Linda's akvarieverden :)

da fant jeg ut hvordan jeg laget egen tråd

(kopiert fra nybegynnertråden - en liten presentasjon)

Da har akvarieinteressen kommet tilbake med fornyet kraft har ikke hatt akvarie på 8-10 år, men etter å ha falt for en nydelig kampfiskhanne endret dette seg drastisk..

hadde han i et lite kar, kjøpte noen damer men innså at karet ble for lite..

smisket litt her hjemme - og gjett hvem som ble den lykkelige eier av et Rio 180 liter

holder på å kjøre det inn nå, kun kampfiskene som har fått flyttet inn - de har jo bodd i samme vann fra dag 1, siden jeg ikke hadde noe innkjørt kar da jeg handlet på impuls

har vært innom ulike dyrebutikker og fått sjekket vannkvaliteten underveis, og alt er stort sett bra

var innom Tam dyrebutikk på Liertoppen igår, og de tok test og så at jeg ikke hadde noen form for gH i vannet, så kjøpte litt pulver som jeg har hatt oppi nå idag for å øke dette. pH var visst litt utenfor (usikker på om den var lavere eller høyere) men denne har vært fin de 2 andre gangene den er blitt testet i dyrebutikker, og har selv en slik pH test som viser at den ligger på 7,2 grader (+) mulig blånyansen er en smule mørkere enn den på fargekartet, men vanskelig å sammenligne helt.

har også innsett at selv om tanken var god,så er nok dette karet for stort for kampfisken min.. han er blitt veldig passiv og holder seg mye i ro/skjul.. så må nok vurdere et mindre kar til han.. hunnene er mer aktive - men også disse er blitt "kjedeligere" om man får bruke et slikt ord..


kommer sikkert til å stille mange dumme spm, men har glemt så å si alt på de åra som er gått..

husker jeg hadde mye forskjelig fisk, bl a et scalarepar som lekte ofte. fikk drettet yngel som ble så store som en 5kr mynt, men antagelig må det ha skjedd noe drastisk med vannkvaliteten som jeg ikke fanget opp, for plutselig døde de i stort antall av gangen

etter det fikk jeg vel en liten knekk.. interessen dabbet litt av, ingen nye fisker ble kjøpt inn etter de andre døde naturlig død, til slutt satt jeg kun igjen med noen få som jeg endte opp med å selge unna da jeg innså gleden av akvariet ikke var tilstede lenger.

i ettertid har jeg angret mange ganger, vært innom akvariedelen på dyrebutikker å bare kikket rundt, drømt om nytt akvarium men aldri gjort noe med det. Alltid hatt forkjærlighet for den fargerike kampfisken, og det var en slik som vekket interessen på nytt

nå kikker jeg rundt etter hva slags fisk jeg vil ha, skulle gjerne hatt saltvann, men føler meg for uerfaren til å prøve meg på dette pr dags dato. Etter å ha snorklet i Sharm El Sheikh blandt nydelige koraller, klovnefisk og andre utrolig flotte fisker jeg ikke kan navnet på, er lysten blitt større. jeg håper jeg kan få litt lærdom gjennom å følge med på andre som har saltvann - og lære litt på den måten, før jeg hopper uti det selv
skal imorgen (eller rettere sagt - om noen timer) få tatt noen nye bilder av kampfiskene mine slik at dere kan få sett hvor fine de er *ler*

greit å begynne å vise frem de jeg har nå, ta litt bilder nå og da så jeg kan ha noe å se tilbake på senere blir jo en liten akvariedagbok dette her
da er bilder tatt av fiskene mine

tror desverre den ene hannen min er blitt syk

Vet ikke om det er en tilfeldighet at det skjedde etter jeg tilsatte litt GH/TH + pulver for å øke dH, eller om det er mistrivsel i det store karet...

har sjekket nitritt og ph - og verdiene lå på null på nitritt og ca 7,2 på pH (som igår)

har nå satt han oppi et litersmål, hengt det på kanten og hatt oppi litt ektozon..

legger ved bilder av han slik han ser ut.

matt i øya, litt sprikende skjell ..

de to hunnene er faktisk blitt mer aktive etter gH - økningen (tilsatte bare litt og litt over tid for at de ikke skulle få sjokk) og begge ser ut til å være som før.


Nye fisker 12 jan 2012
da har jeg vært innom Krokstad og endelig fått kjøpt meg noen nye fisker til akvariet

det ble 3 algeetere, 2 snegler og 2 ciklider (lekpar)

noen som vet navnene på disse?

tror det var ancitrus algetere? de blir ihvertfall ikke spes store.

cikliden har jeg glemt bort navnet på

sneglene er eplesnegler


de 2 kampfiskjentene som har bodd alene inntil nå var utrolig nysgjerrig på de nye fiskene, og svømte rundt posene for å undersøke flere ganger

hun hvite kampfiskjenta var bortpå å nappet i de følehorna til sneglene jeg håper ikke dette er noe hun fortsetter med.. tror kanskje hun trodde det var mat?

ciklidene er visst i lek - de voktet et lite område i akvariet, og derfor var de ganske så fargeglade nå. Han mente de ikke hadde noen egg, så jeg kunne fint få kjøpt de, så da gjorde jeg det

alt ser ut til å gå bra enda, ingen "krangling" blandt fiskene er oppdaget - men så er det jo ganske nytt også da..

legger ved noen bilder slik at dere kan få se de nye innbyggerne


Eplesneglene
[External Image]

[External Image]

Algespiserne (disse er ganske små)
[External Image]

Ciklidene
[External Image]


Kampfiskjentene (crowntail)
[External Image]


det går fortsatt bra med de nyankomne de svømmer rundt, vikrer ike som om ciklidene har lagt beslag på noe spesielt sted enda, men det kommer vel etterhvert - om de da fortsetter "leken" de hadde påbegynt i dyrebutikken. de er fortsatt "avhengig" av hverandre, så tror ikke transporten har gjort noe med par-dannelsen av de to..

ene kampfiskjenta holder seg stort sett oppe ved overflaten - hun lyse svømmer rundt i hele karet som før. Får vel holde et ekstra øye på henne, mulig hun syntes ciklidene ble litt mye *ler* men generelt har hun vært en ganske rolig kampfisk, liker å ligge gjemt i plantene - eller ved overflaten.

må kikke litt rundt for å finne neste fisk ..
har lyst på indisk glassmalle - men har hørt at de er ganske sky av seg om de har mulighet til å gjemme seg, så jeg vet ikke..

vil gjerne ha noen som er litt aktive i midtsjiktet - noen forslag?

noen som vet hva navnet på de ciklidene jeg har er?
nesten flaut å glemme det, men jeg kikket på så utrolig mange typer igår før jeg bestemte meg for de..
LindaB
noen som vet hva navnet på de ciklidene jeg har er?

Ligner på Blå Acara syns jeg... og de yngler som kaniner, så det blir fryktelig fort fullt i akvariet de er i. Når et par yngler, har de dessverre lett for å terrorisere andre fisk i karet. Du kan fort få oppleve dette i form av avrevne og oppspiste finner på kampfiskene for eksempel, da deres lange finner er fristende å bite i for andre fisker. Kampfiskene ikke er så raske som andre fisk og ikke kommer seg fort nok unna ciklidenes territoriale atferd.

Det er ikke nevnt for å skremme deg, men dessverre er det slik med en del ciklider. De hevder revir når de leker og legger egg. En del ciklider passer i bunn og grunn ikke inn i selskapsakvarier på grunn av dette, men det blir dessverre ikke nybegynnere opplyst om på zoobutikken...

Hvor stort er akvariet du har dem i?
mona o
[QUOTE=LindaB]noen som vet hva navnet på de ciklidene jeg har er?

Ligner på Blå Acara syns jeg... og de yngler som kaniner, så det blir fryktelig fort fullt i akvariet de er i. Når et par yngler, har de dessverre lett for å terrorisere andre fisk i karet. Du kan fort få oppleve dette i form av avrevne og oppspiste finner på kampfiskene for eksempel, da deres lange finner er fristende å bite i for andre fisker. Kampfiskene ikke er så raske som andre fisk og ikke kommer seg fort nok unna ciklidenes territoriale atferd.

Det er ikke nevnt for å skremme deg, men dessverre er det slik med en del ciklider. De hevder revir når de leker og legger egg. En del ciklider passer i bunn og grunn ikke inn i selskapsakvarier på grunn av dette, men det blir dessverre ikke nybegynnere opplyst om på zoobutikken...

Hvor stort er akvariet du har dem i?

akvariet er på 180 liter, og jeg har kun 2 crowntail-jenter sammen med de (i tillegg til de 2 sneglene og algeeterne)

det ser ut til at kampfiskjentene fint kommer seg unna - kun sneglene evt som får problemer..

de ble nappet på litt igår, men idag ser det ut til at de får være ifred
hmm..

da var jeg en kampfisk jente mindre

lillegutt sendte en fortvilet sms til meg på jobb idag, hvor han sa at den blå var blitt hvit - og at hun ble spist på..

en litt trist dag i karet.. vanskelig å vite hva som er skjedd, da hun var i live da jeg reiste, og så ut til å være som "normal" ..

hun andre klarer seg bra da.. er like aktiv som tidligere og svømmer fint unna ciklidene..

begynner å bli redd for at ciklidene "overtar" karet her nå..
Ser ut til at ciklidene finner seg godt til rette i karet

hannen jager litt på hua innimellom, men så roer de seg og svømmer fint sammen..

de virker uintressert i de andre fiskene - kampfiskjenta svømmer selv bort før de nærmer seg, og de kan fint svømme forbi hverandre

tror begge sneglene har tatt "timeput".. har luktet på de, og de lukter ikke vondt, men de har gjemt seg mer eller mindre inni skallet begge 2..

ringte ned til dyrebutikken hvor jeg kjøpte de, og dette kunne ofte skje i nye kar med nye nysgjerrige fisker..

har jo sett at selv om sneglen har flyti oppi vannkanten med kroppen litt ut, så har ikke ciklidene brydd seg noe om den..
fredag igjen

planen imorgen er vel å dra litt rundt til noen dyrebutikker i nærheten for å se på litt ny fisk til karet

er spent på hva det skal bli for noe, så får se ann litt i forhold til utvalg - samt hva de i butikken sier om sammensetningen med de jeg har fra før

kunne godt tenkt meg en stimfisk - Indisk glassmalle ser kjempekul ut noen med erfaring?


må kunne gå greit med Blå acara (ciklide)

virker som om alt har roet seg i karet, de jager ikke kampfiskjenta noe spes, kun hvis hun kommer opp i et hjørne at hun spurter av sted så det er jo en lovende start

skal også se etter en form for hule til de imorgen

Bør det være hule med kun 1 inngang? eller kan man bygge opp skiferstein?
undrer veldig på om kampfiskhannen min noen gang kommer til å starte å bygge skumrede...

har hatt han noen uker nå, men ikke noe tegn til noe..

han er veldig aktiv, blåser seg opp å gjør seg til for hver minste gjenspeiling i glasset.. *ler* han er en veldig flott CT

mulig han er litt ung enda? de var ganske nye i dyrebutikken da jeg kjøpte han
da har jeg fått lastet opp mitt første filmklipp på youtube

er av mitt Blå Acara par som biter og rister i bladene på 2 av plantene mine

Da har jeg vært innom TAM Liertoppen Kom ut derfra med 3 stk scalaremix (små) og et Palettciklide "par".. en av hvert kjønn ihvertfall

De har mange flotte ciklider der, lett å "gå seg vill"

Kjøpte bare disse 2 artene idag, slik at jeg kan få se hvordan de oppfører seg mot de jeg har der fra før av

Veldig lyst på en stimfisk senere, hadde jo sett meg ut "Indisk Glassmalle", men disse anbefalte han ikke å ha sammen med de jeg hadde fra før av..

Han nevnte at jeg kunne ha skjørtetetra oppi - hva er deres erfaring?

de er jo veldig fine, og ville kanskje vært stilige i akvariet (har jo svart Rio 180 med svart sand)

noen som har ciklider og har tips på en flott stimfisk? ikke for dyre da, siden man ofte må ha endel av de... *ler*

da har jeg hatt de nye fiskene oppi akvariet og har nå studert de en stund..

Blå acara hunnen er ekstrem til å jage de nyankomne.. prøver å nappe etter de og er en liten tyrann der hun innbiller seg at hun eier hele karet... Den ene scalaren som er mye større enn henne i omkrets er den som får gjennomgå mest..

Palettciklidene blir også jaget rundt så fort hun får øye på en av dem.. Hannen (acaraen) er ikke like hissig, han derimot biter seg fast, rister på seg og gjør alt for å fange hunnens oppmerksomhet..

aner ikke hvor lenge de kan holde på å jage hverandre.. Blir det for ille vurdere jeg å plassere henne i en guppytank/ynglekar til de nye får roet seg og blitt litt bedre kjent i karet.. Ser ut til at scalarene og palettciklidene går greit overens - ihvertfall hittils da

har satt inn en kokosnøtthule, men hittils har kun ancitrusene turt å gå inn der.. *ler*

tatt noen bilder, vanskelig å få knipset palettciklidene da, men de blir vel mer frampå etterhvert
Her kommer det en haug med dagens bilder av både de nye beboerne og de "gamle"

Kampfisken (Crowntail) "Burn" (mye energi og fav drikk til lillegutt"

står i eget lite kar, noe vannsøl på utsiden av glasset..

[External Image]

Blå Acara hannen : Veldig fotogen idag

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Blå Acara hunnen : Syntes hun ble veldig mørk i fargen da de nye fiskene kom..

[External Image]

[External Image]

Kampfiskjenta (Crowntail) :

[External Image]

[External Image]

[External Image]

De nye scalarene Den sorte er mye større enn de 2 andre. H*n er kjempefin og er ganske så fotogen

sort/hvit
[External Image]

[External Image]

lys
[External Image]

[External Image]

Den "sorte"
[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

str forskjell

[External Image]

Palettciklidene Ikke lett å få bilder av disse da de ble jaget rundt av Blå Acara hunnen..

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Hannen som har skjult seg inni den nye kokosnøtthulen
[External Image]

Ancitrusene (må jo ikke glemme dem )

[External Image]

[External Image]

[External Image]

ser ut til at Palettciklidene og kampfiskjenta går utmerket sammen de svømmer ofte sammen/holder seg borte ved kokosnøtthula - ja, palettjenta har også funnet veien dit

Acaraene har vel roet seg noe, ikke fått studert de så mye idag da jeg har vært ute å måkt snø i nesten 2 timer.. er temmelig lei alt av snø nå!

Må feste litt planter som acaraene har røsket opp i løpet av natten, de ble jo enda mer lekne igår etter de nye fiskene kom - spes hannen..

egglederen til hunnen har jo vært synlig flere dager - leste i en tråd at denne er kun synlig rett før egglegging (innen en dag eller noe)... men ikke sett antydning til noe egg noe sted i akvariet..

da har man tatt å fått slamsuget en liten del av akvariet der det hadde samlet seg litt døde blader. Acaraene har jo ristet og rykket så mye i plantene de siste dagene.. *ler*

roen har senket seg i akvariet, acara hunnen er ikke like på de andre som igår, nå er det bare hvis de kommer for mye innpå at hun jager de unna - men hun forfølger de ikke rundt i karet lenger

deilig å se at de går bedre overens, for jeg har jo lyst på litt forskjellig fisk

sukk ..

blå Acara hunnen min er død

oppdaget det nå nettopp da jeg kom hjem fra jobb..

blir litt smått frustrert..

verdiene er gode, så jeg vet ikke hva som har skjedd.. hun har jo vært en aktiv og glupsk jente hittils.. studerte jo karet før jeg reiste, og hun svømte rundt som ingenting var galt..

alle de andre fiskene er som vanlig..

Synes skrekkelig synd på Acara hannen min nå... ifølge info på nett er de jo monogame, så en ny hunn har vel ingen hensikt?

da har jeg byttet vann til den store gullmedaljen etter jeg oppdaget nitritt i vannet.. har vel byttet ut opptil 300 liter - om ikke enda mer (!) de siste dagene.. Idag har jeg "bare" tatt ut 60 liter, siden jeg ser at nitritten er på god vei ned skal teste vannet igjen senere ikveld, vil at alt skal "blande" seg skikkelig og blitt filtrert gjennom pumpa.


synes det er helt utrolig hvor mye fiskene har "tålt" de siste dagene.. ingen flere dødsfall siden acara hunnen


har tatt å fjernet algene på glasset nå.. håper ikke dette blir noe stort problem fremover - har ikke hatt problemer/antydning til alger før jeg oppdaget det igår ved vannskifte..


lurer litt på å skaffe meg noen flere "bunnfisk".. har nå kun 3 "baby" ancitrus, og trenger nok noen flere i 180 literen..

men hvilke er effektive og anbefales?
etter en tur på dyrebutikken på krokstad endte jeg opp med å ta med meg en nydelig "perlemorhvit" scalare hjem..

Vannverdiene har vært stabile de siste dagene - ingen tegn på nitritt så da er vel den verste krisen over ble endel bøtter med vann, men det var helt klart verdt det ingen flere tap av fisk, så må si meg fornøyd med det

her er noen bilder av den nye scalaren (er ganske liten, på str med 2 av de jeg har fra før)

[External Image]

[External Image]

kontrastene på disse er flott tenk om de er av motsatt kjønn og danner par en gang i fremtiden

[External Image]

[External Image]

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap