Rengjøring av akvarie - hva er beste metode?

Hei
Jeg driver og kjører inn et 125 l akvarie med innvendig filter. Har kjøpt endel planter privat og med de fulgte det snegler, som nå skiter mye mer enn jeg trodde bitte små snegler kunne. Så, siden det nå er snegleskit på bladene og roten har jeg begynt å tenke på dette med rengjøring. Hva er beste metode, hvor ofte og hva gjør man ift filteret (så bakteriene ikke dør), vann (hvor mye skal spares) etc?

Når jeg var liten og hadde akvarie så pleide jeg å ta ut alle fiskene og plantene i en bøtte (10 l) og så vaske grus og akvarie, sparte ikke mer vann enn det og hadde ikke noe forhold til bakteriekultur. Det er et under at fiskene klarte seg.
Man slamsuger og skraper alger, ved behov. Det er ingen fasit på hvor ofte.. du gjør det når du synes det er på tide.

Filtersvampene skylles forsiktig i en bøtte akvarievann, når de er såpass fulle av slam at det gjør at pumpa sliter med å filtrere så raskt som den skal. Det merkes.
Er det full fart, så er det ingenting å tenke på.

Når du spør hvor mye vann som skal spares, så tenker jeg at du vurderer å faktisk ta ut alt for å rengjøre? Igjen; slamsug ved behov. Bytt rutinemessig x% vann (Prosent etter behov. Opplever du høye nitratverdier selv ved 20% vannbytte i uka, så må du øke prosenten. Holder nitratverdiene seg lave, måned etter måned, så er prosenten høy nok.)

Personlig bytter jeg 20-30% vann i mine akvarier, per uke.
Jeg tar et ekstra stort vannbytte hvis jeg har vært svært generøs med fôring av oksehjertemix og slikt..

Vann er altså ingenting å ta vare på.. I naturen svømmer aldri fisken i samme vann, men som oftest alltid i samme vannverdier. Det er viktig.

Hadde vært spennende å sett bilde av denne sneglebæsjen som er så ekstrem at du ønsker å rengjøre karet.


Edit:
Bøttebæring er noe man gjør når man vasker gulv, ikke akvarie. Anbefaler på det sterkeste at du skaffer deg en hageslange, som kun brukes til akvariet.
Lang nok til at du kan koble den til en kran.
På den måten kan du både fylle og tappe vannet, uten å bære en eneste bøtte.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap