Er praktbotia sære?
Jeg hadde 6 botia i mitt gammle 200liter, ogdi var framma dagen lang og kom alltif fram når det var mat, svømmte på ryggen for å ta flakfor og slikt, ordentlig koselige fisk
Så fløtte jeg dem over i 450L og har hatt di der i en mnd nå og di er bare framme når det er mørkt eller jeg demper belysningen (vrir vekk armaturen).
Er di ikke vendt seg til di nye omgivelsene eller har jeg for skarpt lys?
2 x t5 54w 16.000K/8.000k
Det er vel egentlig litt for lite sånn i forhold til hva andre akvarier har i den stølsen.
Savner at di alltid var der framme og viste seg fram
Så fløtte jeg dem over i 450L og har hatt di der i en mnd nå og di er bare framme når det er mørkt eller jeg demper belysningen (vrir vekk armaturen).
Er di ikke vendt seg til di nye omgivelsene eller har jeg for skarpt lys?
2 x t5 54w 16.000K/8.000k
Det er vel egentlig litt for lite sånn i forhold til hva andre akvarier har i den stølsen.
Savner at di alltid var der framme og viste seg fram
Postet 10.01.12 kl 12:37
T-TJeg hadde 6 botia i mitt gammle 200liter, ogdi var framma dagen lang og kom alltif fram når det var mat, svømmte på ryggen for å ta flakfor og slikt, ordentlig koselige fisk :) Så fløtte jeg dem over i 450L og har hatt di der i en mnd nå og di er bare framme når det er mørkt eller jeg demper belysningen (vrir vekk armaturen). Er di ikke vendt seg til di nye omgivelsene eller har jeg for skarpt lys? 2 x t5 54w 16.000K/8.000k Det er vel egentlig litt for lite sånn i forhold til hva andre akvarier har i den stølsen. Savner at di alltid var der framme og viste seg fram :)
har selv 2 praktbotiaer på 5-7cm før bodde de i 75L(når de var små, flyttet de over til 405L når de ble større) og når de bodde i 75L var de fremme hele tiden og var ikke redd for noe, men etter at de flyttet over til 405L viser de seg ikke så ofte så samme adferden som du beskriver.
tror selv dette skyldes at det blir større plass de på passe på at det er trykt i forhold til en 75L, men er ikke sikker da
tror ikke det er lyset som er for skarpt, men praktbotiaene er kjent for det (ut fra det jeg har kjønt) at de erlitt skvetten/usikker
håper du finner ut av det
Postet 10.01.12 kl 20:20
Inaktiv bruker

Jeg har praktbotia på ca 6-7 cm i 180 Liter ( med skarpt lys) og de er fremme hele tiden og gjemmer seg aldri. Men, jeg har mange bunnlevende fisk i det akvariet, så derfor føler de seg kanskje trygge (?) Når andre fisker rundt dem viser trygghet så smitter det nok over på fiskene, selv om det er ulike raser. Ihvertfall virker det slik etter det jeg har erfart.
Postet 10.01.12 kl 21:04
Endret: 10.01.12 kl 21:06
Ja det er nok noe i det dere sier om at de føler seg trygge med flere, hvertfall i samme rase, men sikkert med annen bunnfisk også Jeg har noen bittesmå botia i min 110l. og de er fremme hele tiden, men jeg har også flere bunnfisk der...
Jeg opplever Praktbotia som en fisk med mye personlighet jeg De er veldig kule i akvariet!
Jeg opplever Praktbotia som en fisk med mye personlighet jeg De er veldig kule i akvariet!
Postet 10.01.12 kl 21:32
VannelementJeg har praktbotia på ca 6-7 cm i 180 Liter ( med skarpt lys) og de er fremme hele tiden og gjemmer seg aldri. Men, jeg har mange bunnlevende fisk i det akvariet, så derfor føler de seg kanskje trygge (?) Når andre fisker rundt dem viser trygghet så smitter det nok over på fiskene, selv om det er ulike raser. Ihvertfall virker det slik etter det jeg har erfart.
ja, sånn var det til meg også, det jeg hadde av bunn fisk sammen var:
2stk prakbotia
5stk kulii-ål
5stk corydoras panda
muligens andre som jeg ikke husker siden det er er ca et halvt år siden
Postet 10.01.12 kl 21:41
Postet 11.01.12 kl 13:20
Inaktiv bruker

Prøv å sette frem en skive Squash festet på feks en gaffel ( jeg bruker en barnegaffel som ikke er skarp) så kommer de nok frem
Postet 11.01.12 kl 13:27
Postet 11.01.12 kl 15:19
Har 5stk praktbotia selv De trives i grupper. Det virker som de bruker litt tid på å tilvenne seg ny innredning også Når de først er varme i trøya, så er de veldig livlige syntes jeg
De er ganske røffe og sier godt i fra mot annen fisk om de føler seg truet, så vil ikke si at det er en sjenert fisk av natur De har gode forsvars egenskaper også naturlig, så jeg oppfatter de som en fisk som er trygg på seg selv I grupper..
De er ganske røffe og sier godt i fra mot annen fisk om de føler seg truet, så vil ikke si at det er en sjenert fisk av natur De har gode forsvars egenskaper også naturlig, så jeg oppfatter de som en fisk som er trygg på seg selv I grupper..
Postet 12.01.12 kl 10:24
Inaktiv bruker

guramijenta[QUOTE=Vannelement]Prøv å sette frem en skive Squash festet på feks en gaffel ( jeg bruker en barnegaffel som ikke er skarp) så kommer de nok frem :D
går også ant å bruke agurk
Ja, agurk går an, men squash er mer næringsrikt...
Postet 13.01.12 kl 16:55
Vannelement[QUOTE=guramijenta][QUOTE=Vannelement]Prøv å sette frem en skive Squash festet på feks en gaffel ( jeg bruker en barnegaffel som ikke er skarp) så kommer de nok frem :D
går også ant å bruke agurk
Ja, agurk går an, men squash er mer næringsrikt...
ja, det skal jeg ikke si noe på
skulle kjøpe det å prøve det i akvariet hær om dagen men glemte hva det hete...;P
Postet 13.01.12 kl 19:00
Inaktiv bruker

Jeg ga mine praktbotia Litchifrukt i går og de var helt ville!
Litchi er en liten rar frukt med skall, man tar selvfølgelig av skallet. Det er hvitt fruktkjøtt og en kjerne.
Vel, jeg måtte bare le når de begynte å slåss om frukten lenge før de hadde smakt på den. Og de spiste masse og hadde det tydeligvis VELDIG morro med denne. Også de andre fiskene mine spiste på den.
Jeg filmet dem og la ut på you tube :0)
Litchi er også MIN favorittfrukt, så det er jo fint at vi liker samme maten!
Litchi er en liten rar frukt med skall, man tar selvfølgelig av skallet. Det er hvitt fruktkjøtt og en kjerne.
Vel, jeg måtte bare le når de begynte å slåss om frukten lenge før de hadde smakt på den. Og de spiste masse og hadde det tydeligvis VELDIG morro med denne. Også de andre fiskene mine spiste på den.
Jeg filmet dem og la ut på you tube :0)
Litchi er også MIN favorittfrukt, så det er jo fint at vi liker samme maten!
Postet 14.01.12 kl 00:15
Endret: 14.01.12 kl 00:16
VannelementJeg ga mine praktbotia Litchifrukt i går og de var helt ville! :D Litchi er en liten rar frukt med skall, man tar selvfølgelig av skallet. Det er hvitt fruktkjøtt og en kjerne. Vel, jeg måtte bare le når de begynte å slåss om frukten lenge før de hadde smakt på den. Og de spiste masse og hadde det tydeligvis VELDIG morro med denne. Også de andre fiskene mine spiste på den. Jeg filmet dem og la ut på you tube :0) Litchi er også MIN favorittfrukt, så det er jo fint at vi liker samme maten!:-)
link til videoen?
har lyst til å se
Postet 14.01.12 kl 08:05
guramijenta[QUOTE=Vannelement]Jeg ga mine praktbotia Litchifrukt i går og de var helt ville! :D Litchi er en liten rar frukt med skall, man tar selvfølgelig av skallet. Det er hvitt fruktkjøtt og en kjerne. Vel, jeg måtte bare le når de begynte å slåss om frukten lenge før de hadde smakt på den. Og de spiste masse og hadde det tydeligvis VELDIG morro med denne. Også de andre fiskene mine spiste på den. Jeg filmet dem og la ut på you tube :0) Litchi er også MIN favorittfrukt, så det er jo fint at vi liker samme maten!:-)
link til videoen?
har lyst til å se
Ikke noe farlig å søke selv
http://www.youtube.com/watch?v=TVwhQbLWlYU
Postet 14.01.12 kl 09:25
For noen år siden, hadde jeg 5 temmelig store scalarer. Disse var kongene i akvariet. Men jeg hadde også noen praktbotia. Disse var litt tilbakeholden, og ganske rolige av seg. Men tiden gikk, og naturen gikk sin gang. Scalarene var gamle, og tok kveld etter en tid. Da var det botiaen som ble kongene på haugen! De ble veldig livlige, hersket og styrte. De styrte hele akvariet hele tiden, og alle andre fisk, som tetra og annen bunnfisk, kom helt i bakleksa. De spiste på finnene til mallene mine, og var så aktive at jeg til slutt gav den bort. Men de var ganske store da. Kanskje karet var blitt for lite for dem. Det er 350 liter.
Postet 14.01.12 kl 10:24
Inaktiv bruker

Bare gå på profilen min her på akvaforum så ligger linken så synlig at dere ikke kan unngå å se den Har litt dilla på å filme fiskene mine, men har ikke så veldig bra kamera. Filmer med Canon EOS 550D fotokamera med manuell instilling av skarpheten ( blir bare utydelig med autofokus). Har et filmkamera men det er faktisk dårligere enn fotokameraet fant jeg ut..
Noen av filmene har jeg filmet med et "dårlig" Nikon coolpix 7x, 16 megapixler kamera ( dårlig kamera egentlig, tro det eller ej, til tross for hele 16 mp.)
La en litchifrukt i karret i dag også og nå var også L144 og resten av gjengen helt gale etter denen frukten. Den slår an!
Har også noen nye Praktobotia siden jeg vil ha flere, så nå har jeg 7 stykker. Kanskje de nye faktisk vil spise pestsneglene også
Noen av filmene har jeg filmet med et "dårlig" Nikon coolpix 7x, 16 megapixler kamera ( dårlig kamera egentlig, tro det eller ej, til tross for hele 16 mp.)
La en litchifrukt i karret i dag også og nå var også L144 og resten av gjengen helt gale etter denen frukten. Den slår an!
Har også noen nye Praktobotia siden jeg vil ha flere, så nå har jeg 7 stykker. Kanskje de nye faktisk vil spise pestsneglene også
Postet 14.01.12 kl 23:55
Endret: 14.01.12 kl 23:56
Inaktiv bruker

Praktbotia på 15 cm og større bør ha mer enn 350 liters akvarium ja. Jeg har bare 180 liter nå, men de er jo bittesmå foreløbig. De er 3-7 cm de jeg har. Men, jeg leste at de vokser ganske raskt til 7 cm for så å vokse sakte etter det.. Så da tar det vel litt tid før de blir store vil jeg tro.
Planlegger å kjøpe et skikkelig stort akvarium til høsten. Kan vel like gjerne satse på 750 liter med en gang?
Planlegger å kjøpe et skikkelig stort akvarium til høsten. Kan vel like gjerne satse på 750 liter med en gang?
Postet 14.01.12 kl 23:58
Endret: 14.01.12 kl 23:59