Tipsys/linns våte hjørne ;) (side 2)

Inaktiv bruker
Pygme cory er utrolig sjarmerende, de er ganske nattaktive om de har GODT med gjemmeplasser. Har mine 10+ 30-40 yngel i 128L, de formerer seg som kaniner. Kuhlii ålene klarer ikke spise unna alle eggene. Veldig søte coryer.
Fikk lest litt om dem i går og så de kunne gå i en 30 liter... men tviler på at det lønner seg med 20 stk da... :o 5 Stk ser jeg for meg holder i lange baner...
Har hatt en Cory oppi der en periode, men når jeg fikk fler fikk han flytte til resten av gjengen Men der ser man på karet :o
Nå fungerer det som Guppy-kar og det er en del av dem med yngel oppi der, og plutselig la jeg merke til all møkka! Men om jeg setter det opp med bare en kampfisk og om jeg finner en liten malle som kan gå oppi der, eventuelt yngel, så hadde det vært fantastisk med Pygme... Men får fundere litt på det. De siste Guppy-ynglene får bli så store at jeg kan kvitte meg med dem først uansett...

*liker Cory*
På tur gjennom Oslo i går og da endte en opp med litt fisk da.

Ble 1stk L-134, 10 stk L- 104 og 5 stk Corydoras trilineatus.
Ble stående og snakke litt om min påståtte Julii. Som jeg var heelt sikker på at var en Julii, for jeg gransket den da jeg kjøpte den. Så jeg har vært 100% (Kansje 150% også) sikker på at det var en Julii. Men som selger sa; Trilineatusen er gjerne prikkete som liten. Så når jeg kom hjem måtte jeg granske Juliien min... for å finne ut at det ikke var noen Julii i det hele tatt -.- Men se postivt på det; jeg har kjøpt en overprise Trilineatus i den tro at det vat VF Julii og jeg har nå en gruppe på 6 stk TRILINEATUS :p *Rulle rundt og spille død* Jaja, man lærer så lenge man lever.

Nå er det bra fullt i 60 literen min.
Skal kvitte meg med Guppyene mine, håper jeg, og får da plass til Pygmecory og noe malleyngel der. Så venter jeg i Spenning på Catappablader, kansje de kan hjelpe meg å holde PH nede. *Krysse fingrene*
Så blir det noen som skal flytte opp i 200 literen. Får etterhvert begyne å se meg om etter et 60- 120 liters kar til....
Men når sommerfuglecicklidene til Gubben flytter ut av 60 literen, så blir det jo en ledig der også.

Nå skal/må "Lille gullfisk" få flytte opp i 200 lteren, for han er ikke såå liten lenger.

*krysser fingeren for at alle mine fantastiske ny-yngel klarer seg*
Et besøk på TAM resulterte i pumpedeler, filtermateriale, en impeller og mer fisk. Fant ut at det var feil impeller selvfølgelig når den var ferdig montert... jaja.. men da har vi det. Butikken har vel fler o_0
Har lenge ønsket meg noen flere Guramier, så denne gangen ble det innkjøpt
1 gullgurami-hann.
Så har jeg ønskert meg blå og marmorgurami. Men på TAM var hoa som gikk med hannen så frynsete og fæl stakkar...det viste seg at det gikk to hunner sammen med han og begge var jaget mer enn nok og hadde stygge finner. Så jeg kjøpte alle tre.

Så fikk jeg omrokkert litt på fisk i karene her hjemme. Når Guramiene kom i 200 literen gikk de fullstendig bananas. Men flyttet litt på røtter og byttet ut litt vann. Da har de roet seg. Pumpa fikk noen nye deler og da ble det jaggu fart i sakene. Ny impeller og nytt lokk gjorde susen


Flyttet over gullfisken og pleco-ungfisken i 200 literen også, så nå er det bra med omrokkering for en stund.

De to neon-tetraene jeg har igjen fra en "forundringspakke" skal få flytte opp i et 120 liters kar og få flere venner når vi har fått stabiliert verdiene der. Og Når jeg får ned den berømte PHen min i 200 l skal en av Corygruppene i den.
Når Mollyene, de to platyene, neontetraene og gullbarben faller fra blir karet som jeg ønsker med Gurami, en gjeng cory, noen maller, en gruppe praktbotiaer som skal avansere til større kar på sikt. Blir berre lekkert ^^,

Jeg er dog i sorg etter Crowntail Kampfisken min Conrad hadde hoppet ut av karet sitt i går.. fant han desverre for sent Innmari trist.

Om noen ønsker en Platy, tre ballongmolly og en gullbarbe; Hyl ut :p (Selv om jeg synes ballongmollyene begyner å bli søte da, men de går i feil vannverdier)

Guppykaret går sin vante gang. Håper noen vil ha de som bor oppi der relativt raskt.

*klikke seg inn og oppdatere karene sine*
wow ! har dere pengetre i hagen?? Hehe. Jeg synes det er dyrt med fisk jeg, iallefall om man ikke vil ha de vanligste sortene.

Men jeg hadde ikke våget å sette nyinnkjøpede fisker rett i karene. Kanskje du kunne hatt i sving noen karantene kar også? Så ser du om de nye er friske liksom før du tar dem oppi til de andre.

hadde selv prikksyke nå, for første gang på mange år, enten pga nye fisker, eller pga pumpetrøbbel. Men iallefall så var det veldig trist med dødsfallene, og mange penger ut vinduet liksom.

Har du bilder av karene så hadde det vært hyggelig å se
Hehe. Dårlig med pengetre desverre Har kjøpt mye fisk privat, og noe har man "fått med" når man har kjøpt annen fisk. Men nå har jeg blitt flink da. Holder meg til de arter jeg vil ha, og leser meg litt opp på fisk før jeg skaffer dem.

Karantenekar har vi fundert på Håper at jge skal få en reol etterhvt, og da kan jeg ta et av de andre karene til karantene. Hvor stort bør et karantenekar være tro? Jeg har jo fisk som vil ha fra 80 liter og oppover egentlig. Men de skal jo bare være i karantene noen uker.

Jeg har hatt prikkesyke en gang, det var ikke gøy. Var etter jeg kjøpte noen fisk privat, så jeg kommer kun til å kjøpe av de som dretter heretter... *grøss* Mistet masse fisk. I tillegg fikk jeg finneråte samtidig i Guppykaret... så synes det gikk trill rundt i medisiner og vannbytter hjemme :p

Gledelig ser jeg at MarmorGuramiene ser ut til å roe seg, og hunnene henger sammen med hannen en del, i stedet for å være trykt sammen bak pumpa som de var i butikken. Har en skikkelig bølle av en hunn-Gullgurami... og hun setter de fleste andre på plass. Bortsett fra "Lille Gullfisk" da. Han tar livet med ro :p
De blå guramiene (eller er de blå marmor tro? Får ta bilde) har roet seg ned, jaginga i karet er nesten vekk. Heldigvis for de nye blå hunnene, som nå kan vokse ut finnene sine igjen. Herlig. Og de spiser som hester. Stort sett fôrer jeg med både mygglarver (bytter på frossne røde, hvite og levende hvite) og flakfôr i løpet av dagen. De blå guramiene var veldig sky de første dagene, men nå "spiser de av hånden" de også. Skal bli fint å se de legge på seg. Synd at fisk man får fra dyrebutikk skal se sånn ut. Men gleden er jo stor når de spiser og roer seg.

Byttet vann på guppy-karet i går, og byttet yngelkasse til yngelen. Ser ut til at jeg har fått solgt dem, så mulig de flytter i helga. Da får kampfisken Sverre ta over, og jeg skaffer en liten gruppe Pygme til å ha oppi der. *glede seg* Kansje noen av L-104ene også kan gå der mens de vokser til litt.

Så gjorde jeg rent, slamsugde litt godt i 60 literen med Cory og malleyngel. Der var det liv! L-104ene ser jeg ikke stort til,da de stort sett holder seg under røtter og plater, så jeg tok opp røttene når jeg slamsugde i dag. Da var det et yrende liv oppi der

Ser litt etter flere kar på minst 60 liter, eller om jeg likegodt skal kjøpe kar (120 liter) som vil passe i reolen jeg har planlagt. 60 literen i stua blir for trang etterhvert som yngelen vokser til oppi der...*funderer* Og "60 liter er jo ikke brukende til stort"....:p
Så kom nitriten.....(nidriten)
Så kom mitt første møte med Nidrit. En død klovnepleco og fisker som snappet luft fikk meg til å teste. 0,6...! Panikken er total.

I 60 literen som er full av mine bebbiser som skal blir store og få nye bosteder.

Skiftet 50% vann i dag, blir å teste vann og bytte i morgen tidlig også. Er det noe mer jeg kan gjøre tro? Er så redd for å miste fisk

Faens Nidriiiiiit....!
Funderer på hva det kommer av og det eneste som er gjort er rens av pumpa. Gubben gjorde jobben, og gjorde det "etter boka". Les: Skyllte i akvarievann og fyllte opp med akvarievann... men det må være årsaken... tror jeg.
Ellers har det bare vært "vanlige" vannbytter de siste ukene.
Noe fisk har flytta inn, andre ut..., kan jo være det også.
Uansett... kampen fortsetter... de går ikke opp i vannflata lenger, men puster veldig.
Du kan også "lufte" akvariet litt ekstra. Løft pumpa, så strålen på pumpa får mer oksygen ned og/i vannet. Ha av lokk/dekkglass, så oksygenet med nidritten blir luftet vekk.
Takketakk for tips. Drar av toppen NUH
Tipsy
Så kom mitt første møte med Nidrit. En død klovnepleco og fisker som snappet luft fikk meg til å teste. 0,6...! Panikken er total. I 60 literen som er full av mine bebbiser som skal blir store og få nye bosteder. Skiftet 50% vann i dag, blir å teste vann og bytte i morgen tidlig også. Er det noe mer jeg kan gjøre tro? Er så redd for å miste fisk :( Faens Nidriiiiiit....!


Heisann
Det samme opplevde jeg da jeg også slammet under røttene hvor L-104 ynglen du kjøpte av meg går.
Disse klovneplecoene samler seg under røtter og koser seg og pisser og driter og dette faller ned i sanden under dem. Pluss at rester av mat også når under der. Så når man begynner og røre i sanden frigjørs det mye bærs som går i vannet!!
Som du la merke til så hadde jeg en exstra filter i 70 lt som jeg hadde satt inn for og ta knekken på nitrit.
Så alltid ha et exsta filter gåenes i et kar som ikke er så overbelastet.
Så da krakket kommer tar du bare og flytter filtret over til det karet som er giftig.
Sammen med vann bytter vær dag gjør det susen.
Ok lykke til.
Takk for tips! Det var ikke dumt nei, og vi/ gubben nevnte nettopp det i stad at du hadde flere filter Og at det neppe var dumt når det er så mye i karet.

Hev ut Gullfisken og ung-plecoen som gikk der for å ta vekk et par "avfalls-skapere".

Får se om ikke det blir reol litt før tiden, så jeg får fordelt de litt utover. Vil gjerne ha en liten gruppe l134 etterhvert også. Og håper resten av de i karet klarer seg.
*håperhåperhåper*

Er forresten Eheim 2222 som står i.
Nidriten hadde sunket til 0.05 på morgenen i dag. Byttet 10 liter vann og skal ta alle testene i kveld.
Veldig letta over at det ser ut til at nitriten drar sin vei
Ingen fler fisk som har dødd, men ser 134`n min puster litt...Spent på testene senere i kveld...
Nitriten er sunket til under 0,01 mg/l Hurra!! *danse rundt i ring*

Så lot gjengen i karet få røde mygglarver. Da ble det full fest oppi der. I morgen venter vannskifte i 200 literen, pluss guppykaret.
Ser ut til at fisken i 200 literen fungerer bra sammen som det er nå, så jeg er veldig fornøyd. Blåguramiene fra TAM begyner å komme seg også. Både i vekt og med finner. Herlig å se. Ønsker meg to blå hoer til der om jeg finner noen fine, ellers er det bare noen små praktbotiavenner til han vi har som er ønskelig. Jeg gleder meg veldig til å prøve ut catappablader når de dukker opp i posten. Bare få Phen ned, så blir en corygruppe eller to flyttet dit også.

Var en tur på Dahls i dag også. Diffuser (eller hva det nå heter) til 60 literen fikk jeg ikke, men jeg "fikk" en kampfisk. Denne heter nå Oscar og er en Svart/hvit crowntail. Så fort guppyene flytter kan han få flytte opp i 30 literen

Vurderer å kvitte meg med plakathannen som går i 200 literen, men det fungerer jo greit oppi der så ikke noe stort behov. Sitter med flere reoler i tankene om dagene også, så spørs om ikke planen min om å "ikke putte fler kar i hus før vi flytter" går rett i dass... vi får nå se da....
Oppdatering i innhold i kar:

Innlegg 1 er jo helt på jordet med tanke på sykdom og shit.

200 L

5 Gull-gurami
3 Blå-Gurami
1 praktbotia
2 L 144
1 Pleco
2 Platy
1 Gullbarbe
1 kampfisk plakathann
3 Ballong mollyer

60 L
9 L-104 Klovnepleco (Yngel)
1 L-134 Leopardfroskpleco (Yngel)
3 L-144 (Yngel)
6 Corydoras Trilineatus (Ungfisk)
6 Corydoras Aeneus
2 Corydoras Aeneus Albino
1 Kampfisk hann
4 Eple-snegler

30 L
5 voksne Guppy
1 "Guppy"-sak
ca 20 Guppy-yngel
2 L-144 (Yngel)
En hel haug sandsnegler
Fikk en Nitrit-topp igjen i dag, etter å ha byttet ut ca 20 liter vann i 60 literen.
Så nå har jeg flyttet de 6 Aeneusene over i 200 literen, tross høy Ph... håper Catappabladene kommer fort nå, så vi får prøvd ut dem. Forhåpentlig blir det litt mindre belastning for filteret i 60 literen nå.
Mulig 3 av Klovnene får flytte opp i 120 literen til gubben også.

Neontetraene, platyene og gulbarben får vel bare være i 200 literen til de rusler om jeg ikke møter på noen som vil ha dem.

Tror nok det blir minst ett nytt kar i nær fremtid. Reolen jeg lurte på var holdt av, så mest sannsynlig blir det ikke den. Men da kjøper jeg et kar som passer i min fremtidige reol *venter på endelig beskjed*

Edit: Kjøpte luftpumpe og luftestein i dag også, så nå står det i både 200 og 60 literen...
Da har catappabladene vært i vannet i tre-fire dager. Phen er uendret på 8 -.- Har også gjort forsøk (eller Gubbeluren har forsøkt) med eddikk i et glass, men det er bare å forkaste. Etter 14 dager er fremdeles vannet karret seg opp på 8 igjen. Sabla Kh alstå....! Det eneste vi har funnet ut hitill som fungerer er torv i filteret... men vannet blir jo deretter.

Vel,vel. Vi kjemper på. Forhåpentlig blir det bedre vann om vi noen gang får flyttet og får kommunalt vann.

Slenge ut noen ymse bilder også. Endelig tømt møbilen. Siden de er tatt med mobil er kvaliteten deretter.

Kampfiskhann med blå slør:
[External Image]

200 liter før sykdom og ominnredning:
[External Image]

200 liter før siste omgjøring:
[External Image]

Bebis-L-144 med fredagskos:
[External Image]

60 liter før omgjøring:
[External Image]

60 liter slik den ser ut for tiden:
[External Image]
"Lille Gullfisk" (Jepp, døpt av husets snart-5-åring)
[External Image]

30 literen:
[External Image]

200 liter. Er ikke så langt unna hvordan den ser ut i dag:
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap