Badekaret

Siden jeg nå ENELIG har fått tak i et akvarium med størrelse, så ser jeg meg nødt til å gi den en plass i en egen tråd. Føler ikke at de andre jeg har hatt har vært noe særlige å lage en egen tråd for....

Fredag 13.01 er den store dagen for å hente mitt to meter lange akvarium som rommer 660Liter. Kjøpte det for utrolige 700,- (enda i sjokk)

Dette akvariet skal få all min kjærlighet og omtanke, her skal alt planlegges ned til minste detalj. Innredning, fisk, lys, filter...... Dette skal være verdt å skryte av

Er ennå usikker på om jeg skal la det bli et kar med Delfinciklider.... Jeg vil ihvertfall ha fisker som ikke er så vanlig at mange har, det må være litt spesielt føler jeg.

Det første budet mitt er: finne plass i gangen til det, finne underlag og få tak i en utvendig pumpe..

(Bildet ---> slik ser stasen ut hos han som jeg skal kjøpe det fra)

Følg med for flere bilder etterhvert...

Idag skjer det! Jeg skal til Harstad å hente mitt første store akvarium. Vi har fått lånt oss en varebil siden melkekassa vår ikke rommer et to meters langt akvarium.

I samme slengen så skal jeg hente 6 tigerbarber (eller barbier som ei på jobb kaller dem så fint for) Disse skal få gå i 190litern som huser kun er en ensom tirgerbarbe jeg har adoptert.
Jeg får også noen ciklider som har gått sammen med disse barbene lenge. Blir totalt 9 fisker til 300,-. Må se om disse kan gå ilag i 190litern ellers så har jeg noen andre kar som de passer oppi som er i drift.

Håper vi rekker å dra innom dyrebutikken der, og ikke minst biltema, vi kjører kl 3 hjemme fra, og det tar rundt 2,5 timer

sååå når jeg kommer hjem må jeg se om jeg får tak i lecablokker eller om jeg må finne en annen løsning for å sette akvariet på, siden det ikke følger med møbel. Det blir vel ikke fint å ha det rett på gulvet, det blir jo så lavt ned??

Jeg har bestemt meg for å lage til et hjørnefilter. Jeg skal skjule det med en eller annen kreasjon, hvordan det blir får tiden vise. Er egentlig litt glad for at det tar sin tid før jeg kan ha noe oppi, da har jeg god tid til å planlegge utseende og diverse.
[External Image]

i mangel av tommstokk måtte jeg teste ut hvor langt det var.. (jeg er 162). joda det var litt ekstra plass så da er det greit :P
Lykke til med stort kar! Høres spennende ut med DIY hjørnefilter
jotakk, vi får se hvordan det går. jeg skal gå til innkjøp av en sak som drar 1800-2000 liter i timen. skal finne på noe lurt som skjuler filteret. kanskje en skifterplate eller så limer jeg i hop et fjell som dekker dette. ingen skal komme seg bak der ihvertfall bilder kommer etterhvert
Heldigris. Vi bor på leilighet på grefsen. Så derfor har vi ikke plass til et så stort akvarium. Synn da jeg bare for mer å mer lyst på et STORT akvarium. Når jeg ser andre får det.Gleder meg til å se det ferdige resultatet! Hørtes veldig spennende ut med planene så langt!

Her må jeg bare følgemed!!
Må pusse opp rommet først hvor akvariet skal stå. Skal ha hvite vegger, må bare få bort denne flotte borden først.......

[External Image]
Nå har jeg nesten ikke negler igjen, den her metoden anbefales ikke til noen (våt svamp og skrap av med neglene altså) men er kommet et stykke lengre nå må bare få vasket ned veggen nå, så er det bare å peise på med maling (i løpet av helga??). sier meg fornøyd med dagens økt, har ikke gjort noe siden sist, som vises på bildet over her igjen
Så gøy!!! Spennende med nytt stort karr. Den borden kunne jo vært en stilig og orginal bakgrunn? 660 liter kan romme mye flott tanganyika fisk vettu
Etter litt tenking, så tror jeg at akvariet skal opp i stua. jeg har funnet ut at inn mot veggen skal det tåle å stå der, plankene ligger jo ikje langs akvariet men på tvers... hmmm... Nå må jeg bare finne noen stykker som kan bære opp karret. vi får se hva som kommer på rommet etterhvert som det blir ferdig oppussa
gleder meg til og følge med videre her,
Inaktiv bruker
Så spennende! Blir gøy og se hvordan dette blir.
Lykke til.
Du får bruke malingskrape og varmt vann på en klut.
Jeg har sånt et stort sorg i hjertet mitt, jeg går hver dag å tenker på det stakkars akvariet mitt som bare står i gangen uten noe i håper noen snille folk snart kan komme å hjelpe oss med å bære det opp i stuen. Jeg og gubbisen klarer det ikke alene... Men en gladnyhet, på fredag får jeg lønning og da håper jeg virkelig at dyrebutikken har ei pumpe og blåfilter til meg så er jeg vertfall i gang med å kan starte opp innkjøringa når noen melder seg frivillig til å få knekk i ryggen
sikkert kjempetungt ! Men misunner deg det store karet , det er jo sååå mye pent du kan ha oppi der.
Nå er sanda kommet oppi. Neste sak er å finne tak i pumpehoder og blåmatte, samt noe å lage til for å skjule alt. Har fått tak på 4 frontosa burundi (to med skikkeli pannekul og størrelse på kroppen, samt 9 prinsessen av burundi. så da blir det et rent tanganyika-kar da
Jøye meg, det var svært :p

Tanganyika er ikke feil. Blir skøy å følge med videre
blir sikkert kjempefint når fiskene kommer oppi
På tide med en oppdatering kanskje... Pga samlivsbrudd står akvariet enda med kun sand i har flyttet i en leilighet som ikke har plass til den store drømmen. Håper på å få fikset et stort hus til neste år kanskje, og da skal jeg ha akvariekjeller garantert. Inntill da må kjærligheten min vente på vann og liv
Så leit å høre. Men du kan fremdeles kose deg med de mindre akvariene
Siden jeg ikke fikk plass til det store akvariumet hos min nye mann, så inngikk vi en avtale om at jeg kunne få ha et mindre et i stua. Så nå har jeg med stor sorg, byttet ut 660litern med et mindre på 325liter. Har nettopp kjøpt masse biltemasand, og to innvendige filter som skal få drive karret.

Filterene skal jeg "kickstarte", de er satt i 190litern som jeg har på jobb, og de skal få ture og gå der en stund før jeg har de oppi 325litern, slik at jeg slipper å bygge opp helt fra start, for da er det bare å fylle i vann, (ha i litt ekstra slam fra et filter som er ferdig innkjørt) og så putte oppi begge de nye filtrene som har gått i det veletablerte akvariumet, for da trenger jeg ikke å vente så lenge med før vannkvaliteten blir slik som den skal.

Så i mellomtiden skal jeg (mest som en huskeliste til meg selv) :
feste bakgrunnen (ser ut som fjell)
ha i sand
lage huler/grotter av selvplukka stein med akvariesilikon
lage flere kokosnøtthuler som skal ligge i mellom steinene
bygge ferdig lysarmaturet, det som fulgte med er spesiallaget, mangler kun lysfeste.

Trooooor jeg skal putte sebraciklidene mine oppi her. er ikke helt sikker enda.
Tilfeldig bekjentskap
© Anders Bjørkvist
Reklame for plussmedlemskap