Hjelp! min molly oppfører seg rart.

Jeg har et nystartet akvarium, og kjøpte inn 3 sorte molly. 2 hunn og 1 hann ifølge damen i butikken. Jeg har dem i et 110 liters akvarium, med 4 ganske store planter, en hul trestokk, og en liten hule av stablete steiner jeg satte opp. Innerst i høyre hjørne har jeg et stort innvendig svampfilter, som skyter ut luftbobler fra toppen, og skrått nedover.

Det virker ikke som om de liker seg, og de unngår luftstrømmen så godt det lar seg gjøre. JEg tenkte at det bråket for mye, eller at det ble for mye uro, så jeg skrudde ned styrken til en svak strøm. Det ser ut til at de liker dette bedre, men den som bekymrer meg er den ene av dem. Den gjemmer seg, klemt mellom svampen og glasset så den ikke rører seg i det hele tatt. Da jeg våknet morges etter dag 3, lå den helt urørlig, men kom seg da jeg prøvde å få tak i den med håven. Alle vannverdiene skal være ok, temperaturen ligger mellom 25 og 28 grader.

Er den syk eller trenger de bedre skjulesteder?
Hva mener du
med nystartet? Har karret stått noen uker før du hadde fisk i det? Hvilke verdier har du målt? Det er typisk nitritt som vil være et problem dersom man har hatt fisk i det for tidlig.
Fisk blir nok ikke friskere av at man forsøker fange dem med hoven, men de får et ekstra incentiv (ekstrem redsel) for å flytte på seg.
Høres ut som den er stresset av noe. beste er å legge den i en yngelkasse å se hva som skjer. molly ser ut til å trives best i brakkvann etter mine erfaringer. de holder seg lengre uten sykdom.

levendefødene fisker lever generelt sett ikke lenge

og det er ikke lett å vite hvor gammel den var når du kjøpte den.
Du har nok hatt dem i for tidlig. Filteret ditt har ikke fått tid til å bygge seg opp for å bryte ned giftstoffer om det er nystartet. Aller helst skal akvariet gå i 4-8 uker uten fisk, mens du har litt mat i det noen ganger i uka, for å få bakteriene til å formere seg i svampene.

Om du ikke har testesett for å teste vannet, så anbefaler jeg deg å ta med litt vann til dyrebutikken og får dem til å teste det. også hvis dem anbefalte deg å putte fiskene i så tidlig så burde du kreve penger tilbake, for du risikerer nå at alle dør av forgiftning desverre.
Jeg kjøpte akvariet brukt, og fikk med filter på kjøpet. Med tilstanden det befant seg i, regnet jeg med at det var en del bakterier der fra før, og lot det stå i ca 1,5 uke før jeg hadde opp i planter og fisk.

Kanskje var jeg litt utålmodig.

Jeg målte verdiene på alt sammen på forhånd, og bortsett fra litt lav GH, som jeg korrigerte samme dag, lå alt innenfor normalen.

Det skal sies at jeg hadde oppi 15 ml flytende happylife filtermedium samme dag som fiskene. Kan det ha noe å si?

Jeg har heller ikke hatt oppi aquasafe enda, siden jeg leste at man burde vente med det til karet er ordentlig innkjørt.
Som regel så er det unødvendig å ha i noe ekstra midler i akvariet da de fleste midler bare er tull. aquasafe trenger man som regel ikke til vannet vi har i norge.

var filteret i vann da du fikk det eller var det tørt? om det var tørt så har nok bakteriene dødd. Hvis ikke så trenger det nødvendigvis ikke å være vannkvaliteten. Det kan også hende at mollyen ble syk av andre grunner.

Disse er vanligvis sårbare siden mye av dagens levendefødere er dårlig kvalitet på pga mye avling
Det hadde vært interessant å vite hva du bruker å teste vannet med? Det er vel fare for at du bruker slike strips...?
Tips til senere; når man har et problem og skal opplyse om tingenes tilstand i akvariet sitt for å få hjelp, så skal man alltid gi konkrete fakta og tall. Ikke noe "vannverdiene er ok" eller "vannet er bra" eller "som det skal være". Det hjelper ingenting, og ofte viser det seg at pga misforståelser ang. tolkning av visse verdier så var ikke alt så "bra" likevel når tallene blir lagt frem. Så når du måler verdiene, skriv ned tallene, ikke bare si "det er fint".

Uansett, det er nesten ingen vits å opplyse om verdiene hvis de ble tatt med strips. Så dårlige er dessverre disse strips-testene. Det vet de fleste litt erfarne akvarister som har brukt dem og sammenlignet med dråpetester. De er altfor unøyaktige og viser ikke reelle fakta i det hele tatt. Det anbefales på det varmeste å kjøpe seg dråpe-tester!

De du har mest bruk for som nybegynner (og også videre) er følgende tester:
ammoniakk-test
nitritt-test
nitrat-test
ph-test
gh-test (siden du driver og regulerer på gh-verdien manuelt)

Linkene er til en rimelig nettbutikk med de beste prisene. I forhold til vanlig zoobutikk, så koster de omtrent halvparten å kjøpe på nettet, så det lønner seg.


Jeg vil tippe at dråpetester ville vist utslag på enten ammoniakk eller nitritt nå, og at det er grunnen til at din molly oppfører seg rart. Det er dessverre den altfor vanlige grunnen til at fisk oppfører seg "rart" i nystartede akvarier, pga forgiftning.
Jeg bruker jbl combiset test, en egen jbl gh test, pluss en jbl nh4 test. Jeg sjekket igjen i dag, og alle verdier var omtrent som forrige gang, altså fine. Noe merkelig som skjedde i sted,var at jeg skrudde av lyset, og plutselig spratt de frem fra skjulestedene sine. Den ene hoppet til og med mot vannflaten, og de begynte å leke seg i strømmen.. Jeg kan jo ikke ha lyset avslått hele tiden heller, men det hadde vært morsomt å vite hva dette skyldes..

Jeg følger de verdiene som er oppgitt i jbl test blanketten. Alt sammen lå på grønt.
kh : 4
ph: 7
gh: 9
nh4: under 0, 05
no2: under 0,025
no3 : 1
Nå har den mest sky av dem begynt å nærmest "gå i oppløsning". Den ene finnen er helt hvit og har blitt mye kortere enn den andre. Øyene er også dekket av et hvitt/grått belegg, og det ser ut som den holder på å miste noe av svartfargen langs siden. Den andre av de tre ser også ut til å ha fått dette hvite "mugget" på ene finnen, mens den tredje ser ut til å være uberørt. Det ser visst dårlig ut for dem Noen tips?
Det er bare å avlive dem. Kok opp vann og hiv dem oppi kasserollen mens det fosskoker. Det er nok forsent å behandle dem
Ok... Det var trist å høre.. Vet du hva det skyldes da? Er det sykdom? Jeg fikk med filteret brukt som sagt, og akvariet var heller ikke rent da jeg fikk det. Jeg vasket det med lunkent vann, så det kan kanskje ligge igjen noe der også. Hvordan skal jeg sikre meg før neste runde?
ta å les i artikelen her inne på hvordan du kan behandle fremtidige fisker. Det viktigste nå er å følge med på vannverdiene, bytte 20-30%vann annen hver uke eller en gang i uka om du vil. sørg for at nye fisker ser friske og raske ut når du kjøper dem. Det kan høres ut som dem har finneråte og soppangrep. skulle du oppdage noen tegn til at nye fisker får disse utbruddene så må du starte behandlig med en gang slik at de har en sjangs til å overleve.

Det aller beste tror jeg, er at du vasker filteret skikkelig godt i vann nå og prøver å starte på nytt, før du har i fisker. da skal du være ganske sikra på at det ikke skjer noe galt. Det er så trist når ting ikke går som man tror også er hele den flotte hobbyen ødelagt for mange som har gjort feil, og gir opp.

håper du får det til nå, og slipper å få flere syke fisker
ps. nitritt (no2) burde du prøve å få helt på 0, ved en del vannbytteinger et par dager til det er borte.
Ok. Da prøver jeg det. Takk for gode svar. Jeg vet ikke om jeg får det lavere, det er det laveste som fantes på fargekartet, og har vært uforandret helt siden jeg hadde i vann første gang :/
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap