Hvilke utvendige filter til reol?

Har nå hjemmelagede hjørne filter i akvariene i reolen, men begynner å bli dritt lei av å måtte ta ut pumpene for å fjerne sand og sandsnegler fra innsuget til pumpene. og da blir jo selvfølgelig vannet veldig grumsete siden eg er borti filtermatten under arbeidet, og grumset legger seg bare oppå sanden og akvariene ser ikke spesielt fine ut i noen dager etterpå.
Så da til spørsmålet. Hvilke utvendige pumper kan dere anbefale å bruke til en reol?
akvariene er på 180liter som igjen er delt i 2 og 3 deler.
2 akvarier er delt i 2 deler, slik at det ene er på ca 120liter og det andre er på ca 60liter.
Det siste akvariet er delt i 3 slik at det blir 3stk 60 litere.
Høyden på reolen er 2 meter.

Pumpene må helst ikke være for dyre siden det kommer til å ruinere meg å kjøpe 7 dyre utvendige filtre.

Takke så mye for innspill og svar
Lurer mest på hvordan du får masse sand i pumpa ? Har du en såkalt sandstopper nederst ?

Jeg har skjært ut en filterbit som passer nedi hjørnefilteret. Pumpa ligger oppå, og har aldri opplevd at den tettes med sand eller snegler.

Legger inn noen bilder av hvordan jeg har lagd et av mine hjørnefilter.


7 utvendlige filtere høres dyrt ut, ja...
Jeg hadde også problemet med tette pumper/powerheads bak filtermattene, men det var slam og pestsnegler i hopetall, ikke sand (hadde sandstopperkant nederst i filterhjørnet, som vist på bildet ovenfor). Var temmelig lei av å rense pumpene hele tiden... opplevde å komme inn på akvarierommet om morgenen, og panisk måtte sjekke om alle pumpene gikk. Plutselig kunne de bli tette. Som oftest måtte jeg rense dem en gang i uka. Selv om jeg renset dem så ofte, skjedde det flere ganger at jeg kom inn om morgen og pumpa hadde stanset i et av karene.

Jeg gikk over til Eheim Pro 2224, samme filteret som jeg brukte overalt før HMF filtermatte-perioden. Det filteret sverger jeg til, det er det beste! Jeg syns det passer best til akvarier opptil ca 130-160 liter, selv om produsenten sier 250, så blir det for svakt egentlig, til et såpass stort kar. Men jeg holder meg rundt 100 liter og da er det filteret perfekt.

Det går fint å bruke dem til 60 litere (jeg har brukt det til 45 liter) for det er justerbar vannsirkulasjon på disse. Så man bare justerer opp eller ned etter behov og akvariestørrelse.
Hva slags pumper bruker dere?
Har ikke opplevd tette pumper her (enda).
Har sandstopper i noen av filterene, det er de som går seg tett hele tiden. Men kan være at sandstopperen er for liten, men pumpen er plassert oppå denne så den står ikke rett på bunnglasset. Det som også er litt merkelig er at noen ganger etter eg har renset pumpen og satt den tilbake og startet pumpen, blir det et vakum inni filteret slik at filtersvampen liksom blir dradd inn mot pumpen. Jeg bruker denne pumpen: . Har Betta i akvariene så vil ikke ha for stor "storm" i akvariene.
Det er vel ikke bare sanden som er problemet, men også mye slam og snegler som sitter seg fast.

Har Eheim 2024 i mine 2 andre 60litere, er kjempefornøyd med de. Men disse er jo såpass dyr at å kjøpe 5 slike kommer til å svi litt for mye på kontoen en god stund fremover
Bruker du fin filtersvamp? Slik at den tetter seg raskt?
Har fin filtersvamp i noen og grov i noen. Men har aldri hatt problemer med at svampen blir tett. Det er god trykk i filteret når sandsnegler og slam er fjernet fra innsuget.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap