Får ikke igang innkjøringsprosessen

Dette er tredje karet jeg starter opp i løpet av det siste året, men denne problemstilling har jeg faktisk ikke vært ute for.
Det som skjer, eller rettere sagt ikke skjer, er at syklusen ammoniakk, nitrit og nitrat ikke vil starte.
Karet på 60 liter ble startet opp 28.12, og foret tilstrekkelig to ganger om dagen.
Tre ganger i uken frem til nå har jeg målt etter NH4 uten resultat. I tvil om jeg "misset" ammoniakk utslaget, så målte jeg også etter NO2 som også viste null utslag. Som forventet er det null utslag på NO3.
Jeg har ikke byttet noe vann under veis, eller brukt guffe fra noen av de andre kar.
Filterpumpa er en EHEIM Aquaball 130.
Kom over et spørsmål inne på forumet her om temperatur vs. innkjøring.
Det kom vel ikke frem noen slags konklusjon, men jeg lurer på om jeg rett og slett
har for lav temperatur. Den ligger på 24-25. Har ikke kolbe ennå, da jeg ikke trodde jeg vil ha bruk for den, før etter innkjøringen.

Skyldes problemet at det er for lav temperatur i karet, slik at
prosessen ikke starter? Synes dette er rart med tanke på NH4 og NO2.
Det er rimelig mye forrester som nå ligger og råtner rundt der.

Noen som har peiling?
Mulig du er litt tidlig ute! Karet har vel da bare stått i 16 dager, og prosessen er vel ikke godt i gang / fullstendig før etter 4 - 6 uker! Temperaturen skal være ok den, men prosessen er også avhengig av pH. Om pH er lav går prosessen seinere, og er den under 5 stopper den vel nesten opp!
Men bare gi deg tid, så får du nok både amoniakk, og seinere nitritt!
MVH Pål
Hva slags testsett måler du med? Sikker på at du går frem riktig når du måler? Utslag på amoniakk skal du garantert ha i løpet av den perioden der, så her mistenker jeg feil med testsett eller feil bruk av testsett.
Takk for tilbakemeldinger

Alle målinger med dråpetester.

Målte pH idag til 7,5 med JBL. Typisk Oslo vann med høy pH ut av krana.
Kan derfor utelukke at den er for lav. Kanskje er den for høy?

NH4/NH3 måles med Tetra sitt testsett. Dette fungerte utmerket under
innkjøring av forrige kar som jeg startet 1. november i fjor.

NO2 og NO3 måles med Sera sine tester. NO2 fungerte også da utmerket
i november, og NO3 vet jeg fungerer.

Tror jeg rett og slett hastekjøper en kolbe og får skrudd opp tempen til
minst 28. Bakterier trives vel bedre i varmere klima?
Skulle jo uansett handle kolbe, bare ikke riktig ennå.

Noen forslag til kolbe? eHeim eller Fluval er vel safe kjøp eller?
Jeg leste her på AF en gang at bakteriene som må til i et filter, liker høy ph på rundt 8 bedre enn lav ph. Det var visst gjort en undersøkelse på det, og flest bakterier fantes i filtere der vannet hadde ph på litt over 8.

Nå har ikke jeg brydd meg så veldig om dette på akvarier jeg har kjørt inn, og bare brukt vann fra krana med ph rundt 7.4. Og prosessen har gått sin gang helt fint, den, med fulle utslag på både ammoniakk og nitritt.

Har du noe som helst i akvariet av inventar, som planter og røtter?
Nå kjører jeg inn med Salmi, ikke fiskemat, da hopper jeg over den første ventingen og det blir mindre griseri. Opplever at prosessen henger seg opp hvis pH stiger over 8 eller synker under 6,5, det vil si at NH4 blir NO2, og så skjer det liksom ikke mer. Har holdt temperaturen på rundt 25 grader. Nå står en 85-liter full av blåsvamp i entreen, temperaturen der er adskillig lavere og det går fremover likevel. Men når du først stiller spørsmålet og jeg er på forsker'n og ikke har dårlig tid kanskje jeg skulle sette inn en varmekolbe der...

I en 60-liter er 1 ml Salmi daglig tilstrekkelig til normal belastning av karet, kanskje du skulle prøve det? Årsaken til "merkehysteriet" er at 530 har sjekket med Lilleborg og fått bekreftelse på at flasken ikke inneholder noe annet enn NH4.
mona o
Har du noe som helst i akvariet av inventar, som planter og røtter?

Joda. Karet er godt beplantet med to hurtigvoksende plantetyper og en "seigere"
I tillegg er det både mangrove og en svær redmoor i karet.
Bunnlaget er 1-3mm sand.

Linda W
I en 60-liter er 1 ml Salmi daglig tilstrekkelig til normal belastning av karet, kanskje du skulle prøve det?

Var og handlet kolbe nå. Monteres idag og skrur opp til 28-30.
Tar ny måling på mandag, og har det ikke skjedd noe da tror jeg faktisk jeg skal satse
på denne Salmi.
UPDATE

Var og handlet kolbe igår. De hadde hverken Fluval eller Eheim, så måtte gå for en
Tetratec på 75W. Men makan til upålitelige sak! Satte den som sagt opp i går og skrudde varmen til 28. Da den ble montert lå vannet på 24,2. Når jeg sjekket på morgenen idag lyste fortsatt dioden som indikerer at den fortsatt sto og varmet.
Når jeg så sjekket termometeret så viser det 30.....
Litt senere var vannet steget til 30,1 og en halvtime senere slo kolben seg av. Da viste termometeret 30,2. Gudskjelov at karet er under innkjøring og ingen beboer!

Er disse kolber fra Tetratec kjent for å være såpass upålitelige? Her skiller det altså 2,2 grader mellom innstilt og faktisk.

Noen med erfaring på kolber fra Tetratec?
Inaktiv bruker
Huff, TetraTec har jeg lært at man ikke skal stole på. Jeg har en Jäger varmekolbe som er beregnet til 60L. har det i et 128L akvarie, satte det på 25grader i går og i dag er det 25 grader konstant.
Så Jäger er jeg fornøyd med.
Har en TetraTec i 70L Den er justert til 22Grader sånn at den holder 24-25Grader. :P
Petworld.no har mange gode varmekolber.
Spock
Huff, TetraTec har jeg lært at man ikke skal stole på. Jeg har en Jäger varmekolbe som er beregnet til 60L. har det i et 128L akvarie, satte det på 25grader i går og i dag er det 25 grader konstant. :) Så Jäger er jeg fornøyd med. :D

Var redd for det ja. Denne Tetratec går i retur. Kolber må man jo stole på leverer korrekt.
Jäger er det samme som Eheim selger, ikke sant?
Inaktiv bruker
Jäger er vell "Billig" versonen av Eheim tror jeg :P Men den er veldig bra.
Inaktiv bruker
Du var nok bare uheldig og fikk en feilvare med den kolben.

Jeg har hatt mange ulike varmekolber og opplevet det samme med Eheim/Jæger og med andre merker som liksom skal være så kjempebra i følge reklame/omtale.

Har aldri prøvd Tetratec, men har hatt Juwelkolber som ikke var til å stole på.

Jeg har nå Aqua el - kolber i karrene mine og de fungerer faktisk bedre enn noe annet jeg har hatt. Enkle i bruk og lette å stille inn osv. Kan bare ikke få rost dem nok
De er svarte og smale i plast - og uknuselige. Det er en fordel til tider...

Har også tidligere hatt Newatt uknuselige kolber i plast/svart, de også var nøyaktige og aldri noe tull med.
Inaktiv bruker
Spock
Jäger er vell "Billig" versonen av Eheim tror jeg :P Men den er veldig bra. :)

Er ikke Eheim og Jæger/Jaeger nøyaktig det samme i kolber?
Det står jo Eheim Jaeger på kolbene..
Jäger varmekolbene er et samarbeid mellom Jäger og Eheim.
Personlig liker jeg ikke Jäger kolbene, for de må kalibreres og stilles inn før man kan bruke dem. Det er det mange som ikke vet. Bruker man dem rett ut av esken, varmer de bare helt vilkårlig og slett ikke til den temperaturen man tror man har stilt den inn på.
Kalibreringen er en jobb jeg ikke gidder å ta. Jeg vil bare kunne ta varmekolbene mine rett ut av esken og ta dem i bruk med det samme!

Så selv bruker jeg uknuselige kolber i svart hardplast fra Aquarium Systems, som leveres ferdig kalibrert fra fabrikken. De tåler garantert å stå over vann en stund, f.eks under vannbytte. Jeg har glemt en kolbe påslått i et tomt akvarium i to dager, og den var like fin etterpå!
Tennessee
Er disse kolber fra Tetratec kjent for å være såpass upålitelige?

Jeg tror du skal lese bruksanvisningen. Veldig mange varmekolber må kalibreres. Kanskje det gjelder Tetratec også
mona o
Jeg tror du skal lese bruksanvisningen. Veldig mange varmekolber må kalibreres. Kanskje det gjelder Tetratec også :)

Elsker bruksanvisninger, så den er pløyd gjennom to ganger Mona
Det er ingen kalibrering på disse.

Gjorde et siste forsøk her nå med den, før den pakkes ned og returneres i morgen.
Jeg dro ut kontakten til kolben for noen timer siden og lot den kjøle seg ned. Temp. i karet er nå falt til 28,5. Satte deretter innstilt temp på kolben til 26. Når jeg så setter i strømkontakten så skal altså ikke kolben kople inn. Men det gjør den. Selv med 2,5 grader varmere vann enn innstilt på kolben så slår den seg på og begynner å varme.

Godt mulig jeg har vært uheldig og fått et mandagsprodukt, men denne går iallefall i retur.
mona o
Jäger varmekolbene er et samarbeid mellom Jäger og Eheim. Personlig liker jeg ikke Jäger kolbene, for de må kalibreres og stilles inn før man kan bruke dem. Det er det mange som ikke vet. Bruker man dem rett ut av esken, varmer de bare helt vilkårlig og slett ikke til den temperaturen man tror man har stilt den inn på. Kalibreringen er en jobb jeg [I]ikke gidder[/I] å ta. Jeg vil bare kunne ta varmekolbene mine rett ut av esken og ta dem i bruk med det samme!
Dette tror jeg ikke stemmer lenger. Jeg kjøpte en ny Jäger varmekolbe til saltvannskaret mitt for noen måneder siden, og det stod ikke noe om at den må kalibreres før bruk. Den står på 26 grader, og temperaturen i karet er nettopp det. Dette er en modell med en rød justeringsskrue, ikke de gamle med grå justeringsskrue. Jäger sine varmekolber er svært pålitelige og er det jeg ser stort sett alle på internasjonale fora anbefaler.

Hvis du uansett vil ha en ekstra sikkerhet som er dønn pålitelig anbefales det å ha to varmekolber som er styrt av en egen temperaturkontroller.
Mytola
Dette er en modell med en rød justeringsskrue, ikke de gamle med grå justeringsskrue.

Da har jeg nok hatt noen midt i mellom der; for alle Jäger kolbene jeg har hatt hadde blå justeringsknapp. Ikke grå eller rød. Tipper det var rundt 2006 og 2007.

Etter at jeg knuste den fjerde Jäger kolben under vannskift, ga jeg opp hele glasskolbe-opplegget og går for uknuselige Det sto tidligere i vareteksten i nettbutikkene at de kolbene skulle tåle å stå tørt over vann en liten stund, men det stemte veldig dårlig. Jeg knuste som nevnt flere før jeg ga f.... i dem.
Inaktiv bruker
Jeg bruker to varmekolber i karret, så at det er mindre risiko for at man får uhell :0) S jeg bruker to varmekolber på 150 watt i 180 Liter. Det hadde holdt med en`av kolbene, det har jeg testet ut; en kolbe på 150 w fra Aqua el holder jevn og stabil temperatur hele døgnet, med og uten lyset påslått og uansett kjøligere rom osv.

De siste Jægerkolbene jeg kjøpte for 6 mnd siden har jeg gitt bort, orket bare ikke mer, og den såkalte "kalibreringen" virket en smule merkelig. Om man skrur den helt ned på 0 grader for så å skru den opp igjen så vil temperaturen bli helt annerledes for hver gang. Den viste altså minst 3-5 grader feil. Jeg hadde nesten et lite samanbrot da jeg brukte 3 ulike termometre og alle 3 viste ulikt også Man kan jo bli gal av mindre!
Inaktiv bruker
De kolbene fra Aqua el er jo veldig korte og smale/tynne, og man tror kanskje at noe sånt ikke kan være bra nok for et stort akvarium. Men, etter min erfaring er dette veldig bra. Det jeg liker med disse kolbene er at de er så lette å stille inn og de lyser når varmekolben slår inn, så man ser det. Det er faktisk veldig viktig synes jeg. Og, så er de lette å feste til akvarieglasset med et veldig lettvint feste som lett kan flyttes uten å bruke makt
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap