Kan jeg bruke leca stein med hull i midten?

Har noen slags leca stein stående i garasjen, men jeg tror de er såkalte "sko", altså for å sette påler nedi ved bygging av altan e.l Vil disse med hull i midten ha en dårligere evne til å bære?

Jeg har en 54 liter jeg skal flytte på, og jeg kunne tenkt meg å brukt ei tykk plate med leca stein som føtter. Men med 54 liter, vil det være nødvendig å lime/skru disse leca steinene fast, eller er det nok at de står støtt (og i vater) ? Søkte på forumet og det virker som noen hadde skrudd de fast eller brukt noe slags "grut" for å feste de sammen.

Når det gjelder benkplate også, hvilken tykkelse er mest naturlig å velge?
Inaktiv bruker
Still deg på leca klossen og hopp, Hvis du klarer og knuse den skal jeg sende deg 54L min :P Heheh. Hva var det Bob the builder sa? : Klart du kan? ;P
Hylleplate? Hobbyplate satt inn med noe som gjør den vannavstøtende (terpentin, kokt linolje og bivoks smeltet i vannbad for eksempel, det er gøy)? En gammel Ikeaskapdør som passet akkurat bruker jeg, har 85-liter full av vann og mangroverøtter (og da mener jeg full av røtter!) vaglet på toppen av to halve Lecablokker av typen "digert-hull-i-midten-for-stolpestøp-rundt-armeringsjern-og-som-kan-deles-med-øks", det arrangementet går absolutt 100% helt sikkert ikke sin vei. Men lodd og vater er viktig ;o)

Leca virker sikkert litt skranglete, men det bærer da huset her, og terrassen, takstolen på hytta veide et tonn alene, helt utrolig materiale egentlig...

Men tenker du deg en stein på midten og plate utenfor ville jeg velge noe som helt sikkert ikke bøyer seg. To Ikeaskapdører oppå hverandre for eksempel...
Tror vi har 7 leca blokker stående, og om jeg får fritt spillerom så tenkte jeg to eller tre på hver ende, om ikke helt i ytterst, så litt inn mot midten. Vet ikke hva som er best egentlig?

Skapdørene virker uhorvelig solid, ser ut som noe slags sterkt (og tungt) finèr greier, så kanskje de kan brukes? Vi har også noen ubrukte veggplater, men disse synes jeg blir alt for tynne (da er skapdørene nesten tykkere og mye mer solid, men et ork å må sage til)

Hobbyplater selger de kanskje rett over veien her, så kanskje disse vil bli best (så får jeg vel de målene jeg vil ha?). Vil beis fungere? Tror vi har noe til overs. Benkplaten vil i teorien ikke være mer enn 90 eller 95 cm lang og 40 cm "dyp"
Er glad i sånne ferdiglaminerte jeg, men så søler jeg muligens fælt også. Beis blir litt vannavstøtende, men jeg tullet ikke da jeg nevnte middelalderpolishen, har en 54-liter stående på en "herrekommode" av lutet-furu-type, den er satt inn med bivoksblanding og alt vann bare preller av.

Vet at Mona O malte bunnplatene i reolen sin med acrylmaling, og at 530 har brukt hobbyplater av furu i reolen sin. Jeg har malt sponplater med acryl uten å bli helt fornøyd, det ble mugg under liggeunderlagene, så jeg har stiftet klar plastsekk rundt. Men den reolen er så stygg i utgangspunktet at det ikke spiller noen rolle hva jeg finner på av fanteri, en hylle er dobbel muggen spon med plastsekk, en er en gammel Ikeadør, en er noe jeg fant i kjelleren i liksomtreverk, en er pen men den tåler ikke vekt.

De fleste byggevarehus har ferdiglaminerte hylleplater og kapper til for deg, disse er 20mm tykke og jeg ville ikke nølt et sekund med å sette en 54-liter på de jeg har brukt til sidebenk på det nye kjøkkenet selv om de bare hviler på labank. Men det er kanskje tettere mellom byggevarehusene en liten time fra Oslo...

Når det gjelder den Lecaen, velger du solid nok plate holder det sikkert med en "søyle" på midten, det er jo sånn akvarieskapene er konstruert? Er hullene sånn som i mine går det an å slemme blokkene og bruke hullene til fiskemathyller...
haha, middelalderpolish! jeg som ikke kan smelte sjokolade i vannbad engang, men det hørtes også litt spennede ut!

Skal løpe over veien til Byggtorget imorgen og høre om de har mulighet til å kappe en (kanskje ferdiglaminert) hobbyplate til meg - kan da ikke koste all verden?

Hullene i lecaen som fiskemathylle, det var ikke dumt! Det tenkte jeg ikke på, jeg så bare for meg at de sto med hullet "opp" under platen. Finurlig!
Bauhaus tar kr 29 for å sette igang saga hvis det ikke er en herre der som lar seg sjarmere i senk av gamle damer med snekkersjargong og gjør det helt gratis. Plata fratok meg i alle fall ikke mange timers nattesøvn.

Prosjekt middelalderpolish er visst bare sånn halvstudert følte jeg plutselig, har notert meg følgende særdeles lite informative oppskrift:

Kokt linolje. (eller rå...)
Terpentin.
Bivoks.

Med punktum!

- Ja den var det jo artig å dele.. Husker at jeg måtte forte meg veldig med siste runde i alle fall, så der var det sikkert for lite terpentin og for mye bivoks. Ikke alle var like vel bevandret udi skriveriernes kunst på den tiden, og det muntlige har nokså grundig gått i glemmeboka ;o)
Hmmm, så sjarme er ikke dumt å ha med seg i slike foretninger, notert! :'D

Hehe bivoks med punktum, - er dette samme greia man kan polere litt røft materiale med? har samme kaffebord som onkelen min men de hadde smurt den inn med noe, mener det var bivoks, og deres hadde en mye mer gyllen farge og treverket var "mykt" utenpå nesten. (av typen kolossalt kaffebord med sånne nagler rundt kantene og svarte henglser mellom føttene)

Helt sikkert det samme, treet blir fløyelsmykt å ta på og helt vannavstøtende. Litt mer informativ oppskrift følger når gåten er løst ;o)
Hvis man får nervøse rykninger av vannbad (akvarister også?) går det å kjøpe ferdig bivoks polish. [URL=http:// Bivoks polis kan du kjøpe på nett her][/URL]
(Mareritt å søke opp dette på google, polish forstås ikke som poleringsmiddel men polsk. :p )

Hvis Linda W finner resepten, tror jeg kanskje det blir en bedre og varigere miks. Hvis ikke, kan du sikker kna inn lit lett oppvarmet bivoks i en ferdig blanding som vist til i linken. Bivoks får du trolig i lokal fargehandel, ellers kan det sikkert bestilles hos Panduro. Honningsentralen selger, men sist vi kjøpte for å lage bivokslys bare i hele kartonger, og da har du nok til noen stuegulv.
Den linken ville ikke Safari lese, men bivoks fant jeg til slutt hos Blomstadli Gård, den er til og med økologisk! Og ble levert i håndterbare biter, kjempebra!

Før jeg fant ut at jeg kunne bruke salveproduksjonsmetoden gne jeg en bivokskloss over møbelet og smeltet den inn med strykejern. Enklere og mer effektivt med vannbad ;o)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap