg fram samt spørre meg fram
Se artikkel om innkjøring her.

Den er riktignok for innkjøring før du setter inn fisk, men den første delen forteller mye om hva innkjøring er og hvorfor det er nødvendig.

Lykke til.
jepp=) skal lese over=)
takker så mye=)
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap