fuzz' dag- og nattbok

Ålreit! Gjør et forsøk på dette, selv om jeg vet med meg selv at jeg sannsynligvis kommer til å bli lei av å skrive her etterhvert. Tenker det kan være fint å se tilbake på seinere, og ha oversikt over hva som har skjedd i akvariet. Både når det gjelder vannverdier, effekt av endringer og eventuelle problemer etterhvert. Så, here goes!

Har nå ett akvarium, Juwel 180 liter. Fikk det av min mor for snart to år siden, med fisker og utstyr, da hun gikk lei. Da var det en "fin" blanding fisk, blant annet noen scalarer jeg likte veldig godt. Da den største, flotteste scalaren døde, mistet jeg litt motivasjonen, og hadde egentlig tenkt å kutte ut. MEN så dukket L-malleinteressen opp..

Nå går akvariet med fem ancistrus sp "oppdrettsvariant", hvorav en er albino (disse skulle bare gå hos meg en stund, mens naboen kjørte inn et nytt akvarium. Det endte med at naboen ikke ville ha dem tilbake, så da ble de her). I tillegg har jeg en halvstor stim kardinaltetraer og 10-12 ungfisk av hypancistrus sp L201. Planen er nå å skaffe et akvarium til, og la ancistrusen gå mer eller mindre alene der, mens L201 vokser opp.

På lang sikt er drømmen å utvide, nok til å kunne ha en del forskjellige L-maller. L201 og L260 er foreløpig favorittene, så får se om jeg ikke får plass til sistnevnte og med tiden.

Akkurat nå funderer jeg på utvendig filter til akvariet mitt. Står mellom tetratec, fluval og eheim. Om noen har innspill, er jeg veldig takknemlig. Er jeg heldig, har jeg det allerede på fredag. Må se an økonomien noe.
Jeg har inntrykk av at de fleste regner Fluval og Eheim som de beste filter-merkene. Selv bruker jeg Eheim og Am-Top, men Fluval er nok gode saker det også.
Okei, takk! Er det inntrykket jeg har selv og. Da blir det prissjekking på jobb, så får vi se om jeg ikke får nytt filter i hus.
Haha, prøvde meg på hjemmelaget fiskemat i dag. Rekemiks, enkelt og greit. En haug reker, en haug erter, og en haug sei. Det ble MENGDER! Har mat for fem hundre år fremover nå, bare det slår an. Blir testing ikveld, satser jeg på.

Ellers sikler jeg litt på et nytt akvarium til ancistrusene mine og kanskje noen kakadueciklider. Og SÅ har jeg lyst på L260. Synd samboern ikke er interessert i det hele tatt. Syns ikke jeg kan fylle leiligheta med vann uten at han syns det er litt spennende, ihvertfall. :P Jaja. Jobber med det!
Ååååh, maten var SUPERSUKSESS! Kardinaltetraene spiste som gærne, og ancistrusene småknuffa litt om å få være først. Veldig moro å se på! Ble kanskje litt i meste laget, så nå tar vi et par dager uten foring, med litt ekstra vannbytte. Men åååh, så gøy! Litt kulemager på kardinalene nå, ja...

Det eneste er at jeg så og si aldri ser L201-mallene spise... Pleier å snike inn et par tabimin eller plecomin der jeg vet de pleier å henge, og etter lyset er slått av, og regner jo med de får i seg noe da? Har også fora med tetra discus og artemia, i tillegg til agurk og squash, så tilgang på mat har de ihvertfall hatt. Spørsmålet er bare om ancistrusen kan være litt vel pågående? ENDA en grunn til å skaffe nytt akvarium til dem. :P Noe sambo forresten syns var helt greit!

Titter på et 152-liters kar. Er tilbud på det frem til neste fredag, så om jeg virkelig vil, sååååå. Utvendig filter får heller vente til neste lønning. Hmmms.
Haha, stakk visst og kjøpte et nytt 180 liters kar i går. Akvastabil med skap og armatur. Sleit noe VOLDSOMT med armaturet! Det var ikke mulig å sette på lysstoffrørene uten å demontere halve greia. Skjønner ikke helt tankegangen. Er jo redd det er meg det er noe galt med, og ikke armaturet, men vi var nå tre stykk som så på det og ikke skjønte noen ting... Endte med å skru opp den ene siden, og ta av "reflektorene". Like greit det, er godt nok lys som det er. Men enkelt var det ikke.

Blir biltema for å handle sand imorra, og så skal jeg bruke noen mnd på innredning. Har nemlig ikke råd til utvendig filter til begge akvariene i første omgang. Litt usikker på hvilket jeg skal prioritere. :P

Også vil jeg ha skapdør på! Det fulgte ikke med. Vurderer å lage noe selv, men jeg stoler som vanlig ikke helt på at jeg skal få det til. Ikke har jeg verktøy eller arbeidsplass heller. Har ikke funnet tilhørende dør til under 500 kr. Syns liksom det er litt i meste laget for en plate med hengsler. Ugh! Det haster jo ikke, men blir jo mye penere å se på, og litt sær må en jo være.

Den minste ancistrushannen min begynner å bli ordentlig mann! Får mer og mer utvekster og blotter odontene (er det det det heter??) relativt ofte. Ser ganske kul ut!
Legger ut noen bilder. Forferdelig kvalitet, men sånn er det med telefon.. :P

Pusegutt måtte med. Fint å ha en sånn i sofaen på kvelden.
Pusen smiler! Blir ikke bedre enn det :o)
Fiiin pus! De kardinalene ser også fine ut, stimer dine godt?
Takk! God pus, ja. Han og søstra. Lefty, han på bildet, skal kastreres på søndag. Litt spent på hvordan han kommer til å reagere på det. ENDA mer spent på hvordan jentepusen (Cleo) vil reagere på sterilisering/kastrering neste uke. Hun er litt pysete, og det er jo et litt større inngrep.

Kardinalene stimer godt innimellom.. Er jo ikke mye som truer dem oppi der. Skjer oftere og oftere, da, og da er det veldig fint. Ellers er det litt kaos oppi der, men de er nå fine for det!

Maler bakglasset på det nye akvariet nå. Det føles rart å kline maling utover noe helt nytt, men satser på at det blir fint til slutt. Samboern er superskeptisk, og tror det er kjempebortkasta, men jeg er optimist! Ser veldig fint ut på andres kar, i hvert fall. :P

Også begynner det å bli litt action i gamlekaret! Har noen coryer som oppfører seg VELDIG flørtete. Titter optimistisk etter egg hele tiden, vel vitende om at de fort blir spist om jeg ikke får dem ut pronto. Men UANSETT er det jo et tegn på at de har det ok, og at alle vannbyttene er verdt det.
Godt igang med det nye akvariet og! Jobbet heldigvis igår, når vi fikk en STOR plantelevering. Så stor, at jeg fikk lov til å plukke med meg en haug til en billig penge. Aner ikke hva halvparten av plantene er, og er ikke helt fornøyd med oppsettet, men det blir vel når jeg får pusla litt til. Er generelt lite flink til sånne ting (innredning, pynting.. blæh).

Henta utvendig filter i dag. Fluval 406. Den virker da grei nok, men det er litt av et lydnivå på den... Håper det går seg til. Virker som om det er litt luft i filteret ennå, men det står i bruksanvisninga at det vil bli borte etter en stund. Teknikk, altså.. Enda en ting jeg er lite flink til.

Har hatt oppi salmiakk også. Fått utslag på ammoniakk-testen. 1,5, sånn ca! Det er vel bra, tenker jeg. DET syns jeg er gøy. Gleder meg til utslag på nitrit og nitrat. Har aldri kjørt inn et akvarium før, så det er litt spennende.
Morsom lesing skapdør til møbelet ditt finner du kanskje på akvarieudstyr.dk. Husk å trykke på det norske flagget for å få norske priser. Og heftige bakgrunner kan du få på akvadekor.com. Trivelig og serviceinnstilt type. Har nettopp bestillt derfra. Skulle ha en bakgrunn på 160 cm x 60. Betalte den latterlige summen av 1800 kr. Ferdig tilsendt.

Ellers lykke til videre. Følger med på tråden din
Ser veldig lovende ut! Klarer ikke helt sette fingeren på det men det minner meg om noe. Syns ihvertfall det ble en spesiell stemning men den fargen i bakgrunn. Er det svart eller noe blått i den? Blir spennende når det begynner å gro!
Takk for tips, Are! Den danske nettsia var ikke dum. Får vente til neste lønning, så blir det nok skapdør.

Grapejuice: Bakgrunnen er helt sort. Ble egentlig veldig fornøyd med resultatet. Billig, dekker godt, og plantene synes. :P Også er det jo så enkelt at en slipper frustrasjon.

Nå, derimot. FRUSTRASJON. Filteret bråker og bråker så jeg hører det helt inn på soverommet, selv med døra lukket. Hører det visst på badet også, og det er to vegger unna. Det skal jo ikke være sånn! Og da jeg forsøkte å pumpe den igang på nytt, klarte jeg å KNEKKE den stanga en pumper med. I D I O T. Så akkurat nå er jeg litt rådvill. Har lyst til å reklamere på den, men føler jo at det er litt min skyld..
Har du prøvd å vugge filteret litt? Det gjør jeg med fx5'n min når den har litt luft i systemet. Og strupe utblåsen litt hjelper også.

Er ganske sikker på at aquamanias.no eller sida i Danmark har ny arm til deg. Til en ok pris
Tuuuusen takk for hjelpen! Har vugget og styret i noen timer nå, og det hender fortsatt det kommer luft ut. Det hjalp ganske mye. Er fortsatt litt skuffet over støynivået, men med skapdør og sånn lyddempende skum på, blir det helt sikkert greit. Er jo også mulig det bedrer seg over natta denne gangen. Filteret har ikke gått de siste par dagene, så innkjøring med salmiakk starter jeg på nytt i morgen. Blir bra! Bruker First Price sin salmiakk. Står på at det kun inneholder amoniakk (og vann, går jeg ut ifra?), så da er det vel riktig?

TROR jeg har bestemt meg for å ha corydoras (i alle fall i hovedsak) i dette karet. Adolfoi eller falsk adolfoi. Trenger heldigvis ikke bestemme meg i dag. Sør-Amerikansk blir det i hvert fall! Så lite plass, så mye jeg vil ha.

Pusegutten ble kastrert i kveld. Nå ligger han helt utslått på sofaen, pakket inn i håndkle og pledd. Han har tisset på seg et par ganger (og på meg), men nå begynner han endelig å blunke litt igjen. Syns liksom han har ligget så lenge. Blir litt hønemor... :P Vurderer å sove i sofaen med han i natt, for å holde ham varm, og passe på at han ikke sjangler av gårde og skader seg. Må også passe på at pusefrøkna ikke herjer for mye med ham. Haha. Skulle nesten tro det var barn jeg hadde.
følger det med "ventiler" til å strupe/stenge utblås og innsug? jeg har det på fx5'n. det jeg gjorde for å få ut lufta var å første stenge utblåsen i noen sekunder for så og åpne bitte litt. ventet en god stund for da boblet det godt også fortsatte jeg med dette til ventilen var helt åpen. fikk ut så og si all lufta da.

coryer er veldig popp om dagen ser jeg. fin fisk men jeg kan ikke si jeg er noen fan selv. jeg har falt fullt og helt for tanganyika fisk. er masse flott der også. men krever litt andre verdier på vannet da.

aldri morro når "barna" har blitt operert. jeg lå på madrass i stua med bikkja når han blei kastrert. måtte åpne buken da den ene steinen lå i magen. han klarte ikke å gå opp trappa til soverommet og jeg orka ikke bære han da han veier i overkant av 60 kg så da blei det noen dager i stua på oss.. =)
Er kun én spak til å regulere gjennomstrømninga, og den stopper jo både innsug og utblås. Men nå er det gaaanske greit, altså. I natt ble den plutselig veldig høylytt igjen, men nå virker det som om den er tilbake til "normalen". Kommer ikke noe luft mer, og jeg hører ikke rennende vann inni der heller. Når det er sagt, er det stor fare for at det ikke blir fluval til det andre karet. Får spare til en eheim ellernoe.

Nå er innkjøringen igang igjen. Hadde oppi ca 3 ml salmiakk. Ammoniakk-nivået ligger på rundt 3 ml/l. NO2 er fremdeles på 0, og ph ligger på omtrent 7,5. Har tilsatt litt mer salmiakk nå, så tipper jeg at NO2-nivået er på vei oppover i morgen eller onsdag.

Hehe, tanganyika, ja. Mye fiiiin fisk der, men er vel veldig begrensa hva en kan ha i 180 liter? Dessuten har jeg fryktelig lite peil på dem. Men for all del, har noen uker på å lese meg opp. Kjenner jeg meg selv rett, kommer jeg til å ombestemme meg minst femti ganger før jeg faktisk kjøper fisk. :P Har jo oppdaga apistogramma-ciklider og. Syns det er så mye fint!

Men uff, for en natt. Lefty brukte voldsomt lang tid på å komme til seg selv. Men han prøvde å tusle avgårde før han klarte å holde øynene åpne. Pakket han inn i håndkle og la ham på baderomsgulvet, og tok med pledd og pute til meg selv. Og der lå vi, da. Så var det å stå opp hvert kvarter og bytte håndkle, og vaske ham forsiktig med lunket vann, fordi han tisset på seg, og etter en stund kastet han opp og. Først rundt fire-fem på morgenen var han så stø på foten at jeg turte å legge meg i sofaen. Så da ble det noen få timer søvn, i alle fall.

Ja, er lite artig med nyopererte dyr. Det verste er egentlig at de ikke skjønner hva som skjer... Nå er han heldigvis blid og kosete igjen.
Uff det hørtes ukoselig ut! Var det et spesielt inngrep eller? Når jeg har kastrert og sterilisert mine katter har de som regel vært våkne noen timer etter inngrepet, (når jeg har hentet de) og de har bare sovet litt utpå dagen men ellers i fin form.

Hadde en liten pjokk som måtte ha inngrep i buken og han var ganske groggy og dårlig men alikevel ikke like ille som det din pus har gått igjennom vil jeg tro. Stakkars liten!
Tror han bare reagerte veldig på sedasjonen. Fikk en litt større dose enn vanlig, fordi han er umulig å samarbeide med om han ikke er helt borte. Ikke sikkert det var nødvendig, siden han reagerte så kraftig. Ble borte nesten umiddelbart. Selve inngrepet var helt uproblematisk. Snipp snipp. Fine og rosa baller nå, men ser ikke ut til at han har det vondt.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap