Biltema sand

Hvilken biltema sand kan jeg bruke. Vil ha svart fin sand. Fint hvis noen har varenr. Di har jo litt forskjellig varianter.

Biltema sanden er ikke svart men helt lys. De andre sandtypene på Biltema er nok ikke egnet til akvariebruk. Det står på sekken om den kan brukes i akvarium.

tror ikke det finnes svart biltemasand

men den som nesten ALLE bruker er grovkornet varenummer 175425
Var den svart før da eller? Mener å huske at en kamerat kjøpte blåsesand fra biltema og den var svart. Men det er mange år siden
Einar Christensen
Var den svart før da eller? Mener å huske at en kamerat kjøpte blåsesand fra biltema og den var svart. Men det er mange år siden


For å bruke i akvarium?

De har vel svart blåsesand, men tror ikke den er egnet til akvarium.
cara79
[QUOTE=Einar Christensen]Var den svart før da eller? Mener å huske at en kamerat kjøpte blåsesand fra biltema og den var svart. Men det er mange år siden


For å bruke i akvarium?

De har vel svart blåsesand, men tror ikke den er egnet til akvarium.

ikke blåsesand heller
Inaktiv bruker
Blåsesanden inneholder stoffer som ikke er bra for fisken, noe på langsikt og noe på kortsikt. Nei, Som Aquagal sa. Bruk grovkornet sand med varenummer 175425
Da VET du at den ikke er skadelig. Eller du kan jo høre med dyrebutikken, men da blir det DYR(t) :P
Einar Christensen
Var den svart før da eller? Mener å huske at en kamerat kjøpte blåsesand fra biltema og den var svart. Men det er mange år siden


Den fantes, men er ikke egnet til akvariebruk. Planter døde osv. Det var noe mer skriverier om den svarte sanda for en del tid tilbake, men det jeg husker var at den absolutt ikke var bra.
En mer naturlig tilnærmingsmåte? Gå for den vanlige, lys beige sanda! Vare nr 175425 hos Biltema. Billig og bra!
Inaktiv bruker
Huff, det finnes vel ikke noe styggere sand å ha i et akvarium enn biltemsand!

Dessuten, den er jo alt for finkornet så man får sand over alle fiskene så de ser ut som om de har fått hvitprikk.

Jeg hadde biltemasand i et akvarium en gang, og denne type sand skal jeg aldri mer ha i noe akvarium!

Hvorfor ikke kjøpe helt vanlig "rådasand" på dyrebutikken? Den er både fin og veldig rimelig! Finnes i ulike kornstørrelser fra veldig fin til grov. Jeg husker ikke hvilken grovhet jeg har på min sand i akvariet nå, men det er ganske finkornet, men ikke så finkornet at den virvler opp ved vannbytte eller når bunnlevende fisk beveger seg.
Plussmedlem
Vannelement
Huff, det finnes vel ikke noe styggere sand å ha i et akvarium enn biltemsand! :( Dessuten, den er jo alt for finkornet så man får sand over alle fiskene så de ser ut som om de har fått hvitprikk.


Jøss, så negativ du er da! Godt smaken er delt...
Har biltemasand i 25 kar og har da aldri sett ut som fiskene mine har hvitprikk. Og her går det i maller og cory....
Og hvorfor skal man i det hele tatt gidde å betale 4 ganger så mye for noe, hvis det billigste alternativet dekker behovene både praktisk og estetisk...
Inaktiv bruker
Vannelement
Huff, det finnes vel ikke noe styggere sand å ha i et akvarium enn biltemsand! :( Dessuten, den er jo alt for finkornet så man får sand over alle fiskene så de ser ut som om de har fått hvitprikk. .


sikker på at det var rett sand?
Plussmedlem
Vannelement
Dessuten, den er jo alt for finkornet så man får sand over alle fiskene så de ser ut som om de har fått hvitprikk.

Kjøpte du den "riktige" sanda? Den fineste sanda er for finkornet. Den "grove" er den beste å bruke.
Vannelement
Huff, det finnes vel ikke noe styggere sand å ha i et akvarium enn biltemsand! :(


Du er vel ganske aleine om å syns den er stygg, for de kara som blir kåret til "månedens akvarium" inneholder ofte denne sanda...

Personlig ser jeg ikke en eneste grunn til å bruke noe annet

Inaktiv bruker
Jeg er ikke sikker på grovheten i den sanden jeg kjøpte, men jeg kjøpte noe lignende sist for 6 uker siden også, hos en akvarist i Sandejord (Ask akvazoo) og åpnet sekken og så at den var helt lik biltemasanden, like finkornet, og det var nok biltemasand det også, (men det sa han jo ikke) så den sanden byttet jeg bort mot planter med en på akvaforum her.

Jeg liker hverken fargen eller konsistensen på Biltemasand. Stygg!

Hey, det er da lov til å være negativ mot den stygge Biltemasanden?! Hvorfor skal man på død & liv være så sparsommelig på pengene når det gjelder noe så viktig som akvariehobbyen?! Jeg unnlater heller å spise en uke og kjøper ekte akvariesand i akvariebutikk enn å kjøpe noe som jeg skal ergre meg over og ikke være fornøyd med.

Av en eller annen merkelig grunn så skal man betale minst mulig når det gjelder akvariehobbyen. Jeg synes man heller skal tenke over hvor mye annet unødvendig man bruker pengene på i livet, og heller spandere litt ekstra på å få kvalitet.

Å kjøpe akvariesand som man er fornøyd med er verdt hver eneste krone!

Kjøp heller det beste med en gang, det blir dyrere når du senere angrer deg og må bytte ut sanden igjen. Masse jobb og stress er det også.



Igjen Vannelement; du er den eneste som noen gang har uttalt at du syns den er stygg. Vi har skjønt det nå. Jeg personlig har ikke sett noe sand jeg syns er finere i butikk, og ingen som er bedre egnet for coryer heller, så prisen er ikke hovedargumentet. Ekte akvariesand? Det er uansett bare sand...
Inaktiv bruker
Er jeg den eneste i hele verden som synes at BILtemasand ikke hører hjemme i et akvarium? Tror jeg neppe.. Men jeg er vel den eneste som tør å si hva jeg mener.

Coryer har jeg ikke, og synes de er stygge også :0)
Plussmedlem
Vannelement
Jeg unnlater heller å spise en uke og kjøper ekte akvariesand i akvariebutikk enn å kjøpe noe som jeg skal ergre meg over og ikke være fornøyd med. Av en eller annen merkelig grunn så skal man betale minst mulig når det gjelder akvariehobbyen. Jeg synes man heller skal tenke over hvor mye annet unødvendig man bruker pengene på i livet, og heller spandere litt ekstra på å få kvalitet.


Ekte akvariesand?
Rådasanda er ikke mere "ekte" enn biltemasanda. Den hører dermed ikke mere til i et akvarium enn annen sand.
Lenge siden Rådaåsen lå under vann
Biltemasanda er mere lik den sanda du finner i vannkanten på en fin sandstrand. Rådasanda er ikke like rund i kantene.
Les gjerne mere om forskjellige typer bunnlag (grus/sand) her.
Jeg bruker selv rådasanda, men det er ikke fordi jeg tror at det er noe mere kvalitet på den. Sand er sand.
Skulle jeg satt opp et nytt kar nå så kunne det like gjerne blitt sand fra Biltema.
Inaktiv bruker
Du har sikkert rett i det Loomis


Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap