Hjelp til verdier - nystartet 180 liter

da har jeg fått kjøpt inn 1 test til - kH

nå ligger verdiene på :

kH = 2 (måtte bare tilsette 2 dråper til vannet ble lysegult)

pH = rundt 7,4 (denne har ligget ganske stabil på dette hele veien)

han hadde ikke fått inn nitritt-testen enda, ei heller for ammoniak.

har tilsatt litt DH/TH+ i helga (ifølge bruksanvisning skal den da ha økt med ca 3dH) testen jeg har for dette, fungerer muligens ikke, da den ikke viser noe fargeskille

er litt skeptisk til om jeg tør å tilsette mer av dette mens kampfiskjentene fortsatt er oppi. (kampfiskhannen min tok jo kvelden igår morges, om det har sammenheng, vet jeg jo ikke)

MEN : hva kan jeg bruke for å øke kH - for denne skal jo være noe høyere. - Er det samme "standard" for alle fisker når det kommer til kH?

vurderer å skaffe meg noen ciklider - og slike indiske glassmaller( tror jeg de het) de var ihvertfall gjennomsiktige og kjempekule

noen snegler blir det nok også (i tillegg algespisere - ikke helt bestemt meg for hvilken type)

hvilke merker er best i kvalitet?

Kampfisker trenger da ikke høyere Kh?
Sissimor

skal ha inn litt andre fisker - ciklider bl a.

mulig jeg må flytte kampfiskene over i et mindre kar.

Sissimor

LindaB
skal ha inn litt andre fisker - ciklider bl a. mulig jeg må flytte kampfiskene over i et mindre kar.

Har du noe mer nøyaktig navn på dem enn bare "ciklider"? Det finnes tusenvis av ciklide-arter, og de finnes på flere kontinenter, med vidt forskjellige krav til vannverdier.

Sør-Amerikanske ciklider skal ikke ha noe forhøyet kh ifht det du har. Faktisk er ph-verdien kanskje litt høy. Og det du må vite, er at når man høyner kh, så høyner man samtidig ph, siden disse to verdiene henger sammen. Det går ikke an å ha lav ph og høy kh i et vanlig akvarium (kun ved hjelp av CO2 gass, men det er mer komplisert å forklare enn det trengs her).

Afrikanske ciklider (svært mange av de, men noen få unntak som f.eks. palettciklide) skal stort sett ha hardt vann og høy ph og høy kh. Det stikk motsatte av hva sør-amerikanske fisk vil ha.

Så hvis du vet mer om hva slags ciklider du vil ha, er det lettere å si noe for andre hvorvidt de passer i ditt vann eller ikke.
oki, da får jeg høre på dyrebutikken og se utvalget de har der. Er som sagt flere flotte ciklider, men vil jo også kunne ha annen fisk også, så må da finne en mellomting.

Tilfeldig bekjentskap
© Catrine Scisly
Reklame for plussmedlemskap